Translate

söndag 16 november 2014

Hjärnan är en "darling"

Japp så är det, hjärnan är vi helt beroende av, och ställer oftast upp i vått och torrt!
Vi kan glädja oss åt en väl fungerande "hjärna"

Men en hjärna kan tolka saker på sitt eget vis.
Vilket kan bli irriterande!

Skriver du en dikt eller bok, får du vara beredd att det tolkas på "många " olika sätt.
Skriver du ett inlägg får du olika tolkningar, beroende på vems hjärna som läser ,-)))
Ibland sitter man ju och gapar, "men SÅ tänkte jag ju inte" när man får en kommentar ,-)
Tolkningen är ju fri!
Det kan ju ställa till en massa problem, om man riktigt misstolkas!
Man agerar på ett vis och får respons på ett helt annat vis.
Inte undra på att folk blir osams!
Det kan vara en tolkningsfråga som ställt till det helt i onödan.
Läskig tanke.
Så är den här "tolkningsfrågan" så himla bra egentligen?
Det tål att tänkas på.
Jag vet min man och jag, på grund av att han inte är Svensk, kunde vi i början tolka samma sak lika, men ändå få det fel?!
Det var den förbannade "tolkningsfrågan" som ändå satte krokben.
Skriver jag på ett sätt, så tror jag ju att det uppfattas så av dom som läser min blogg.
Då blir jag ju himla snopen när jag upptäcker att någon svarar så bakvänt så jag bara sitter och baxnar.
(bli inte rädda för att kommentera nu bara ,-)))))   )
Då tänker jag att jag aldrig kan utrycka mig så som jag vill!
Men NU har jag ändrat uppfattning, allt beror på hur "just den hjärnan" tolkar vad jag skrivit i det ögonblicket! ,-)
Det är inte illa menat, utan ofta så kan det bli helt fel ändå, det är våra "älskade hjärnor) som just i det ögonblicket läser in det som skrivits eller sagts.
 Och det blir ju alltid rätt för den hjärna som tolkar! eller hur......
 Så hjärna kan verkligen ställa till det.
Det är många gånger en hjärna tolkar någon annans hjärna helt fel!
Det är ett viktigt problem.
Kan en mening vara SÅ svår att förstå?
Ja tydligen!
Inte bara ord om du träffar någon, utan också kroppsspråket kan ställa till det.

Vi var på kalas igår, ett familjekalas.
Allt blev superlyckat, glad i hågen vände vi hemåt, mamma var med, hon var så glad, (igår)
Idag pratade jag med henne på telefonen, då var hon bekymrad!
Hennes äldsta barnbarn (vår dotter) som hade kalaset, hade varit "arg" på henne, nu hade hon suttit och grubblat hela dagen!
Vad kunde det bero på? Vad hade hon gjort!
Jag var ju där, vår dotter var kanske lite trött, men absolut inte sur.
Det förklarade jag för mamma.
Det kan bli så, att man känner sig osäker och kan få för sig att.............
Nej inte då, säger mamma, jag hade gjort något, men vet inte vad, men hon var sur!
Det spelade nu ingen roll hur jag än förklarade för min mamma att det var bara hennes upplevelse, som gjorde att blivit orolig som ställde till det här...............
Så vår hjärna kan verkligen sätta käppar i hjulet för oss!
Det är den "förbannade" tolkningen!
Vi kan inte göra annat än att läsa av våra hjärnor, men när något inte stämmer och vi börjar analysera till tusen, då borde vi kunna tänka till mer än en gång, och tänka till igen!
Nu är min mamma gammal, så det blir mitt ansvar att "tänka" till med henne.
Men annars, vi borde om vi tycker att det här känns  "FEL" tänka till mer än en gång, och inte dra en dålig slutsats, för "det" kan verkligen ställa till problem!
Hjärnan är fantastisk!
Men låt inte "din tolkning" sätta krokben för "dig" själv!



 
Det är nog ingen som gillar mig!
Nu är du inne på farlig mark .Kan det vara så att du" feltolkat"!
Troligtvis! ,-)

16 kommentarer:

  1. Det är nog lätt att feltolka. Bara det att 2 personer läser samma text och innehåll, kan bli 2 olika uppfattningar om vad det står. Lite kusligt när man tänker på det. Men våra hjärnor. ögon är inte lika.
    Hoppas det ordnar sig med din mamma, så hon slipper vara orolig.
    Ha en fin kväll!
    Kramisar❤❤❤

    SvaraRadera
  2. Intressant detta. Har oxå råkat ut för att nåt jag skrivit blivit feltolkat. Beror ju lite på hur man lyckas få till betoningen i texten. Inte så lätt. Men som du skriver så är vi ju olika hjärnor och tänker ju lite olika. Dessutom beror nog dagsformen på hur vi tolkar olika saker.
    Tack för att du fått igång min hjärna nu...
    Söndags kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, dagsformen är ju olika, det är en bra tanke!

      Radera
  3. Ja, för dessa hjärnor, gärna eller hjärna, det var frågan, det.
    Vi har inte samma sorts humor, vi människor heller.
    Hur man än vänder på det så har vi ändan bak. Och korven, den har två. Ändar, inte hjärnor ;)
    Ack, ja. Det skrivna ordet har makt. Bokstäverna står ju där. Det man pratar, kan man prata bort "det har jag inte sagt".
    Nu blev jag trött, tack för din påminnelse, kvällskram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hur man än vänder på det har vi änden bak ,-))))
      Humor kommer man långt med, det är nog svaret på nästan allt ,-)))

      Radera

  4. Tack Primrose för kommentaren. Läste om hur gamlingar har det på hemmet ibland och då dök mitt blogginlägg upp i mitt huvud. Jobbar ju på hemmet själv bland gamligar och ser ju hur trötta de blir ibland bara av att höra om alla aktiviteter. Jag kommer nog att bo på 8:an i alla fall tror jag och ligga på klockan så att personalen blir crazy :) ;) Kramiz

    SvaraRadera
  5. Ja du Primrose, tolkningar är olika och det beror på att vi är olika tror jag. Men sen tror jag också att man kan tolka olika beroende på vilket humör man är på. Hjärnan är en finurlig sak som tyvärr kan ställa till det i bloggvärlden. Man ser olika på saker som man läser och allt är en tolkningsfråga. Kanske därför man använder sig av smylisar i sms? Bara för att visa att man är på gott humör eller kanske på ett miserabelt sådant!
    Tolkning eller inte tolkning, jag tror att jag förstod dig rätt...så sluta att kommentera hos dig det gör jag inte. Ha en fortsatt fin söndag och glöm inte att tolka mig! :-) ;-)

    SvaraRadera
  6. Ja tror också humöret spelar en roll, ,-)))
    Kör med mina "skratt" för att visa att så farligt är det inte, alternativ, jag skojar till det , enligt mig själv ,-)))
    även om saker som hänt och det jag skriver om är sant ,-)))
    Det är bra det att jag inte skrämt bort dig! ,-))

    SvaraRadera
  7. Jag tänker att det är just det som är spännande med oss människor att vi tolkar och tänker olika men ofta väldigt lika ändå.... Förstår precis vad du menar när du säger att det man skriver/visar bild på kan misstolkas... Det har jag också varit med om och man blir förvånad men får sig samtidigt en tankeställare.
    Jag är särskilt svag för bild- och dikttolkning.

    Ha en fin kväll! Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolka bilder, det är annorlunda tycker jag, då använder vi oss av fantasin ,-)
      Men en mening kan bli knepigt om det feltolkas, det kan splittra.
      Gillar verkligen dina bilder ,-))
      Älskar att tolka bilder, då känner jag mig trygg ,-))

      Radera
  8. Nämen herregud vilket bra inlägg. Ja texten uppfattas olika och efter humör. Vi kan säkert läsa in saker dom inte ens står i texten om vi är på riktigt dåligt humör, hi hi hi...

    Godnattkram och sov gott ❤️

    SvaraRadera
  9. Du har helt rätt i allt det du säger! Detta med att vara gammal och att få för sig saker ... stämmer också jättebra!
    Även om vi sitter och pratar med varandra *live* så kan saker ändå uppfattas olika. Tolkningar är roliga och tolkningar får mig att kanske tänka på ett helt annat sätt *nyttigt* /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara nyttigt och roligt med olika tolkningar, ibland kan det bli fel och splittra i ibland blir splittringen livslång

      Radera