Translate

lördag 19 augusti 2017

Vården idag



Jag vet att många i vården är änglar, jag har själv jobbat inom vården och det var tufft, till slut inga raster och övertid, gå in på lediga dagar!
Det är inte klokt hur vården fungerar!
Och hur de som jobbar där sliter.

Men det hindrar mig inte att nu tycka att det är så dåligt också sett från sidan som anhörig!
Ingen mat idag förrän närmare tre timmar efter utsatt tid, idag skulle vi jobba med våra hundar, ringer mamma.....ingen mat..................jag tar vatten och nåt bröd.................säger mamma.
Vi dit igen!
Lagar mat till mamma.
Sent omsider kommer en som jobbar i vården, igår fick hon ingen mat alls!
Den här tjejen visar sina uppgifter, mammas mat har nu flyttats flera timmar utan vår vetskap, till en tid som mamma inte kan vänta på.
Frukosten är inte vad vi skrivit att hon vill ha, utan mycket mindre.
Nu vill jag att alla som tappert kämpar inom vården ska sträcka på sig, ni är guld värda! Ni är många, eller "vi" är många! För jag kämpade jag också!
Men det finns de som inte gör det, tyvärr eller får ett annat schema!? Än vad som är bestämt!
SÅ TACK alla "änglar" inom vården.
Men att klaga över alla brister är ett måste, annars blir det aldrig bättre!
Och varje person har rätt till ett liv ett värdigt liv! Hur dålig man än har blivit.
Nu tänker jag fotografera av varje måltid....................för om viss personal inte kan läsa hoppas jag dom förstår en bild!
Hur svårt kan det vara att fixa efter önskemål, speciellt eftersom vi inte ställer orimliga krav, som inte tar lång tid, vi köper maten efter vad mamma vill äta, vi har förkortat tillagningen till max 7 minuter är det orimligt, jag har skrivit en lapp med vårt telenummer och vill ha en dialog, är maten OK eller vad har dom för önskemål, men dom hör inte av sig.
Jag trodde aldrig jag skulle bli en anhörig som gnäller................men nu har jag blivit det.
Mamma som alltid varit emot hjälp, men nu gått med på det, börjar tröttna......vi slutar med det här , för det fungerar ju inte, mamma är besviken o ledsen.
Det gör ont i mitt hjärta.
Första veckan och inte ett rätt.!!??

Men som sagt jag vet att av egen erfarenhet (fast jag jobbade på ett sjukhem) så finns det många änglar, TACK för att ni finns. Och till er andra, skärp er!


15 kommentarer:

  1. Bedrövligt! Bra att du fotograferar och isst vore dett något för ansvariga politiker både på likalnivå och högre upp att ta del av. Dessutom betalar ni/din mamma för detta. Hoppas du orkar kräva ett möte med ansvariga inom äldreförvaltningen och jag känner att jag gärna skulle bistå dig. Jag kokar inombords och alla mina gamla minnen om pappas dåliga hemtjänstvård i Solna dyker upp. Var är respekten, ödmjukheten och omtanken om och för våra äldre.
    Stor kram och många tankar. Och jag kommer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK
      Jag berättar för mamma vad du och Znogge svarat, för min mamma verkar tro att det är just henne de inte bryr sig om, som att hon inte är värd något, hon tycker så synd om era anhöriga, men verkar ändå ta in att det är inte "henne" utan det drabbar många.
      STOR KRAM från mig!

      Radera
  2. Det finns många änglar inom vården och människor som gör ett fantastiskt arbete men vad hjälper det när organisationen inte fungerar och tiden är för pressad. Det går ut över brukarna som får sin mat för sent, maten är inte vad som utlovats, städningen sker på fem minuter och det såg ofta ut som en svinstia i mammas kök. Odiskade kastruller ställdes in och mikron var en sanitär olägenhet. Det är trots allt en tjänst som brukarna betalar för och då ska man få det som utlovats. Det handlar oftast om äldre människor och man ska behandla dem med största respekt. I vissa städer kan man som kund/brukare välja vilken hemtjänst man vill ha men så fungerade det inte i Malmö. Under den tiden min mamma hade hemtjänst var det något som fallerade varje vecka tyvärr... Hoppas att allt ska falla på plats hos din mamma.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bedrövligt, visst finns det änglar men när tid inte finns, håller med dig!
      Jag eller vi, gubben och jag får nu se verkligheten från den anhörigas sida, trist sorgligt, och otroligt dåligt!
      Så här ska det INTE vara!
      Tack för att du berättar vad ni upplevt!
      Mamma som trodde att det var hon som inte var värd något förstår nu att det drabbar flera!
      STOR KRAM

      Radera
    2. Din mamma är tyvärr långtifrån ensam i detta vilket gör det hela ännu värre. Något är grundläggande fel och något borde göras.

      Kram

      Radera
    3. Ja det är viktigt att det kommer fram, för så här får det INTE gå till!

      Radera
  3. Förstår din mamma att hon börjar lessna. Det skulle inte få gå till på detta sätt.
    Då jag hade min förra man på ett äldreboende ett tag, så gick det så långt att vi fick ta till ett separat möte med mig, min förra man, en kvinna från kommunen och hon som hade ansvaret för hemmet.
    Där fick hon veta precis vad jag tyckte och även om det inte blev så stor förändring, samma biträden var ju kvar, så var det bra att få framföra våra åsikter och säga att så här får det inte gå till.
    Dessa våra äldre som har byggt upp vårt samhälle, ska behandlas med respekt.
    Tänker på dig och din mamma och hoppas att det snart blir en ändring till det bättre.
    En varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK hoppas på förbättring, men ser att "vi" inte är ensamma.
      Får vara beredda på att strida!
      STOR KRAM och TACK för att du berättar om dina erfarenheter!

      Radera
  4. Vad tråkigt att det ska behöva vara så här! Vi är så besvikna på samhällets prioriteringar, sjukvården och äldrevården är inte alls vad den borde vara. Men visst är det som du säger, det finns massor av personal som är guld värd.
    Hoppas att det blir ändring så att din mamma får rätt hjälp, och mat!

    Ha det fint! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK.
      Men om tid inte finns så kan man ju inte trolla, tyvärr, förstår inte att äldrevården är SÅ bedrövlig i Sverige.När man hamnar här i en beroendeställning med anhörig som behöver vård var det INTE ett roligt uppvaknande!
      STOR KRAM

      Radera
  5. Jag kommer ihåg när min mor blev beroende av hemtjänsten. Maten var inte den bästa och hon sa ofta att de slängde in maten som om hon var en hund. Det är fruktansvärt att gamla ska bli så illa behandlade. Jag blir bestört..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu har vi tur som själva köper maten, men dom låter grönsaker ruttna fast vi köpt bara två bara för att förhindra det, ger otroligt lite mat eller inte alls!?
      Det spelar ingen roll vad vi gör!
      VI fick det alternativet alla fall att handla själv, stackars din mamma!
      STOR KRAM

      Radera
  6. Fy så tråkigt att dessa icke änglar förstör för dom som är änglar, det är riktigt tråkigt.
    Bra att du säger ifrån så det kommer ut.
    Men så jobbigt det blir för er och andra som drabbas.
    Min pappa hälsar på en granne som är dålig. Han tar med sej fika och pratar en stund.
    Sist skrev han en lapp, varför tvättar och städar ni inte åt honom. Då är pappa långt ifrån pedant.
    Hoppas det blir bättre
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Fruktansvärt bedrövligt! Nu har jag inte så mycket att relatera till, men det räcker att jag läser ditt inlägg och kommentarerna, för att förstå hur förskräckligt det kan vara.
    En dag sitter vi där själva, och jag bara bävar. Vill inte bli vanskött.
    Ni gör rätt i som klagar och står på er!!
    Varm kram <3

    SvaraRadera
  8. Bara en liten helgkram från Bosse

    SvaraRadera