Translate

fredag 18 augusti 2017

Var är maten?!




Mamma har börjat med hemtjänst, hon har haft hemtjänst förut men bara med mediciner.
Nu har hon fått utökad hjälp, mat tre gånger om dagen, hjälp med dusch o städ.
Det börjar "inte" bra.
Duschjälpen står utanför dörren, mamma säger att hon  använder inget schampo bara vatten.
Igår kväll kom ingen kvällsmål.
I morse fick hon gröt men den som kom sa att hon hade inte tid att servera kaffe och smörgås!?
På lunchen idag kom INGEN! Jag ringde, ingen hade varit där...............så vi åkte till staden min mamma bor i.................hade regelbunden telekontakt med henne var 10:de minut, ingen kom!?
Så när vi kom gjorde jag i ordning en middag för hon äter det stora målet klockan 12.
Ingen kom på hela dagen..................
Min man ringde chefen!!!!
Tur att min mamma har anhöriga som bryr sig.................många är ju helt ensamma.
Min mamma har sagt att hon tycker personalen är toppen (mitt förra inlägg gällde ett korttidsboende)
Nu ser hon besviken ut, att bli så bortglömd! Att ingen bryr sig, min mamma har haft ett liv där självkänslan aldrig hittades..................det gör ont i mitt hjärta. Jag hade skrivit en presentation om mamma med foton av henne, bla annat ett där hon njuter av mat och skrivit hur viktig maten är för henne och satt på innerdörren!
Den här veckan har inget klaffat, jag hoppas det blir bättre läs "bra"
Men jag tyckte så synd om mamma idag när hon haft tre missar på raken , plus fåt sova i hennes kläder o inte i nattlinne tre nätter i rad! Nu satte jag på henne nattlinne!
Vi har ringt och berättat allt till den som är ytterst ansvarig, men det är svårt att koppla av när tillsyn och vård inte fungerar!?

5 kommentarer:

  1. Tyvärr blir jag inte förvånad alls. Vi hade konstanta strider med hemtjänsten och hur illa den fungerade. Vi satt i möte efter möte och inget förbättrades. Det var diskussioner och tjafs om allt. Tiden som mamma tilldelats kortades ner på grund av pressade scheman och maten som serverades var en skandal. I kläm satt vår mamma och vi led med henne. Jag kontaktade till slut den ytterst ansvariga på kommunen som såg riktigt allvarligt på det hela. En vecka senare vägrade en från hemtjänsten mamma att åka rullstol till toaletten utan hon skulle gå. Det resulterade i ett fall, ett brutet ben och en operation. Två månader senare dog vår mamma. Min bitterhet är enormt stor och jag önskar att vi hade orkat gå vidare med det... Hoppas verkligen att det ordnar sig för din mamma.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir både besviken och förbannad!
      Så himla sorgligt att din mamma dog efter ett fall där hon förvägrades rullstol, arg blir man och maktlös!
      Jag känner med er!
      VARM KRAM!

      Radera
  2. Jag blir väldigt ledsen och så förbannad. Känner igen detta med hur min alzheimersjuka pappa hade det med hemtjänsten och det länge. Jag stred för min pappa och hans värdighet och är så glad över fina vänner till honom som också gjorde det. Eftersom han var så sjuk gick det ju inte med hemtjänsten utan vi önskade ett boende och så blev det efter ett halvår. Då hade han gått barfota in från Solna, fyra km utanför Stocholm, och längs vattnet in till Stockholm central där "alkisarna" tyckte han var udda och kontaktade polisen som körde hem honom. Jag blev uppringd klockan tre på natten och då var han väl hemma tillsammans med poliserna som sällskap.

    Våra äldre har rätt till en bra vård och med personal som tar hand om dem på ett värdigt sätt-
    Tänker på din mamma och er och hoppas ni kan få annan hemtjänst som fungerar.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken chock för dig! Din pappa hade ju kunnat råka väldigt illa ut, så visst blir man förbannad!
      Och väldigt orolig!
      Skrämmande att hemtjänsten är så dålig! För visst är de äldre värda ett riktigt bra liv på slutet, Min mamma har aldrig fått något gratis utan alltid kämpat för varje krona, så nu tycker jag hon har rätt till bra hjälp och vård.
      Tack för att du berättar och precis som Znogge har ni kämpat för era föräldrar.
      Ska det behöva vara så här, mycket oroande!
      Varm Kram

      Radera
  3. Fy så tråkigt, dör jag bor är det toppbetyg på hemtjänst och boenden. Men man läser ju och hör om sådant du berättar, så fruktansvärt tråkigt. Hoppas verkligen det blir bättre, stor kram

    SvaraRadera