Translate

lördag 3 oktober 2015

Någon tjuvar bär

Visst klarar vi oss utan bären, även om det skulle varit gott med sån sylt!
Vi hade till för någon dag sedan en buske full med bär. Idag när vi skulle plocka var den tom, det är INTE fåglar, bären är svåra att plocka, taggigt ! Inte nypon!
Vi har ju haft en kamera, den har vi plockat bort, för vi jobbar med häcken och där satt den, vi skulle hitta ett nytt ställe.
Vi har ju blivit av med bär förut, men inte dom här som blir klara på hösten.
Vi har inte många grannar, dom vi har pratar vi med, andra kör bara förbi  på väg någon annanstans, har lite svårt att tänka mig att någon som bara kör förbi, stannar och kikar in, man kan inte se hur vår tomt ser ut från vägen, men den är slingrig.
Det trista är att jag börjar tro att det är någon av våra närmsta grannar, och det värsta är att då kan det ju inte stå rätt till däruppe, tänker jag.
Så synd att vi inte hann hitta en ny plats för kameran!
Bären kan jag väl avvara, men att någon går in på vår tomt och plockar bär när vi åkt därifrån, den tanken gillar jag inte!
Man undrar ju vem är det?

29 kommentarer:


  1. Hm, kanske får du gå runt och titta vem av grannarna som är röd om munnen. :-))))

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  2. Det finns tydligen folk till allt. Så dåligt gjort.
    Ha en fin söndag och kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är dåligt, så gör man bara inte.

      Radera
  3. Tråkigt hur som helst. Men låt det inte förstöra goda relationer utan bevis.

    SvaraRadera
  4. Så gör man verkligen inte och det borde vara en självklarhet att skilja på mitt och ditt! Men tydligen inte :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas inte det är någon vi känner till.

      Radera
  5. Kan tänka mig det känns olustigt att någon går in på er tomt och plockar bär
    och ni inte vet vem det är
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns inte kul om någon går in på vår tomt olovandes.

      Radera
  6. Det är så jobbigt att man inte får ha sina bär ifred. Är du säker på att det inte är fåglarna. De går efter marken, hittar de en buske så sitter de kvar och äter. Jag har studerat både Skator och Kråkor, som håller till vid mina vinbär. De kan plocka rent på nolltid. Ibland ser jag dem inte, men när jag kommer närmare busken, så flyger de ut ur busken.
    Sätt kameran riktad mot busken, när ni inte är där och hoppas att mysteriet blir löst.
    Hemskt om det är någon granne som plockar av bären!
    Ha en fin dag!
    Kramisar❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havtorn är dom bär som nu försvann, dom är lite svåra att plocka för det är väldigt stickigt.
      Dom bären brukar få vara ifred.
      Har inte sett fåglar därute, men dom kan ju finnas.
      I år var det fullt av krusbär, röda o svarta vinbär, så dom hade inte blivit snodda i år ,-)))

      Radera
  7. Visst kan man tro och spekulera och så, vem det kan vara? Trist för vänskapen om det är någon granne. Skulle någon granne tjuva bär så skulle jag nog bli flyförbannad. Så gör man ju inte.
    Men som sagt.....kan ju vara någon annan åxo.

    Trevlig kväll och varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev på fel ställe ,-))
      Spår efter stora fotsteg runt busken så en människa var det alla fall, trist!

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Jag heter Mia och är en 44-årig två barns mamma och fru. Vi bor på landet på en gård. Min blogg handlar om familjen, ridning, våra hundar, promenader, hästar, stickning, smycke, göra handverk, scrapbooking och min vardag m.m.
    Här i denna blogg ska jag berätta om min vardag om mina svårigheter med diganoser m.m Vad jag gör på fritiden m.m Den ska också handar om min familj m.m.
    Jag skulle beskriva mig själv som pratsam, kreativ, rastlös och med en humor som få förstår sig på. Jag älskar att uttrycka mig kreativt, såsom måla fota, sjunga och skriva. Annars tycker jag om att lyssna på musik, hänga med sköna människor, plöja mig igenom tv-serier, dricka kaffe, äta sötsaker och en massa annat.
    Här på bloggen skriver jag om in vardag och om psykisk ohälsa, och jag gör mitt bästa för att peppa, hjälpa och inspirera andra. Jag hoppas du finner detta intressant och fortsätter läsa.
    Jag bloggar om hur det är att leva med aspberger, koncentrationssvårigheter och mkt mer. Även om hästar och ridning.
    Det är ganska skönt att skriva som det är och får ut mina tanka öppet här. Vad som helst. Ett tecken på hjälp. Hur gör man en blogg så det kan nor ut till alla. Fundera på att skriva om mitt liv hur jag har det i mitt tråkia liv. Mina funderningar m.m.
    Mitt namn är Mia, och jag är född 1970, bor i ett hus på landet tillsammans med min man, våra barn, våra hundar m.m. Jag driver en blogg om psykisk ohälsa.
    Min blogg skiljer sig från andra bloggar inom ämnet genom att jag på ett öppet och ärligt sätt berättar om psykiska svårigheter utan att läsningen blir allt för tung och ledsam.
    Vill gärna blogga om det här!
    Jag med Aspergers syndrom, Autism, utvecklingstöning o.s.v.
    Jag har kämpat med mitt dåliga mående i hela livet och kommer förmodligen tampas med det så länge jag lever. Men i dag hanterar jag det på ett bättre sätt än jag någonsin gjort tidigare.
    Tyvärr tar inte mina motgångar slut där. Utan 2003 dog min mamma.
    Mammas död kom väldigt plötsligt och helt utan förvarning vilket försatte hela vår familj i chock och sorg som är väldigt svår att hantera. Jag har fortsatt att kämpa på så gått det går. Jag har svackor som kommer och går i bland mer och i bland mindre.
    Men jag kämpar fortfarande på. För jag har trots allt detta fortfarande livskraft kvar. Jag tänker inte ge upp!
    Jag försöker hålla en trivsam och positiv ton i livet trots att det är svårt.
    Men jag har mina guldkorn i min familj, mina hundar och mina intressen m.m.
    Bloggen handlar ju främst om mig och vad som händer i mitt liv, både positivt och negativt. Jag är alltid öppen och ärlig i bloggen.
    Jag skulle aldrig medvetet skriva någonting för att skada någon!
    Jag tjänar inte heller pengar på min blogg så allt ni läser är mina personliga åsikter.
    I min blogg skriver jag också mycket om attityder gentemot psykisk ohälsa och jag bloggar om psykiska olikheter för att minska tabun och sprida vetskapen om hur det är att leva med psykisk ohälsa.
    Jag vill att skammen som ligger i att vara psykiskt sjuk ska försvinna och det samma gäller alla fördomar som finns kring psykiska olikheter.
    För kontakt: mia2@home.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du respektera att jag INTE vill att du lägger in hela dina inlägg här på min blogg!

      Radera
  10. Välkommen till min blogg! Va kul att just du hittade hit och vill läsa om min vardag m.m. Här kan ni läsa om allt möjlighet som hör till min vardag. Bland annat i vardagslivet m.m.

    SvaraRadera
  11. Utan att veta vad du har för grannar pendlar mina tankar mellan rådjur och nättroll.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte rådjur men kanske nättroll om dom har stövlar i stor storlek som var runt busken ,-))))

      Radera
  12. Jag har en bloggvän som blev av med blommor på sin tomt. Hon hade sått in det vilt och såg en vår människor med barn vara där och plocka. Som tur var hann hon säga till dem. Fy och åter fy för de som tjuvar på andras tomter/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  13. Hos oss landade det ett hundratal mesar och på en kvart hade de rensat alla bärbuskarna. Du tror inte att det är flyttfåglar hos dig också ... ?
    Ha en fin fortsättning på dagen och må så gott!
    Kram Inga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så länge inte flyttfåglar lämnar stora fotavtryck runt busken ,-))))

      Radera
  14. Trist när folk inte kan skilja på ditt och mitt.... vi har haft en hel del stölder i skolan nattetid, sönderslagna fönster och stulna datorer... Man blir så ledsen och besviken.
    Att stjäla bär är ju bara så respektlöst.

    Ha det fint! Kramar

    SvaraRadera
  15. Är det verkligen så. Jag håller en slant å kajan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr är det så, om nu inte kajan hade gummistövlar ,-))) (nåt på fötterna alla fall)

      Radera
  16. Kom från rätt person.

    Du som trakasserar ALLA möjliga olika bloggare genom att bomba dom med mejl samt snor deras inlägg gång på gång.

    Så det märks att du talar om dig själv just nu.

    Detta är nu ska vi se din 114e blogg du startar pga att du blir utslängd av bloggplatsen och dina bloggar stängs ner en efter en.

    Denna sidan är också ett minne blott om DU fortsätter att trakasserar folk till höger och vänster.

    TÄNK PÅ DET INNAN DU UPPNAR KAKHÅLET!

    SvaraRadera