Translate

måndag 18 augusti 2014

Rost O fästingar


 
Den här var för stor O tung att släpa hem ,-))
Men rost har jag fått med mig hem, mycket !
 
Va mycket fästingar det finns den här sommaren, i Sverige.
Utomlands får hundarna aldrig någon fästing på sig.
Men sen vi kom hem, hjälp.
Har försökt med hemkokt fästingmedel, finns ju olika recept att hitta på nätet.
Men inget funkar.
Använda grumme citronsåpa, är det som verkar funka bäst ändå.
 
Vad använder ni andra hundägare?
Har ni något tips som är "säkert" .-))
Glad att hundarna blev borreliavaccinerade i våras.
Har nu blivit svalare, hmmm och då fryser jag.....
 
 

6 kommentarer:

  1. Det är så konstigt med dessa fästingar. Doris har inget skydd mor den, har inte haft en enda på sig när vi haft henne i sommar. Inte knappt haft någon på sonen sommarställe i skärgården. Det kan kanske bero på att hon badar så mycket att de inte hinner fästa.
    Ha en fin kväll!
    Kramisar<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Uscha för fästingar. Har ingen hund, men väl 4 katter och för två år sedan fick en misse en fästing. Blä så otrevligt det var.

    Ha nu en jätteskön kväll och fin tisdag fina bloggvän.
    Kraaam från mig!

    SvaraRadera
  3. Fy för fästingar, jag har ingen hund och jag har haft turen att aldrig haft en fästing på mig. De tycker kanske inte om mitt blod eller vad det beror på. Men jag klagar inte över det. Rost släpar jag oxå hem som du kanske vet...kram

    SvaraRadera
  4. Du och rost hör ihop hur galet det nu låter...haha. Fästingar gillas inte... blev faktiskt fästingbiten i sommar, hela dagen gick jag omkring o trodde att en fästing bet mig sådär nojjigt men det fanns ju aldrig nån där, möjligen mygga eller knott. Men sen tidigt på morgonen därpå kliar det galet illa på min fot och jag vaknar av det o det liksom biter till samtidigt. Jag kliar med andra foten emot men näe... då kliar jag med handen o känner något... vaknar direkt vill jag lova och japp!!! där satt en fästing och försökte bo in sig. TUR jag kände den så tidigt för den var rätt så lätt att ta bort m pincetten. Usch! Kramar i massor o ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  5. Kommer att tänka på programmen som går i SVT om att göra gratis saker fina. Hoppas att du har sett det? Det är ett engelskt program. Det finns en affär i England där man kan få gratis möbler med mera. Har du ingen gammal barnvagn att dra hem denna underbara sak med? Usch fästingar har börjat att finnas här med. Tycker de är äckliga och ändå så har jag bara hittat två. En på Odi och en På Sokko för något år sedan. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  6. Fästinga är ett otyg. De har börjat komma även i mina trakter. Bosse har klarat sig i år men Viktor fick en på svansen. Frågade vetrinären om de halsband som finns på marknaden. De luktar citron. Hon sa att de är ju ett gift men är ett bra alternativ om det är mycket problem. Bästa lösningen som jag tycker är att i bästa möjliga mån undvika at gå vid vattendarg där det finns mycket fuktigt gräs. Du och mamma skulle kunna bilda sakletarklubb. Hon gillar rost men det hon gillar allra bäst är stenar. Varm Kram Zinnia

    SvaraRadera