Translate

torsdag 9 november 2023

Avstå från det goda och hitta nytt ,-)

 

Hösten som förut var på plats 4 har nu hoppat upp på en andra plats, ,-)

Helmysigt ju! 💓

Efter jag fick bröstcancer....men som nu efter mammografin inte finns nåt. Har jag bytt ut mycket i mitt liv. Äldsta dottern sa direk, inget socker mamma! Så jag slutade med allt synligt socker direkt, och kör nu på sockerfritt. En sak först! Man behöver INTE ändra sin kost! En bekant som opererades för 13 år sen, äter precis som vanligt! Och läste en fråga till en onkolog som sa...ät som vanligt.  Vill inte skrämma upp nån!

Men jag valde att ändra, min frukost består nu av rena giftet enligt min man 😀 Som tyckte det smakade hemskt. En stor kopp vällning med en matsked gurkmeja, halv tesked nymald svartpeppar och en stor matsked olivolja, extra virgin. Så gott! Till det en kopp te. 👍 Gurkmejan skickar jag efter, pulver som är ekologiskt! Inte ens den ekologiska från affären köper jag. Den blir också dyrare i längden.



Lunch alltid soppor, grönsaker grönsaker och rotfrukter olika , plus en stor matsked olivolja extra virgin. Böner linser valnötter lök vitlök pressad sötpotatis. Slutat helt med godsaker, bla annat choklad. Men jag mår bättre av hur jag äter nu 👍

Middag , försöker äta lax , sill så ofta det går.

Det trista är att inget vin...eller alkohol! Gillade ju ett glas vin till maten, det är det slut med. För vinet höjer östrogenet. Tyvärr.


Jättegott!

Min favorit har ju alltid varit sommaren, det är det ju fortfarande! Strax följd av våren. Nu har hösten fått delad plats med våren .  Och en favorit vintern som jag älskat har nu hamnat som fyra. 


Snön försvinner ju fort nuförtiden. Och byts bara av en massa halka.


Nej ut med hundar och sen mysa inne, finns inget mysigare. Nu ska jag bara komma igång med att måla. Har nog skrivit det förr, men som sagt , har inte kommit igång än.

Ha det fint 💟

7 kommentarer:

  1. Det är väl så att sjukdomstillstånd påverkar en. Skulle ha svårt att följa din diet. Avstå från choklad ( mörk) och ett glas rödvon... nej det skulle jag nog inte göra.
    Noveberhöst kan aldrig bli någpon favorit. Känns bara att man får vara igenom de mörka månaderna.
    Härligt med positiva människor. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja det är väl så att jag sökt efter nyttigt som är bra för just det har haft ,-) Som är bra för mig, så det är ju sjukdomstillståndet i sig annars hade jag ju aldrig bytt ,-)) Mörk choklad är ju nyttigt, men jag mår så illa av det! Och vin, svårt svårt för det är ju en njutning med ett glas till middan! Men när jag läste att det höjer östrogenent som ska minska, då är det bara att förhålla sig till det. Jag är sån bara som person, har alltid varit att jag gillar det ljusa och det mörka murriga som ger en speciell lyckokänsla inom mig. Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  2. Anna-lena var det som var anonym

    SvaraRadera
  3. Så roligt att läsa att du nu mår bra och trivs med tillvaron. Och just att du ändrat kosten och känner att det påverkar dig är ju jättebra.
    Så här i slutet av oktober och november tycker jag det är ganska trist vädermässigt men vädret kan en ju inte påverka. Däremot går det fint att påverka det jag väljer att fylla dagarna med. Och jag försöker att varje dag göra något som jag tycker är extra roligt.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så man får göra ,-) hitta på lite extra kul ,-) Då blir månaden riktigt fin. Jag kände ju med min oro att jag hade inget val än att försöka göra det bästa för mig. Ett nytt sätt och jag mår bra av det ,-) Ja jag läste en massa och bestämde mig, Så det här får jag njuta av nu ,-)
      Tänker på dig! Och hoppas du har det jättefint. regn är ju inte så kul, men härligt att du fyller dina dagar med annat intressant. Ha det jättefint nu! Varm Kram! Primrose ,-)

      Radera
  4. Det absolut viktigaste är ju att man har hittat en kost som man mår bra av personligen och det har du gjort. Sedan tror jag att det fungerar alldeles utmärkt att äta en allsidig, varierad och nyttig kost utan överdrifter. Det finns väl i dagsläget egentligen inga vetenskapliga belägg för att socker skulle öka risken för cancer. Det viktigaste är dock att man själv och kroppen mår bra. Personligen hade jag nog haft svårt för att helt avstå det där lilla extra som guldkant på tillvaron, i alla fall om ingen avrådan fanns.

    Oktober kan vara en fin höstmånad men november är jag inte road av. Nej tacka vet jag vår och sommar men där tycker vi alla olika.

    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår och sommar är ju alltid det bästa, men förvåren som jag nu kallar den, är ju ganska trist, Nu är det mysigt ,-)) Men senvåren när träden slår ut WOW, det finns det inget som är bättre. När jag gått in och läst så står det att socker kan få cancer att sprida sig fort, så där finns en avrådan. Sen om det är sant eller ej, men jag avstår. Det är vinet då jag saknar ,-) Ha det gott du med! KRAM

      Radera