Translate

fredag 30 oktober 2020

Lämnad ensam i köket darrig och svag!

 



Alltså är folk helt IQ-befriade!!??

Nu har jag tyckt att hemtjänsten varit bra den senaste tiden, för det mesta.

Men ringer mamma i morse. Det tar lång tid innan någon svarar.  Till slut svara mamma, hon hade fastnat med benet i köksbordet och det tog tid innan hon kom upp. Jag ringde 13 min efter 8, de kanske hade kommit tidigare vad vet jag....Jag frågar mamma var hemtjänsten var när jag ringde, i hallen, de var på väg ut. 

Så du sitter själv nu då?

Ja, jag dricker kaffe, säger mamma. sen ska hon diska! Jag är alldeles skakig och darrig säger hon, hon mår så dåligt!

Har dom inte diskat? Och lämnar dig själv.....Men jag gillar att kunna hjälpa till säger mamma.

Men nu med corona och SÅ gammal. diska och sen ta sig till stora rummet i andra änden av lägenheten.

Darrig och svag!

Hon kan ju svimma, falla!!

Jag blev SÅ arg igen!

Så jag ringde ner till hemtjänsten....jag var så arg så jag kunde knappt prata. Hon lyssnade och lät besvärad. Hon skulle säga till att de i fortsättningen skulle följa mamma till fåtöljen. Chefen vill jag inte ens prata med, hon är lika IQ-befriad hon. 

Det tycker jag de borde förstå själv att de ska göra, det ska man inte behöva säga till om.

Förslagsvis sa jag att de kan servera henne gröten och kaffet på bordet framför fåtöljen, då sitter hon bra  och riskerar inte att ramla.

Men lämnar man en mycket gammal kvinna som också har corona att diska och sen förflytta sig själv.

Tidigt på morgon när hon nyss sovit och är darrig, jag har inte ord för vad jag tycker.

Nu har vi skickat efter hemtest till oss så vi kan testa oss, vi måste nog vänta några dagar till, men det känns att vi fått något.

En trevlig Helg till er andra som besöker mig!

14 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte fungerar med hemtjänsten som ni anlitat. Finns det inte fler där din mamma bör, så ni kan byta hemtjänst. Jag förstår inte att det inte har ändras inom hemtjänsten efter all kritik som de fått.
    Bra att ni testar er nu. Hoppas ni inte är smittade. Det går visst en vänlig förkylning också nu.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas på förkylning, men väntar på hemtest, inte kan dom komma och ta prov! Vet inte om mim man missuppfattat!
      Det finns tre st som är ofta hos mamma som hon avgudar så därför har vi inte bytt, hon skulle inte klara att vara utan dom.
      Ha en fin dag och mysig Helg! STOR KRAM

      Radera
  2. Tyvärr blir jag inte det minsta förvånad för vår erfarenhet av hemtjänsten är att den lämnar otroligt mycket att önska. I alla fall var det så när min mamma behövde hjälp. Alltid var det något som krånglade eller blev fel och då hade de inte en pandemi att tampas med. Ibland kändes det som om personalen helt saknade sunt förnuft och initiativförmåga. Beklagligt men så var det och jag vet hur frustrerande det kändes. Självklart ska din mamma inte diska själv.

    Svärsonen testade sig i helgen och det fungerade helt friktionsfritt och gick snabbt. Hoppas ni får era tester snart.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir hemtest, Min man hade troligtvis missuppfattat att de kom hem och testade. Skäönt att svärsonen inte hade corona.
      Mamma har ju sina tre favoriter som hon avgudar, annars hade vi bytt! Men hon skulle gå under utan de. Nej diska nu när hon är matt av corona och vingla runt själv, Många som jobbar i hemtjänsten har ingen förståelse för äldre människor. Jag pratade med den som lämnade idag o han gick när telefonen ringde för han trodde mamma skulle prata länge. Jag sa att jag hade velat pratade med honom också om hur mamma mår.
      Ja ja! Ha en avkopplande fredag! Varm Kram

      Radera
  3. När jag läser din beskrivning så tänker jag att det kanske inte är hemma din mamma ska bo med hemtjänst utan på ett boende, vare sig covid eller inte? Ingen lätt fråga att ta ställning till; men vad gäller trygghet för din mamma och er omkring så kanske det vore bäst?? Gott ni får era tester så är den saker ur världen, jag menar när ni nu får det taget och undersökt! Håller tummarna!
    Ritningen du gjort är så passande även idag :-)
    Kramar och så god fredag som det bara går

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men mamma vägrar bo på hem och annars klar hon sig fint ,-) Hon har sagt till mig, sätt mig aldrig på ett hem, och det lovade jag! Så det är inte enkelt.
      Det finns personal som är bra, och jätteviktiga för mamma.
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  4. Man blir så ledsen när man läser om hur hemtjänst fungerar. Lågstatusjobb, mycket olika folk...och en del jobbar i hemtjänst bara för att tjäna sitt uppehälle. Sen finns det jättebra personal också, men det räcker med några som inte bryr sig, för att det ska bli fel.Kram Och hoppas ert test blir-!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns de som är ansvarsfulla och bra, mamma har sånna också, sen finns det de som inte borde jobba där, tyvärr.
      Som inte tänker för 5 öre.
      Nu väntar vi på hemtest, har kollat you tube på hur det går till, det verkar ok ,-)
      Ha en mysig helg! KRAM!

      Radera
  5. Man kan verkligen undra. Jag känner så väl igen detta med en undermålig hemtjänst sedan min pappa var sjuk i Alzheimer. Då fanns inte corona men illa var det ändå.Ibland kom ingen på en hel dag och han fick ingen mat. Så småningom när han mitt i natten gått barfota in till Centralen och bleb hittad av A-lagare som kontaktade polisen fick han komma till ett äldreboende. Gräsligt.
    Förstår att du är både ledsen och arg. Man blir ju helt maktlös.
    Kanske kan nu byta hemtjänstföretag. Men sen vet man inte om det är bättre.
    Många tankar till dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg hur illa din pappa råkade ut! Skrämmande! Man blir förvånad och så himla arg! Många har ingen ansvarskänsla alls, och borde aldrig få jobba där!
      Om det inte var så att tre av personalen tar sig tid med mamma och fikar med henne, och hon trivs så bra med dom, då hade vi absolut bytt. Om det nu finns någon som är bra. Skrämmande med din pappa, vad som helst kunde ju ha hänt!
      TACK!
      Varm Kram!

      Radera
  6. Blir så ledsen och bekymrad då jag läser detta. Förstår inte hur folk tänker ibland, eller tänker inte alls vad jag kan förstå.
    Förstår din frustration och ilska. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort. Vissa passar inte till de jobb de har.
    Synd om din mamma och dig och din man som har denna oro som tär.
    Hoppas verkligen att det är en vanlig förkylning som ni har drabbats av, men jättebra att ni testar er.
    Tänker på er och hoppas på det bästa.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja jag blev arg, mamma som är så gammal med corona kunde ju ha ramlat och brutit lårbenshalsen eller vad som helst, nu finns det ansvarstagande unga killar o tjejer, det måste jag säga. men vissa, de tänker inte eller bryr sig inte.
      Vi väntar på testet hoppas det kommer snart så vi vet om vi blivit smittade av mamma eller inte, men visst är det en oroande tanke att kanske är vi smittade.
      Ha det jättefint Varm kram !

      Radera
  7. Det är inte klokt så som din mamma blir behandlad! Jag blir så upprörd när jag läser detta. Fyyy! Man gör inte så, det är helt IQ-befriat, den personen skulle inte få jobba kvar. Hemskt.
    God kväll och så småningom god natt. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja otroligt! Jag vet inte, tänker dom inte alls?
      Jag har pratat med den personen som var där.
      Har sagt vad jag tycker om det, jag godtar det inte.
      En mysig Söndag hoppas jag du får! KRAM!

      Radera