Translate

onsdag 13 augusti 2014

En liten bytta med aska

 
Så kom då dagen vi skulle sprida min mans tvillingbror O min svågers aska uppe på heden.
En av de få dagar det regnade.
Vi var ensamma min gubbe o jag, dom andra skulle sprida merparten av askan vid ett annat tillfälle.
Vi letade reda på en plats i närheten av var min svärfar blev spridd.
Där vi också kunde sätta ner dom två sammansvetsade hjärtan min gubbe gjort. Som skulle symbolisera dom två (tvillingarna)
Där stod vi med en mindre plastbytta och en blå plastskopa.
Tänk att det här är brorsan, gubben tittade ner på askan.
Jag slutade tänka helt o hållet.
Jag som bestämt mig för att vara närvarande. Men det gick inte.
Jag tycker inte om askspridning.
Tycker det är bättre med en grav eller sätta ner en urna med askan i jorden.
Det verkar så ensamt att se askan forma sig och sedan  med vinden föras bort.
I England får man själv bestämma var askan ska spridas om det är på land.
Du behöver inte fråga någon om lov.
Men om du vill sprida i vatten måste du få lov först.
Den här gången kändes det inte bra att stanna på campingplatsen i närheten, vi ville bara bort därifrån både gubben o jag.
 
 
 

10 kommentarer:

  1. Det är aldrig roligt att ta farväl av någon. Sprida askan för vinden tycker jag är bra. Då kommer den kanske dit den avlidne bestämts för att vara.
    Däremot tycker jag inte om det sättet era släktingar bestämt, att dela upp askan. Det var inte vad tvillingbrodern ville.
    Ha en fin dag!
    Kramisar<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Så fint de två hjärtana symboliserar tvillingbröderna. Förstår precis hur det var och hur ni kände.
    Som ett andetag fyller dina lungor med luft
    så ska kärleken fylla själen
    förlåtelsen är läkande så förlåt
    Kram till er båda från Skogsfen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har förlåtit SÅ mycket.
      Nu går det inte att förlåta mer, det vore att trampa på sig själv.
      Nu är det stopp.

      Radera
  3. Tycker det ska kännas lite konstigt sprida aska, kan bero på att jag inte varit med om det. Fint med hjärtan i alla fall,...

    SvaraRadera
  4. Det är både vackert, sorgligt, hemskt.....det framkallar så många känslor detta med aska.
    Men jag tycker nog inte om att sprida askan för vinden. Tycker en grav känns lite ....lugnare liksom. Jag tycker om en plats att besöka där jag kan få ro.
    Läste skogsfens kommentar och ditt svar . Tycker det är bra du sätter ner foten för din egens skull. Man måste markera.

    Nu.....en varm gonattkram till dig. Sov gott min vän.

    SvaraRadera
  5. De tvår hjärtanen som satt samman, så vackert och så starkt. Jag kan tänka mig att din man känner det som att en del av honom blev kvar på heden. Varm kram till er båda! Zinnia

    SvaraRadera
  6. Fina hjärtan din man har gjort. Askspridning blir mer och mer vanligt, jag tycker det är fint att ge dem frihet att flyga fritt efter döden. Jordbegravningar i kista börjar sakta minskas och jag tror det kommer att upphöra med åren.
    Nu är det dags för sängen här, klockan är över midnatt, krm och god natt ♥

    SvaraRadera
  7. Så fint med dessa sammansvetsade hjärtan. I Sverige så får de visst sprida en viss del av askan. Svägerskans brors son blev till viss del spridd med vinden. Huvudsaken att din man tyckte och kände detta var rätt och dessutom så fick hans släkt en del av hans bror att sprida. Nu finns tvillingbrodern i två länder ... underbart tycker jag som annars inte gillar kremering. Tror att detta med kremeras är på väg att ändras och kanske jag med det *ler* / kram

    SvaraRadera
  8. Askan spred vi i England, på samma hed som släkten ska sprida senare. Min man tyckte inte det var OK, han har nu fått en depression.

    SvaraRadera