Translate

måndag 17 november 2014

Pluggar på om olika hundraser

 
Välja Hund!
Vi har haft 6 hundar med dom vi har nu.
Aldrig har vi valt hund efter hur familjen fungerar, läst om olika raser. Utan helt gått direkt på utseendet.
Eller jag har gjort så, sen har jag presenterat hundrasen för familjen som glatt sagt "JA"
Precis så som man inte ska göra.
Jag har fallit som en fura!
För våra plattnosiga och vår långnosiga ,-)
Jag är ju väldigt "yin o yang" ,-)
Det finns ju SÅ många olika raser, hur 17 kan man läsa sig till "rätt" ras.
Inte gå efter utseendet, det är lite svårt, för det finns utseende på hundar som inte tilltalar mig alls.
Hur har ni tänkt, vad har ni gått på?
Om ni nu har hund eller tänker köpa.
Nu är ju hundfrågan inte aktuell precis just nu, men vi har tänkt oss 1 till.
Så småningom.
Alltså, ska det läsas om olika hundraser, ska det börjas i tid!
Kanske en "blandis" inte helt fel.
Då kommer en puggle upp i huvudet på mig, blandning mellan mops o beagle ,-)
Den hunden hade jag hittat långt innan "Hollywoodfruar"
Eller Whippet ,-) en ras som vunnit mitt hjärta nu först, den rasen hade jag aldrig kunnat tänkt mig för ett par år sedan!
Lancashire heeler ,-)
Knepigt! Samtidigt som det finns så många raser, är det inte många jag vill ha, Schipperke, kan jag tänka mig också ,-)
Det var mycket lättare att helt handlöst förälska sig i en hund och köpa den. Alla våra hundar som vi köpt har alla varit rätt ras för oss, rena turen, vi har aldrig ångrat något köp.
Men nu tänkte vi prova på ännu en ras,  ,-)
Vilken det blir, Om det blir, vet vi inte.
Det är bara namnet på hunden som är klart ,-)
 
Ett tips går ni i hundtankar kika in på
Köpa Hund Svenska Kennelklubben, där kan man läsa på om olika raser, kolla uppfödare och var det finns valpar ,-)
 
 
 

10 kommentarer:

  1. Långhårig Collie valde mamma när jag var liten.
    Rex Border Collie/ Schäfer kom till då grannarnas hund smet i väg och parade sig. Liknade en Kelpie.
    Tuffi Schäfer/Collie valde vi båda via annons i stan. Såg ut som en stor mörk schäfer.
    Odi Schäfer/Golden, Collie ärvde vi av mamma när hon dog. Han såg ut som en lite schäfer.
    Sokko valde husse ut via Blocket och som fanns flera mil bort. Finsk Lapphund/Eurasier

    Det är endast Sokko som blev vald innan vi såg honom.
    Alla hundar har varit och är kära så klart.

    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många fina hundar ,-)
      Där ser man Sokko som är så fin, det blir ofta rätt hund till rätt hem ändå ,-)

      Radera
  2. Jag har haft en boxer, en trevlig lätt hund och snäll som få. Tyvärr blev han sjuk och bara 18 månader gammal. :(

    Stor kram på dig. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sorgligt, boxer är en jättefin ras, en favorit.
      Men nu vill vi ha en mindre hund .

      Radera
  3. Det heter ju sådan matte sådan hund, Så det blir säkert ett bra val. Jag är ingen hundmänniska så jag vet inte hur jag skulle välja om jag var tvungen. Fast när jag tänker efter får den inte vara för stor och inte pytteliten. Tycker den ska ha mycket päls inte vara strävhårig. Och den ska vara söt. Så får det bli om jag ska välja. Fast schäfer, hm, har jag alltid tyckt om av någon anledning. Så knäppt det blev när jag tänkte på saken. Kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är svårt att välja om man ska läsa sig till det ,-)))
      Jag har alltid tyckt mest om sträv eller korthårig päls ,-)

      Radera
  4. Att ni haft underbara hundar beror väldigt mycket på er själv
    Rasen har nog mindre betydelse
    Vi fick skiljas från vår ena hund förra veckan
    En spansk vattenhund, världens snällaste
    visade aldrig humör mot något utan vände andra kinden till om en hund var arg osv.
    Älskade barn
    Var hela tiden nära i allt
    Men så får jag veta av veterinären att den rasen är så nervös att dom bits???
    Hon hade aldrig tidigare mött en Perro som var som vår Såfin
    Alla hundar är underbara
    Så välj en hund av hjärtat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sorgligt det är att mista sin vän, jag känner med er!
      Har träffat en spansk vattenhund flera gånger, den var så rofylld och jättefin!
      Har nu börjat titta närmare på portogisisk vattenhund
      så det var ju kul att ni hade spansk.

      Radera
  5. Labbar är min favorit. De är så goa och tillgivna.
    Labradoodle och också en mysig hund. Det är ingen rashund, men mysig för det.
    Jag tror man skall köpa med hjärtat, brukar bli bäst.
    Ha det så fint!
    Kramisar❤❤❤

    SvaraRadera