Translate

söndag 9 februari 2020

Ge beröm till dig själv " en fråga i kvällstidningen"





En fråga som fanns i kvällstidningen igår "lördag"!

FRÅGA vi 5


Är du bra på att ge beröm till dig själv?

Kort och gott skulle jag svarat JA ,-) "Nu är jag det"


Här på bloggen utvecklar jag det lite mer ,-)
Jag är ganska förlåtande mot mig själv när jag inte kan. Äh du gjorde ditt bästa säger jag till mig själv. Men du vet att du kan bättre ,-) Eller annars är det här bra nog ,-)
Jag hyllar mig själv när jag kan .-))) " YES"
Jag har blivit bra på att peppa mig själv. Och man behöver väl inte kunna allt!

Men som barn och ung var det helt annorlunda,  Då skämdes jag om det blev fel.

Sen hade jag några favoritsläktingar som sa att de skulle smyga på mig, gömma sig och skratta när jag gjorde bort mig.
Det tog jag på blodigt allvar, och blev väldigt rädd för att göra bort mig!
Det gav mig en stor osäkerhet för det varade i 15 år. Jag som var SÅ blyg innan, kollade då noga att ingen såg mig ,-)
Nu struntar jag förstås i sånt, jag bjuder på mina misslyckande! ,-))

Så nu frågar jag er som tittar in.

Är du bra på att ge beröm till dig själv? ,-)

11 kommentarer:

  1. Det är väldigt lätt att skuldbelägga sig själv. Men jag lärde mig att "jag gjorde allt som jag kunde i den stund som då var" och då kunde jag anamma det.
    Det är så otroligt fult att trycka ner någon, men idag klappar jag mig själv på axeln också. Kram <3

    SvaraRadera
  2. precis man kan bara göra sitt bästa .-))
    Det är ju inte hela världen om det blir fel.
    Glad att jag har lärt mig det själv nu ,-)))
    KRAM ,-)

    SvaraRadera
  3. Jag är nog ganska bra på att ge mig själv beröm. Men det beror lite på. Har nog fått mycket beröm av både föräldrar och släktingar när jag växte upp. Men visst kan jag vara kritisk mot mig själv också.
    Trist att du fick uppleva att andra skrattade åt dig när du växte upp. Men fint att du idag ger dig själv beröm.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det blev nog lite fel...dom skrattade inte!
      Men de sa att de skulle om jag gjorde bort mig. De skulle sitta där jag inte såg och sen skratta i smyg. Vilket gjorde mig som var blyg mer hämmad ,-)
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Nej, det är jag urusel på. Jag tycker alltid att jag ingenting kan och undrar så varför jag inte kan göra något bra någon gång.
    Mitt självförtroende är noll.
    Nu för tiden är ungdomar så kavata, kan så mycket, tar fram sig själv så mycket, kanske är det bra, de kanske klarar sig bättre i livet.

    Hoppas att du och din man får må bra. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En rosa fluga10 februari 2020 14:44
      Det är så synd att ditt självförtroende är noll!
      Men jag vet att det kommer från inom en själv.
      För jag tycker du verkar framåt i din härliga blogg.
      Så himla snabb och bra på tävlingar! Där är jag kass, men jag tycker det är så kul.
      Du behöver inte alls ha dåligt självförtroende! Jag vet lättare sagt än gjort, jag kämpade länge med mitt!
      Allt i mitt liv skulle vara så perfekt! Det var inte mitt krav, men andras. Nu har jag tagit bort "perfekt" från mitt ordspråk. TACK ,-) Jag hoppas du och mysingen får må bra! ,-)
      KRAM ,-)
      SvaraRadera

      Radera
  5. Det är så synd att ditt självförtroende är noll!
    Men jag vet att det kommer från inom en själv.
    För jag tycker du verkar framåt i din härliga blogg.
    Så himla snabb och bra på tävlingar! Där är jag kass, men jag tycker det är så kul.
    Du behöver inte alls ha dåligt självförtroende! Jag vet lättare sagt än gjort, jag kämpade länge med mitt!
    Allt i mitt liv skulle vara så perfekt! Det var inte mitt krav, men andras. Nu har jag tagit bort "perfekt" från mitt ordspråk. TACK ,-) Jag hoppas du och mysingen får må bra! ,-)
    KRAM ,-)

    SvaraRadera
  6. Jag har börjat ge mig själv beröm. Det var inte vanligt tidigare att göra det. Det var andra som skulle berömma om man gjort något bra. Jag tror alla gör så gott de kan och då har alla gjort något bra!
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, vi gör rätt och det kan bli fel, men så är ju livet.
      Bra att du ger dig själv beröm, jag blir glad....jag peppar mig själv! ,-)) KRAM ,-)

      Radera
  7. Jag bjuder oftast också på mina misslyckanden. Men i rätt sammanhang.
    Din fråga: På något vis är jag det. Helst när jag överraskar mig själv med att fixa något som jag bävat efter länge. Samtidigt försöker jag alltid vara ärlig mot mig själv. tillåter inte mig att bli kaxig. Inte heller tycka synd om mig själv för länge. Men ibland är det helt okej. Som nu när jag bitit sönder bitar på en tand under två dagar. "Duktigt gjort Bosse. Ska du bita av en tredje bit idag med?" Jag gillar även att driva med mig själv på ett lekfullt sätt.
    Omgivningen är både viktig och "farlig" under känsliga uppväxtår.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör som du driver med mig själv ,-))
      Kaxig blir jag nog inte, men glad ,-)))
      Tycker synd om mig gör jag inte heller!
      Bjuder på mina misslyckande gör jag ,-))
      Hoppas du får behålla dina tänder hela nu! ,-)
      KRAM ,-)

      Radera