Translate

torsdag 9 oktober 2014

Ond cirkel





Läste att man ska lägga sig senare om man vill sova gott hela natten!
Det tror jag på.
Lägger man sig "för" tidigt så vaknar man vid två tiden på natten helt klarvaken.
Nu har gubben och jag lite olika åsikter om vad som kan anses "senare"
Gubben tycker vid 23 snåret är bra, jag skulle nog säga närmare midnatt ,-)))
Men OK vi lägger oss runt 23:00.
Nu har jag fått så svårt att somna! Fy va otäckt det är att ligga och vrida sig hit o dit.
Då ska man gå upp, men det kan jag vara för lat för, och sen är det kallt i rummen och då får jag böka på mig en massa, alltså för lat.
Så jag ligger där och vrider o vänder på mig.
"ibland skriver jag en bok" ni vet i fantasin, jag fantiserar ihop nåt spännande och har jag tur har jag somnat innan boken blivit klar- Men ibland har jag hittat på en för spännande bok då kan jag inte somna för jag vill veta slutet ,-))
Vad har ni andra för trix när ni inte kan  somna? ,-)
Efter några veckor nu med dålig sömn nattetid , sover jag ibland en stund på dan, ( fast jag inte vill ) somnar i fåtöljen när jag läser en "riktig" bok. Säkert för att den riktiga boken inte är alls så spännande som den jag fantiserar ihop nattetid ,-)))
Eller så slocknar jag direkt efter glamour ,-)
Inte länge, men det bidrar säkert till att jag sen är klarvaken när jag väl ligger i sängen.
En ond cirkel alltså.
PÅ tal om Glamour, hur många av er följer Glamour?
Missar ogärna ett avsnitt ,-)
Min ena faster svarade inte i telefon under tiden Glamour var på TV, nu har jag blivit likadan.
"ring" om det är till mig, ringer jag tillbaka hojtar jag till gubben ,-))
Hur många Glamourfans har jag bland mina bloggvänner?
 

9 kommentarer:

  1. I perioder har jag svårt för att somna, 3 på natten är inte ovanligt, värst dagarna omkring fullmåne.
    Jag brukar inte kliva ur sängen utan vrider mig, suktar, tycker synd om mig själv och räknar timmarna som jag förhoppningsvis kanske kan få sova, skitjobbigt. Normalt sett så lägger jag mig omkring ett på natten, jag är en nattuggla har alltid varit, sover aldrig på dagen.
    Jag tittar aldrig på Glamour, men har en god vän som följer det maniskt och då är det ingen idé att försöka ringa hahaha…
    Må så gott och var rädd om dig vännen.

    SvaraRadera
  2. Här finns en till som har svårt att somna och jag brukar försöka komma under täcket mellan 23.30 -00.30. Lägger jag mig tidigare vaknar jag på natten och kan ligga vaken och fundera. Gubben lägger sig vid 21.30 och han vaknar mitt i natten och läser ett par timmar. Vi brukar gå upp vid 7-tiden på morgonen.
    Nu till Glamour som jag ofta blir pikad för att jag tittar på. Har följt det i så många år och har svårt att släppa det. Skönt att höra att du också tittar och vet du att jag brukar somna till en liten stund efter att jag tittat :)). Mina närmaste har lärt sig att de inte ska ringa under Glamour! ;).
    Må så gott rara bloggvän och glöm inte G i kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Först svar på din fråga. Jo jag offrar en bok. River ur blad och gör collage av. Ibland på duk och ibland på papper. Det finns dekoupage lim till både canvas o papper. Så det är bara att fantisera. Sova ja, vissa nätter är omöjliga som vid fullmåne. Jag går upp, kanske tar en macka sen läser jag igen. Börjar om liksom. Tillslut somnar jag. Någon Glamour ser jag inte på har inte den kanalen annars kanske jag var fast. Önskar en god natts sömn till kommande natt, kram kram

    SvaraRadera
  4. kul bild glömde jag att säga...

    SvaraRadera
  5. Glamour följer jag. Har gjort det i många år. Det var mina mamma som smittade av sig*ler*
    Nu till sömnen. Det bästa är att lägga sig vid 22.00-23.00,. Då kommer den första sömncykeln. Passerar man den kommer inte nästa förrän efter ca 02.00 Jag har varit på Uppsala sjh och genomgått en sömnutrednig. Första gången 1 vecka sedan uppföljning 3 dagar. Jag har lärt mig mycket hur det fungerar. Jag lägger mig sällan efter 23.00 helst 22.00 med en bok och läser en stund.. Jag sover hela natten. Lägger jag mig efter 23.00 så har jag svårt att sova. Då går jag upp igen till jag blir trött. Man skall inte ligga kvar i sängen om man inte somnar. Man skall gå upp och pröva att lägga sig igen efter en stund. Somnar man inte, var uppe tills du känner trötthet. Efter ett tag kommer du in i rätt rytm, och kommer att somna så skönt.
    Ha en fin kväll!
    Kramisar❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK!
      Nu har jag lärt mig mycket.
      Ska prova ,-)))

      Radera
  6. Jag har makens arbetstider i min kropp och är därför kvällstrött och morgonpigg. När jag inte kan sova försöker jag räkna från 300 och baklänges ned till noll, försök ska du få se vad tankarna vandrar i väg fort *ler* Sedan roar jag mig med att försöka resa iväg för att se andra saker. Det blir nästan som din bok. /kram

    SvaraRadera
  7. Men snälla Primrose stig upp och sätt dig vid datorn och SKRIV boken . Jag vill så gärna läsa vad du fantiserar för spännande böcker. Skämt åt sido , gör som marmor skriver så kanske det rättar till sig. Jättejobbigt att inte få sova. Har själv inte problem med detta men har ju en och annan "propellernatt" som jag kallar dem, snurrar runt runt i sängen.
    Glamour ser jag inte längre, men min omsorgstagare som dog i somras gjorde det så jag vet vad det handlar om.
    Kramis.

    SvaraRadera
  8. Ja, det där att inte kunna sova känner jag igen också...
    Och det är inget kul att ligga i sängen i timmar för att försöka somna...
    så när jag märker att det är helt kört så stiger jag upp och gör en god smörgås och mjölk,
    och tillbringar lite tid framför TV´n eller datorn för att sedan försöka sova igen.
    och har märkt att det är bra att ha fasta sovtider....
    men visst är det frestande att sova länge dagen efter jag har sovit dåligt...

    Jag tittar också på Glamour, och vill helst inte missa något avsnitt..
    och har tittat på serien i flera år nu....
    kramar

    SvaraRadera