Translate

tisdag 1 juni 2021

Punktering på motorvägen , fy det är läskigt!

 

Förra inlägget skrev jag för några dagar sedan-)

Det har ju varit Mors dag, då åkte vi  förstås till min mamma,  en fin dag blev det. Solig varm och fin.

På hemvägen råkade vi ut för punktering, mitt på motorvägen i rusningstrafik! Fy det är läskigt. Med flera hundar i bilen. När vi var på vår långa semester, fick vi tre punkteringar, varav en på en motorväg i Nederländerna, tack och lov på husvagnen, riktigt otäckt, där fick vi hjälp snabbt. Men igår fick vi vänta över en timme..  I Nederländerna fick vi hjälp snabbt,  av med däck på med däck, fort gick det, medans de hojtade om hur livsfarligt det är att få stopp på en motorväg. 

Tur att vi hade mobilen med oss nu i Söndags, ibland har vi råkat glömma den hemma. Nu kommer det ätt kollas noga, full laddad och med!

Under hundarna ligger reservhjulet, bara det mådde jag dåligt av. Ta ut hundarna när alla bilar kör så fort alldeles nära. NEJ.  Hundarna är väldigt duktiga och väntar på att i tur och ordning hoppa ut ur bilen. De är vana vid en massa ljud. Men man vet ju aldrig! .Men så kom vi på att mittensätet går att fälla ner ,-) Det tog lite innan det klickade till i huvudet på oss! Då kunde vi få in hundarna i baksätet, det blev himla trångt men det gick. Tills hjulet var ute och sen var de glada att vara där bak igen. Ja vi vet att man ska lämna bilen, sonen blev inte glad.  

Efter över en timme kom bärgningsbilen , så himla skönt det kändes. Sen var vi åter på hjul som rullade glatt hemåt. Det här fick mig att tänka......Starthjälp kom jag på....det kan man ju behöva, startkablar har vi ju, men om ingen finns i närheten.....Så nu har vi beställt en sån.

När vi äntligen kom hem , kom våra barn en stund ,-) 



12 kommentarer:

  1. Det är inte roligt att få punktering i vanliga fall men på en motorväg känns det verkligen obehagligt. Alla passerar så fort så jag vet inte om jag hade vågat ta ut våra. Skönt att det ordnade sig.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja otäckt, jag hade aldrig vågat ta ut dom, nackdel med combi! Men som tur ordnades sig det ändå!
      Ha en fin Tisdag du med
      KRAM ,-)

      Radera
  2. Punktering på motorväg är otäckt. Vilken tur att ni kunde fälla sätet så hundarna kunde vara i bilen under tiden. Det gäller att vara utrustad även i bilen med kablar och starthjälp.
    Ha en fin kväll!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt otäckt!
      Helt plötsligt kom vi på att vi kunde fälla sätet och förflytta hundarna inne i bilen,-) tack och lov!
      Ja starthjälp kan ju vara bra vid vid annat tillfälle!

      Ha en fin kväll du också! .STOR KRAM Primrose ,-9

      Radera
  3. Det låter riktigt obehagligt! Punktering är knappast något man räknar med, och så plötsligt händer det. Gott när allt ordnar sig på bästa sätt! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi var i Europa hade vi tre punkteringar, vi brukar aldrig ha punktering
      Så det är inget man tänker på. Men känslan när det händer, med hundar då blev jag rädd på allvar! Men det gick vägen och vi är så glada. Det har hänt att vi måste ha hjälp med startkablar, då tänkte jag på den här starthjälp, man vet inte vilka situationer man hamnar i ,.)
      KRAM!

      Radera
  4. Jag har varit med om det, fast utan hundar. Men ändå, på motorvägen är allt livsfarligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt otäckt på motorvägen, precis innan körde vi över något vi inte såg. Det här en att tänka efter!!
      KRAM ,-)

      Radera
  5. Vilken tur att allt gick bra. Men visst skulle jag tycka det var läskigt med punktering på motorvägen. Och med hundar i bilen kan ju vara riktigt knepigt. Tur att hundarna är "lättsamma".
    Hoppas det inte händer igen- Men då har ni ju varit med om det.
    Fint med barnen som kom senare.
    Önskar dig en fin kväll-
    Och du! Vilken härlig bild -Antar det är ett barnbarn-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är vårt yngsta barnbarn ,-) Men bilden är tagen för tre år sedan ,,-.)
      Ja riktigt otäckt, nu vet vi att vi kan få ut hundarna från deras plats längst bak så vi kan koppla dom! det var en mardröm, för aldrig hade jag släppt ut dem där bak, de är duktiga men man vet aldrig!
      KRAM!

      Radera
  6. Usch det borde finnas evighetsdäck, gillar intw att ni får punka sådär. Tur det gick bra ändå. Kram Watson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja evighetsdäck vore bra ,-) För det är SÅ läskigt att stå så oskyddad, man ska lämna bilen, vi vet ändå var vi kvar!!? KRAM din Sherlock ,-) hoppas du har det jättebäst! ,-))

      Radera