Translate

onsdag 11 mars 2015

För trånga skor, så fixar du till dom


Har ett par skor jag köpt, som passade så bra i affären.
Sen när jag kom hem var dom för trånga, har aldrig kunnat ha dom.
Har dom kvar, i början funderade om mina fötter svällt, fast det brukar dom inte göra .-)))



Då hittar jag det här tipset, tänker prova det på dom här skorna ,-)
Tipset las in i "Allt om mode" Expressen av " Jorunn Amcoff"

STEG !
Fyll plastpåsen ( lagom stor) till 1/4 med vatten.
Se till att påsen är ordentligt stängd.

STEG 2
Stoppa ner den vattenfyllda påsen i skon som behöver "förstoras" en smula.
Påsen ska vara placerad i främre delen av skon. Gör samma sak med den andra skon.

STEG 3
Placera dina skor i frysen.
Låt skorna vara kvar i frysen till dess allt vatten frusit till is.

STEG 4
Ta ut skorna och låt ispåsarna tina i dina skor cirka 20 min.

STEG 5
Avlägsna ispåsarna, torka dina skor - prova dem.

/ Jorunn Amcoff Allt om mode Expressen

Tycker det är synd att den "halva" storleken har tagits bort!
Jag brukar ha 37, nu kan 37 vara lite trång, medans 38 är för stor?
Det är så olika på skostorlekarna, ibland kan jag ha 37 ibland inte.
Någon gång passar 38, men oftast är 38 för stor.
Man kan bli knäpp av att handla skor.
 

12 kommentarer:


  1. Smart, skorna får ett tidigt uppvaknande av världen idag. :-))))

    Jag har också 37,5 :-)

    Solig kram till dig ♥

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips. Tråkigt bara när det blir så. Hoppas att det hjälper... Kram

    SvaraRadera
  3. Alla knep får man testa! Håller med dig om att storlekarna varierar på vissa skor. Kan ju också bero på att ens fötter inte är lika eller på modellen.
    Bra tips! Hoppas det fungerar!
    Ha en fin dag!
    Kramisar❤❤❤

    SvaraRadera
  4. Hur gick det ... blev skorna större?
    Gäller att inte ha fullt i frysen om skor också ska rymmas där *ler* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha haha jag måste äta upp lite mat först, frysen är full, men prova ska jag, men det tar nog några veckor, ,-))

      Radera
  5. Känner igen det där att när provat skor i butiken det känns bra
    men sedan när jag ska använda dem så får jag ont i fötterna...
    dessutom har jag problem med fötterna och måste ha mjuka och rymliga skor
    Håller med dig om att det är trist att halvstorlekar på skor har försvunnit
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Smaert, om det funkar! Nåt som jag VET funkar är en spray man sprayar inuti och utanpå skon, tar på sig den och efter 30 minuter så är den lagom! Rena trolleriet. Minns tyvärr inte vad den heter, men tror det är Nilson shoes som säljer den.

    SvaraRadera
  7. :) Jag provade också skor idag. Jättesnygga men de satt inte bra på foten, expediten försökte övertyga mig om att de skulle bli bättre, anpassa sig till foten.... vet inte om jag kan lita på det så det blev inget köp... fast de var så snygga att jag sitter och tänker att jag kanske borde köpt dem ändå...kunde kanske puffat in dem i frysen....
    Hoppas att dina skor blev bra nu i alla fall.

    Kram Christina

    SvaraRadera
  8. Nyfiken på om tipset med skor i frysen fungerar,hoppas du berättar för oss sen :)
    Som oftast blir skorna jag köper toppen bra,några gånger under alla år har det hänt att så inte vart fallet och då har nån av mina tjejer kunnat ha dom så använda har dom blivit och det är viktigast.
    Ha en fin kväll/ kram <3

    SvaraRadera
  9. Vilken häftig bild på for och sko! Det var en spännande beskrivning det där. Har inget para att pröva med för tillfället. Storlekar är ju ett "men vadå" nu för tiden ... själv har jag växt från 36 >38. Mina fötter har blivit så breda av allt gående under åren. :-) Lycka till med skonarna! Kanske pröva det på kläder??? ;)
    kram

    SvaraRadera
  10. Jag gillar också "Halva" storlekar eller ännu bättre 1/4 och 3/4 men det finns ju kanske bara i gympaskor och inte i alla märken där heller. Ett annat tips om skor som jag hört är att man ska blöta ner dem och gå med dem på nån timme och sen ställa undan på tork, då ska de visst forma sig lite efter foten. Vilken typ av sko man skulle göra så med minns jag däremot inte. Knappast gummistövel...hahaha.
    Sen tycker jag det är dumt att man inte kan byta skor om man använt dem. Ja alltså om man provgått dem i ett par dagar och känner att neeeeeej detta funkar inte... inte om man haft dem en månad o kutat runt i skogen... Men si det går inte att byta om de är använda ju. En kvinna ville en gång byta ett par skor men fick inte det då de var smutsiga under... hon sa att de var så från affären för att det var ett "provpar" och hon ångrade sitt köp o hade inte använt dem. Man kunde ju se att de inte var direkt använda (hököga som man är där bakom i kön...haha) utan mera "dammiga" som skor ju kan bli i butikerna då många provar dem. Men nix hon fick inte byta,,,det var t om lappar kvar på skosnöret som om hon hade velat spara dem o dingla runt med... Ibland är livet hårt...
    Kramar!!

    SvaraRadera