Translate

måndag 4 april 2022

SELFIE

 Ord-Lek nummer 14

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

1. Så bor jag:  Bostadsrätt  ( älskar att bo i lägenhet, och älskar balkonger)

2.  Vill se:  Tranor  ( och gässen som återvänder)

3.  Hoppas på:  Reträtt   ( av ryssarna i Ukraina så att det blir ett slut på kriget)

4.  Där har jag faktiskt varit:  Tyskland   ( När vi campar i England åker vi genom och njuter av flera länder bla Tyskland, som är väldigt vackert,  väldigt hjälpsamma människor i Tyskland, så fort vi stannar vid sidan av vägen kommer någon fram och frågar om vi behöver hjälp ,-)   )

5.  Kärlek jag aldrig glömmer:  Det får bli alla de vänliga människor  ( jag mött i mitt liv, min man och jag har haft ett högst ovanligt  liv med mycket hat.  De vänliga även okända, de stannar kvar i minnet på mig,  och jag tar upp dom i tanken då och då och minns dom med glädje) 

6.  Något hårt:  Rost  (  som jag tycker så mycket om )

7.  God smak :  Te   

8.   Exotisk maträtt:  Escargot    (fransk,  sniglar,  aldrig smakat, det mest exotiska för mig är pizza och kinesisk curry, vilket inte är så exotiskt nu längre.  )

9.  Hobby:  Tavlor   ( jag målar själv, för att jag mår bra av det.  Eller så gör jag figurer också jättekul, den senaste , den här , en uggla)



10.  Doft:  Ros  ( fast det ska vara nyponrosor, den doften slår allt)

11.  Kan inte leva utan:  Sommar  ( Höst Vinter Vår, älskar att årstiderna skiftar,  det kan jag inte vara utan, och förstås familjen ,-)   )

12. Uppskattar hemma:   Rogivande   ( Jag älskar mitt hem,  där finns allt jag vill ha och önskat)  

27 kommentarer:

  1. Kul att läsa din selfie.
    Vilken fin uggla du gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul att titta in till andra, tycker du klarar det fint, kul att se dina svar ,-)) Tack, ugglan piggar upp sin del av väggen!
      Ha det fint ,-)

      Radera
  2. Heisann, så vakre svar. Tråkig å lese om alle de menneskene som har voldt deg besvær. Vi får tro, kanskje de har det vondt med seg selv. Du fikk meg til å tenke på tranene jeg for mange år sida så ved Hornborgasjøen. De var egentlig med på eksamensfilmen min, men ble en av sekvensene som måtte droppes til fordel for animasjoner. Rust var årsaken til at jeg var nær ved å amputere foten min for snart to år siden. Jeg fikk kjøttetende bakterier i et sår forårsaka av en rusten jernovn som falt over foten min.
    Har nesten lyst til å sjekke ut hvor mange av oss som maler og illustrerer, det er en del som deler den interessen.
    Roseduft er det ingen duft som slår - helt enig med deg! Og nå lengter vi etter varme, sommer, fred og ro ;:OD) Ha en fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har haft otur med det......och det ändrar sig inte, vi får må bra själva i vår egen familj.
      Otäck , riktigt läskigt att du nära på förlorade din fot, ja rost som jag spar på och har uppsatt att den kan ställa till så mycket!
      Ja många som målar , jag målar bara för att det får mig att må bra ,-) Sen sätter jag upp det mesta ,-) Ska bli skönt när sommaren kommer ,-)
      Ha det fint ,-)

      Radera
  3. Låter gott att slippa tänka på hus och trädgård. Inser tyvärr att jag inte kommer att hamna där... maken är sitt hus alldeles för kärt....
    Låter som du skulle skriva en bok om dina upplevelser. Hoppas att allt är bra numera.
    Har ätit sniglar. Smakar som champinjoner. Inte prisvärda.
    Nyponrosor... eller gammalrosor... doftar underbart. Få se om jag får till Selfie idag, eller senare i veckan... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har sina fördelar att bo i lägenhet, men säkert jättemysigt att bo i hus också, det beror nog på hur man är ,-) Jag är en lägenhets människa helt klart, men vet ju inte , för har aldrig bott i hus ,-))
      Att sniglar smakar champinjoner förvånade mig. Kanske inte är så otäckt ändå!
      Så härligt att få med gammalrosor, nytt namn för mig, med sig från barndomshemmet ,-)
      En läkare tyckte att jag skulle skriva en bok, men vill helst lämna allt bakom mig.
      Ha det fint KRAM ,)

      Radera
  4. Jätteroligt att läsa dina svar och få veta mer om dig. Så bra du fick till allt. Ska ge mig på ordleken i kväll.
    Ser att flera av svaren även skulle kunna passa i på mig. Ja, dock inte att måla eller skapa. Din uggla är jättefin. Så läcker. Är ju så förtjust även i det andra du visat som du skapat.
    Ugglan ser ut som om den har gjort ett eller flera hyss och sedan verkar den väldigt oskyldig.
    Ha det fint!
    Vram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul att få veta mer om dig också ,-) Härlig idè med selfie ,-) Tack, ugglan piggar upp mig när den fyller sin plats på väggen ,-) Ja kanske den ser lite ut att vara lite olydig med roliga hyss.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  5. den ugglan gillar jag! och visst vill en ha olika årstider. hemmet bör vara en förlåtande fristad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ,-)
      Ja olika årstider är mysigt, allt (nästan utom halka) har sin charm ,-)) Ha det fint,-)

      Radera
  6. Kul att läsa dina svar och även denna gång lyckades du få till det bra.
    Så tråkigt att ni fått uppleva så mycket hat. Ärligt talat så säger det mer om dem andra än om er. Människor som utsätter andra för hat brukar vara olyckliga och missnöjda med sig själv och sitt liv. Har man mötts av hat så uppskattas vänligheten och kärleken så mycket mer.
    Önskar dig en fin måndagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det lite krångligt att få till det ,-) Ja det har varit jobbiga år för oss och också för våra barn, som klarar sig bra ändå! Det tar aldrig slut för när de äldre dör , tar nya vid. Men vi lever här och nu.
      De är tyvärr mycket nöjda med sig själva.
      Ja vänlighet betyder jättemycket ,-)Önskar dig fint slut på den här Aprilveckan ,-) KRAM!

      Radera
  7. Vilken underbar liten uggla! Den gillar jag.
    Ja, reträtt är något vi alla hoppas på, men jag har svårt att tro att det kommer att ske i första taget. Despoter ger sig sällan lätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK, ugglan fyller sin plats på väggen, älskar ugglor!
      Tror inte heller att det blir någon ändring i Ryssland i första taget, fast jag tittar in på nyheter och hoppas varje morgon och kväll!
      Ha det fint!

      Radera
  8. det var då sjutton hur svårt det ska vara att nå min blogg. Jag har den öppen o offentlig o tillgänglig för sökmotorer så det är helskumt att du inte kommer åt den. NU har jag skickat inbjudan också till din mail (den enda jag har o hoppas du har kvar) från mina blogginställningar. Hoppas du hittar mig nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej kan inte hitta din??? Men SKRIV från din blogg till min , då måste jag ju hitta in!
      KRAM ,-)

      Radera
  9. haha ser att jag bjudit in dig som skribent till min blogg...nåja...huvudsaken du kommer in där men du behöver ju inte redigera den. Hahahaha. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag hittar nu, skribent på din blogg, jag tar jobbet direkt ,-))))))

      Radera
  10. Och nu tog jag bort den...hahaha...för nu har jag hittat fler inställningar och gjort "mig tillgänglig". Hojta om du inte kommer in... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jg får börjar med att hojta direkt , var finns du!? Den bloggadressen du har finns redan, det är någon Maja and Fia som har den och har haft den sen minst 2009??!!! Jag hittar dig inte ,-)))

      Radera
  11. Nyponros, där hade vi samma utan att veta om det!
    Många viktiga svar hos dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de underbara ,-) Doften hur de ser ut ,) Finaste av alla blommor, kul att vi har det gemensamt ,-)
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  12. Älskar din uggla!!! Ett liv med mycket hat låter inte bra, hoppas det bättrat sig ... OK för gässens återkomst, men kan jag få slipa kanada- varianten??? Om kriget är vi gruvligt överens. Och om sniglar säger jag: bry dig inte. Jag åt det förr i världen, vet faktiskt inte varför för det som var gott var vitlökssmöret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gässen är ju Vår och så härliga, men håller med det syns ju överallt var de varit ,-) Vitlökssmör är gott , skippar sniglarna ,-)), nej det blir aldrig bättre, tyvärr, gamla dör och nya tar vid.
      Ha det fint ,-)

      Radera
    2. Tack kul att du gillar ugglan ,-))

      Radera
  13. Så många fina svar du flätat! Jag är också förtjust i vårfåglarna, gäss har vi haft här länge o igår såg jag äntligen ett par tranor. Jag har kört genom Tyskland några gånger på väg söderut, men en gång var det faktiskt en bröllopsresa som gick via Belgien till Romantische Strasse i Tyskland, en lång snirklig väg där man lämnar autobahn och kör fantastiska småvägar.
    Jag har ätit vitlökssniglar, gottgott! Men inget man blir mätt på...
    Du är en inspirerande konstnär, och jag håller också tummarna för en reträtt från Ukraina så det åter blir fred, men i ärlighetens namn är den nog långt borta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att de slingriga vägarna var otroligt vackert och naturen ,-)
      Har inte sett några tranor eller gäss än, men snart så låter det som ,-)
      Ha det fint, sniglar kanske är godare än de låter ,-)

      Radera