Translate

fredag 11 augusti 2017

Nedlåtenhet



När man jobbar med människor behöver man EQ, det gäller såklart alla jobb, men är någon överlägsen i en affär så kan man byta affär och du är inte beroende av vederbörande.
Men på ett sjukhus eller vårdavdelning är du i underläge, kanske känner du dig orolig, då är det "extra" viktigt att personalen är lyhörd och allmänt trevlig!
Där min mamma är (hon mår mycket bättre ,tack o lov) så har dom flera i personalen som är dryga! Har ett nedlåtande sätt, ovilliga att svara, och otroligt kalla!
Tyvärr.
Hon har varit på samma ställe för ett halvt år sedan, den personal som var där då var trevlig.
Men tyvärr är det väldigt få som verkar ha någon social kompetens som jobbar där nu.
Överlägsenhet och ovilliga att svara på en enkel fråga, jag trivs inte..............mamma som är virrig trivs men vill hem. Viss personal ger mig rysningar, nedlåtenhet o dryghet. FY!
Jag bad bara om permission för mamma en dag vilket gick bra men....................
En sköterska och annan vårdpersonal måste ha mer EQ än vad dom har.
Distriktsköterskan mamma har hade ringt hon också för att prata men blev så nedlåtande behandlad så när jag talade om hur jag blivit bemött sa hon att det måste vara samma sköterska............och att det inte var OK, nu vill jag inte klaga....för mamma är ju där och hoppfullt kommer hon hem någon gång nästa vecka!.
Vissa yrken kräver det lilla extra..när man är i en utsatt situation!


6 kommentarer:

  1. Hur väl känner jag inte igen det här. Tyvärr måste jag säga. Hemtjänsten i västra innerstaden i Malmö hade personal som lämnade mycket att önska. Jag skulle kunna skriva en avhandling om hur det gick till men orken försvann efter alla dessa möten. Det är extremt viktigt att vårdpersonal verkligen har det där lilla extra för visst är man i en utsatt situation och dessutom i en beroendesituation.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hade tur när min mamma bodde på ett servicehem. Där tog de så väl hand om de gamla.
    Jag förstår dig när de skall sätta sig på en. Du får säga ifrån att du inte accepterar deras bemötande.
    Hoppas att din mamma kommer hem snart igen!
    Kramisar<3<3<3

    SvaraRadera
  3. Jag känner alltför väl igen det där och när jag läser din text får jag rysningar längs med ryggraden. Det finns änglar på sådana ställen. Men tyvärr finns det personer som ALDRIG borde jobbat med människor. Helst inte utsatta, sjuka människor.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Jag känner så väl igen detta med personal som inte alls har förstått varför de är på sitt arbete och vad det innebär att arbeta med äldre människor. Värmen, empatin verkar vara helt borta. Jag hade min pappa, som efter hand blev svårare och svårare sjuk i sin alzheimer, på ett äldreboende i Solna centrumoch det var hemskt. Så mycket jag kämpade för att han skulle ha och få en acceptabel vård och sista tid i livet. Är så glad och tacksam för alla hans och våra fina vänner och min familj som stöttade mig och kämpade för att han skulle ha det så bra som möjligt.
    Kanske kan det hjälpa att prata med ansvarig chef eller förvaltningschef och direkt där ta upp det du sett och upplevt. Våra gamla är värda så mycket bättre.
    Hoppas din mamma snart kan få komma hem igen och där få bra hjälp.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ditt inlägg ger mig smått kalla kårar. Jag påminns direkt hur det var då min förra man var på ett boende i 4 månader. Till slut så gick det inte, personalen, vissa av dom, behandlade patienterna som om de var mindre vetande och inte hade känslor.
    Det är så oerhört viktigt att de som jobbar med barn, gamla och sjuka har empati och medkänsla för sina medmänniskor. De borde tänka på att de själva kan hamna i samma utsatta läge.
    Så skönt att höra att din mamma mår lite bättre.
    Sköt om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jättetråkigt att vissa människor är på helt fel plats i livet.
    Det är inte ok, man är så utsatt ändå, så då krävs ett bra bemötande.
    Kramar

    SvaraRadera