Translate

söndag 1 mars 2020

Hetvägg hade vi


Var hos mamma idag med mat och semla, hon älskar semlor,-)
När jag var liten och vi hade semlor hade vi alltid varm mjölk till! Alltså Hetvägg!
Vi pratade om semlor mamma och jag.....mamma älskar grädden och mandelmassan!
Men när min mamma var barn hade hon 7 st syskon....så då fick dom en bulle i varm mjölk, utan grädde och marsipan.
 Rörande fint!

Min mormor fast de hade ont om pengar gav alltid tiggare..eller de som kom och gjorde "jobb" på sin väg..dem gav hon mat!

Väldigt fin mormor hade jag...och morfar som aldrig var arg, utan väldens snällaste ,-))
En hyllning till de två, min mormor Ester och morfar PH ! ,-)



Bild lånad av FOTOAKUTEN!

8 kommentarer:

  1. Vilken fin hyllning till din mormor och morfar!
    Jo, mina föräldrar var också väldigt givmilda. De var ju rätt gamla när de fick mig så, den gamla stammen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mina föräldrar var också gamla när de fick mig ,-) Så jag blev utan syskon.
      KRAM ,-)

      Radera
  2. Vilka fina minnen du delar med dig av <3 Givmildhet är en god egenskap.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra mamma berätta ,-)
      KRAM ,-)

      Radera
  3. Vad fint att glädja din mamma med både besök, semla och mat. Kan tänka mig att hon blev glad. Och härliga minnen från tiden med din morfar och mormor. Fint att ha med sig dem vidare i livet. Förstår att du var väldigt fäst vid dem.
    Kram och jag önskar dig en bra start på den nya veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par gånger i veckan tar vi med mat och äter med henne ,-) Och nu ...semlor. Det är kul när mamma berättar om hennes liv som barn och ung!
      Fin vecka önskar jag dig.
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Semlor är gott, så jag förstår att din mamma giĺlar det. Hetvägg var vanligt i Skåne, men jag har aldrig gillat det. Det kan bero på mjölken, som jag inte gillar eller dricker.
    Ha en fin dag!!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu äter mamma semlan som den är ,-) Men förr var det hetvägg som gällde.
      Kul när mamma berättar lite ,-)
      Ha det fint
      KRAM ,-)

      Radera