Translate

måndag 2 oktober 2023

Höst och oro, lite dålig kombination.

 Från ljust ute till mörka kvällar. är man då orolig, så känns oron ännu mer..........då får man peppa sig själv lite mer. Nu var det ju inte så bra med mannen som vi hoppats på, inget direkt livshotande, men fler fel om man säger så. Så han blev väldigt deppad. Själv håller jag på och oroar ihjäl mig för mammografin som närmmar sig.  Vi tänder alltid en massa ljus när mörkret kommer.Det är en positiv sak med mörker ,-) Det blir en otrolig myskänsla. Fullt med ljus på köksbordet. Och på andra platser i köket.  Nu håller jag på att kolla in nya maträtter,  För att pigga upp oss. Köket är favoritrummet. Och köksbordet favorit möbeln, slitet  gammalt, många långa samtal kring detta härliga bord.  Min ena faster och farbror köpte bara två tallrikar av samma sort.  Kul idè, det har vi tagit efter, kul att kunna byta till olika tallrikar . Ok vi har ju ett "fin gäng "tallrikar , när vi firar nåt med familjen. Nu har vi smakat våra tomater 😊 Vi  smakade bara en gul, den var god. Det var den röda bifftomaten också, men vi kunde ha plockat den några dagar tidigare, det får vi göra med de andra. Godare om den inte varit så mjuk.

Helt plötsligt har vi fullt med bifftomater, fler vi inte har upptäckt,  helt plötsligt finns dom bara där ,-) Omk 13st har vi. Lite kul 😊

Lite bilder.  Köket, tomaterna, och en maträtt .



 







Ha det fint, Kram 💟

6 kommentarer:

  1. Hoppas att det går att få maken i bättre skick. Det är ju så att man blir sliten, när man blir äldre. Men man ska ju ite behöva må psykiskt dåligt för det.
    Förstår helt din oro för mammografin. Fördelen är ju ändå, att finns det något, så ärdet i ett idigt stadium. Gissar att det snart är dags för mammografi här också. Bra, men lite otäckt...
    Oj, en sådan massa stora tomater. Jag har städat ur växthuset för säsongen. Blev inte jättemycket tomater, men d e som blev, de var goda. Bifftomater har jag aldrig testat. Gissar att det tar lång tid på sig att mogna.
    Fint, mysigt i köket. Jag fördrar vårt allrum på andra våningen. Stort, ljust, högt till tak. Latt att andas i...
    Ljus har jag inte fått fram än. Är absolut hög tid. Får plocka fram ljusbrickan på stört, och tända den i kväll. Kram // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer att bli bra, eller mycket bättre, men nu har han mått dåligt så länge så humöret är inte på topp. Då behövs ljusglimtar, ,-) Ja fram med ljusbrickan ,-) Det är det bästa med hösten tycker jag. Låter som ett riktigt mysigt allrum ,-)
      Jo jag försöker tänka positivt med mammografin, men ångesten släpper inte, när jag fick beskedet tog jag det lugnt och kallt....men nu tar jag igen den oron till max istället. Bifftomater tar lång tid, fick plantorna av svärdottern. Så tveksamt om de hinner mogna, vi får låta dom mogma inomhus snart, men just nu har vi fint och rätt varmt, ja inte idag då ,-)) Ha det fint KRAM!

      Radera
  2. Det är lättare att tänka ljusa tankar när solen strålar än när kvällarna blir mörkare och mörkare. Nu är det sådana tider nu så då får man lysa upp tillvaron med ljus i stället.
    Det är inte lätt det här med oro. Jag känner så väl igen mig i dina orostankar för jag fungerar på precis samma vis. Självklart är det väldigt jobbigt och även om jag försöker att resonera logiskt så hjälper det inte. Vi är helt enkelt olika och reagerar olika i vissa situationer. Men nog hade det varit enklare att inte ta ut oron i förskott.
    I arbetslivet var jag hur säker som helst och tvekade aldrig inför svåra beslut eller något annat. Ingen oro alls.
    Köket är ett mysigt rum där man tillbringar mycket tid. Dessutom så är det ju mysigt att laga mat tillsammans. Testa nya rätter och så är alltid trevligt. Så gott och kul med egna tomater :D

    Önskar en fortsatt fin måndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi lika där också, I arbetslivet och annars är jag säker och stressfri. Men kommer det till läkarbesök, nej!!!
      Jättekul att laga mat tillsammans ,-) Hösten är ju en mysmånad, om man tänker efter, ,-) Det var ju en överraskning att det blev så många tomater ,-) Vi hade gissat på två tre,-) Vi lät ju plantorna växa för mycket. Hade det bara varit varmt hade nog fler hunnit mogna, men det är jättekul för dem vi får ,-) Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  3. Så mysigt hos er! Jag har många ljus att tända. Har gott om vackra ljushållare. Har även en ljusbricka. Jag gillar inte mörkret men då hjälper ljusen upp.
    Man kan inte hjälpa hur man mår i vissa situationer. Det enda är väl att jobba med sina rädslor så att det kan lugna sig lite. Det går säkert bra 💖
    Ha det fint, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljus älskar vi, då passar ju hösten fint, men annars, härliga sommarkvällar o dagar, det är det finaste ,-) Ja man får försöka att lugna ner sig, men den här gången är det svårt. Låter vackert med en ljusbricka. ,-)
      Tack och ha det fint KRAM ,-)

      Radera