Translate

måndag 5 oktober 2020

bananträdet utanför mammas fönster

 


Mamma ser dåligt och ett träd utanför hennes fönster har fått gula löv. Är det bananer frågade mamma. Det tycker jag var charmigt, ett bananträd lät bättre än ett höst träd, tyckte jag! ,-))) Även om hösten är vacker. Hon ser bananer hänga en och en.
Längesen jag var inne, har inte glömt er! Men det har varit mycket.
Först min mans operation gick hur bra som helst, han mår jättebra! han tar det lugnt. mer har det blivit för mig ,-))
Många hundrundor flera gånger om dan. dottern o familjs hundar. Våra tre, sen gjorde den ena illa benet och måst rastas själv. Vi  fick en förkylning, Min man med hosta och 39 graders feber. Jag hade 38 hosta och ont i halsen. Mamma var inte nöjd med att vi inte kunde komma. Efter det. Så fick min man kroksyn! Det kom helt plötsligt.  Och Synsam sa att han måste till ögonläkare direkt!.
Vilket oroade mig.
Han fick veta att han har AMD torr. Vilket inte kan behandlas, Utan synen försämras långsamt, hoppas det stämmer! Om man ser strecken krokiga....ska man låta sig undersökas direkt, för får man AMD våt kan den behandlas. Min man hade tyvärr torr. Så nu mår han så dåligt och är orolig.

Kommer att titta in till er andra i veckan.




15 kommentarer:

  1. Mycket på en gång. Hoppas att det blir lite lugnare för er alla. Och att din mamma får några bananer. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. .-)) ja mamma gillar bananer ,-)) Fint med ett bananträd utanför ,-)
      Ja det blev lite mycket nu.
      KRAM!

      Radera
  2. Inte lätt att se så bra när man är uppe i din mammas ålder. Gult kan hon i alla fall se👏 Tråkigt för din make att hans ögon inte är OK. Jag tror att alla som får ett sådan besked som din make fått, blir orolig.
    Krya på er!
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har haft kanonsyn länge, men nu sen ett par år ser hon mycket sämre, det är ju normalt. Lite spännande att få veta vad som finns i trädet, bananer tycker jag var fint ,-) Det är vi ju inte vana vid i vårt land!
      Tack, ja olyckligt med min mans ögon. Synen är ju viktig. Ha en fin dag du med. KRAM ,-)

      Radera
  3. Hmm... Var det inte det trädet som din mamma tyckte det hängde kor i i våras eller minns jag helt fel? Har för mig att det var något med djur i alla fall...

    Så ledsamt att läsa om din mans ögondiagnos. Nu när ryggoperationen är avklarad så hade det varit honom väl unnat att få må bra. Hoppas verkligen det enbart blir en långsam försämring för vår syn är vi beroende av. Jag kan verkligen förstå att han mår dåligt av det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jodå det är samma träd ,-) Men nu är kor och en massa annat utbytt mot bananer ,-)
      Ja det är sorgligt, han var så glad över ryggoperationen, och så får han det här, det här har han mått väldigt dåligt av. Hoppas det går långsamt nu, det vore en miljonvinst!
      Pengar gör det inget om vi aldrig vinner! Men det här hoppas vi på!
      Har aldrig sett honom så deppad, är själv orolig fast det säger jag inte.
      KRAM

      Radera
  4. Så tråkigt att höra att din man ögon är så dåliga. Extra trist nu när ryggoperationen är avklarad och gick fint. Kan förstå att ni båda mår dåligt av detta besked. Men hoppas förstås på att något kan göras för att det inte ska bli sämre.
    Många tankar-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom plötsligt från en dag till en annan med min mans ögon. Han har det på båda men har börjat på det ena. Han ser inte väldigt kokigt o suddigt på ett öga när han läser, hoppas det går långsamt för det finns inget att göra. Han som var så glad att hjärtproblemen är borta och ryggen blev bra.
      Tack KRAM!

      Radera
    2. Skulle vara, ser väldigt krokigt och suddigt.

      Radera
  5. Så fint du har ritat din mammas bananträd. Fin liknelse tycker jag.
    Skönt att operationen gick bra för din man, alltid oroligt innan.
    Detta med ögonen var ju jobbigt att få höra. Men, som du skriver, hoppas att det går långsamt, synen är ju viktig. Förändringar i gula fläcken kan komma och gör det hos många äldre. Mina äldre systrar fick ögondroppar.
    Var rädda om er.
    Stor kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bananer var kul ,-)
      Ja när allt annat har ornat upp sig, så kom ögonen. Hoppas det stannar av, för han ser väldigt dåligt med ena ögat, när han läser, kom plötsligt. försöker att inte oroa mig.
      Han ska på återbesök om någon månad.
      Ha det jättefint Varm Kram!

      Radera
  6. Bananträd var kul att se och läsa. Undra vad hon kommer att se när de gula löven faller ner.
    Först en stor operation som blir lyckad men där ända mycket krafter går åt. Sedan råka ut för detta. Hoppas det kommer att gå med snigelfart och varieras med helt friska dagar.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett träd det funnits mycket spännande i ,-) just nu bananer, ,-) får se vad som kommer sen. Ett levande träd med överraskningar.
      Ja , hjärtproblem i flera år, och ryggvärken som han haft i minst 10 år, allt ordnade sig. Och så nu ögonen, det kom väldigt fort på ena ögat, han ser inte att läsa, kroksyn o suddigt men ser annars, hoppas ni innerligt att det stannar så här, när det nu inte kan bli bättre.
      Tack ja det hoppas vi!
      Kram!

      Radera
  7. Bananträd! Vad charmigt! och exotiskt :)
    Tycker ni ska döpa trädet till bananträdet...
    Tråkigt dock med makens syn, hoppas att han blir bättre. Synen är ju så central och viktig.

    Ta väl hand om er båda och krya på er från feber och förkylningar. Allt gott!

    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det charmigt med ett bananträd ,-))
      jag har döpt det till bananträdet! ,-))
      ja otäckt med synen. hoppas nu inte det blir sämre, bättre blir det tyvärr inte.
      Tack, ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera