Translate

måndag 19 oktober 2020

Klorklipp och tånaglar

 





Fina höstdagar, blandade med ösregn.
Men så kallt! Så här här kallt brukar det väl inte vara i oktober.

Var hos mamma i Lördags.
Passade då på att klippa hennes tånaglar, och masserade fötter och ben efteråt med skön fotsalva.
Vår ena hund gillar inte riktigt att få sina klor klippta, så han låg och tittade på, nu är det XXXX tur att få sina "klor" klippta sa jag. Han gjorde stora ögon, men eftersom mamma höll sig lugn och inte visade någon oro, somnade han gott efter en stund.. Hoppas han tar det med sig när hans klor ska klippas, han är duktig men vill gärna smita iväg och ställa sig bakom en stol, innan han inser att klorna måste klippas, på en whippet växer de fort, och ska klippas en gång i veckan, så han har ju lite otur där. ,-)
Mamma kommer undan med flera veckors mellanrum.

Bäst att passa på och njuta av de vackra höstfärgerna.




14 kommentarer:

  1. Så smart. Hunden fick lära sig hur han skulle uppträda vid nagelklippning. Nu kanske han inte tycker att det är så besvärligt och farligt nästa gång.
    Men en gång i veckan? Så ofta det låter. Växer de så otroligt fort, naglarna, på denna ras?

    Hoppas att du och din man får må bra. Var rädda om er. Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis nu fick han lära sig ,-)))
      Ja en gång i veckan är det för en whippet, det var hans uppfödare som haft rasen i 40 år noga med att säga. De växer fort på den rasen, sen springer dom fort så ingen klo får bli lång så att den fastnar.
      Var rädd om dig du med. Varm Kram!

      Radera
  2. Våra hundar älskar väl inte att få klorna klippta men det är inga problem att göra det vilket är skönt. En gång klippte jag för mycket och vi hade blod i halva huset så numera klipper jag hellre lite men ofta.


    Kram och god måndag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har hänt oss också att det blöder, det blöder mycket, in i duschen och spolar med varmt vatten, så slutar det fort,-)
      Ha en fin Måndag du med KRAM ,-)

      Radera
  3. Tror inte någon hund tycker om kloklippning, men finner sig i det. Idag är det ett underbart väder, men kallt. Det brukar var näst intill sommarvärme vid denna tidpunkt. Men så här blir det inte i år. Denna höst påminner om 1966 när första snön kom i oktober och fanns lite kvar till april-maj 1967.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej kloklippning hör nog inte till favoriterna! ,-)
      Ja oktober kan vara varm o fin. Jaha var det så kyligt 1966, oj tänk om vi får en så lång vinter igen .
      Ha det fint du med ,-)
      Varm Kram ,-)

      Radera
  4. Jodå, jag har klippt kattklor, men har inte gillat det.
    Annars har jag skött fotvård på mina närstående och mig själv, men nu fixar jag inte riktigt mig själv så jag går på fotvård. Viktigt att vara rädd om fötterna.
    Din mamma tyckte säkert detta var superskönt och så massage på det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mammas tånaglar klipper jag nu sen corona började, det går bra och hon är jättenöjd.
      Fötter är viktigt! ,-)
      Katt verkar svårare än hund att klippa klorna på!
      KRAM och ha det fint!

      Radera
  5. Kom just in efter en promenad, det är lite bitit nu. Det är bara att gilla läget och klä på sig ordentligt. Ha en skön ny vecka, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har nu vinterkläder på mig ,-)
      Bara att bylta på, det är ju mysigt ute men så kallt .,-)) Ha en skön vecka du med ,-)
      KRAM!

      Radera
  6. Vilken lyx att få fotvård av sin dotter! Kan ju inget om hundar direkt, men det låter som de behöver extremt mycket fotvård. Eller Oxå är det bara den speciella rasen...?
    Kallt är det, och det är det väl lite då och då i oktober. Dagarna är ganska härliga dock. Och nu blir det också varmare i luften, sägs det. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra raser är det anat med var 3-4 vecka ,-)
      Ja mamma var nöjd, har fixat hennes fötter sen corona började ,-)
      Här är det svinkallt så om det blir varmare hurrar jag ,-))
      KRAM!

      Radera
  7. Så fint att du kan hjälpa din mamma- Och skönt för henne att bli lite ompysslad. Kan tänka mig att er whippet inte är förtjust i att få sin klor klippta men den vet nog att det blir som du bestämmer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag fixar hennes fötter sen corona började,-)
      Jodå han ställer sig bakom en stol när vi tar fram klosaxen, han har ett sjätte sinne han behöver inte ens se oss göra det ,-) Men sen är han duktig och det går ju fort ,-)
      KRAM!

      Radera