Translate

fredag 16 oktober 2020

X

 

Ett stort orosmoment för mig nu som tar energi är min mans ögonsjukdom. Vi är ju inte så gamla än, och hade nu efter hans problem med hjärtat o ryggen tänkt börja resa på semester ut i Europa,  nu kom ju corona i vägen den här sommaren, men vi hade det fint ändå. Så glad att vi åkte bort i 10 veckor 2019.

Vi åker med husvagn,  jag har körkort, men jag kör väldigt sällan....Det går jättebra att köra utomlands med husvagn för mig, jag kör mest på semestern.

Jag gillar egentligen inte att köra bil!

Nu inser jag ju att ska vi komma någonstans, blir det kanske jag som måste köra hela tiden, ta hela ansvaret. Det är en anledning att jag har kollat min syn, jag måste ju se ordentligt.

Vågar jag inte köra, förstör jag ju allt vi planerat. Fegar jag ur, förstör jag ju för min man också.

Nu hoppas jag ju att synen försämras sakta! Så han får njuta av allt, bla alla våra barnbarn och se hur de förändras när de växer upp.

Men det är våra drömmar, nu har vi ju rest en hel del,  men snart kanske allt ligger på mig om vi kan fortsätta.  Det oroar jag mig för redan nu. För jag känner mig inte säker på att jag fixar det själv.

Flyget är inget alternativ, för vi vill resa med våra hundar, tåget kanske.....men bil blir ju billigast om vi har husvagnen med.  Vi har ju inte hur mycket pengar som helst ,-) Nu ska jag ju inte ta ut allt i förskott, det vet jag, men jag fick en riktig chock när vi problemet med ögon dök upp.

Ett land jag aldrig kör bil i är England! 

Men Tyskland Nederländerna Belgien går bra.

Nu ska man inte oroa sig i förskott..........





19 kommentarer:

  1. Jag förstår mer än väl att beskedet om din mans ögonsjukdom var ett mycket tungt sådant och visst kommer det att få effekter. Dock tycker jag inte att du ska tänka att det är du som förstör om du inte vågar. Det som förstör är din mans ögonsjukdom. För många år sedan så bilade vi en del i södra Europa och det byggde mycket på att det var mer än en som körde. Ett alternativ är självklart att hålla sig på närmre håll för det finns mycket fint att se i Sverige eller så får ni kanske nöja er med Tyskland Belgien och Holland och då välja kortare etapper. Ni får väl prova er fram och du får känna efter hur det känns att vara ensam bilförare. Ibland växer man faktiskt med ansvaret. Till syvende och sist så får det ändå bli du som fattar beslutet.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket fint i Sverige, Och jag har tittat på Danmark bla Fyn, för att peppa upp mig.
      Ja, den dagen får man se hur mycket man vågar, men att vara två förare på en långresa är ju säkrast.
      En god Fredag till dig!
      Kram!

      Radera
    2. Vi har kört på Fyn och där finns mycket att se. Fördelen är att avstånden verkligen inte är stora. Dock föredrar jag Jylland om jag ska välja.

      Kram

      Radera
    3. Danmark kan jag klara av , får ta mig en till på hela Danmark, Danmark är fint!
      Ska kolla in Jylland!
      KRAM!

      Radera
    4. Jylland är väldigt fint och Skagen med grenen får ni inte missa. Dock är det klokt att undvika högsäsong för då är det massor med turister där. Även Römö är mycket fint.

      Radera
    5. Römö var vi flera gånger till när barnen var små, tack för tips1 KRAM ,-)

      Radera
  2. Det finns så många vackraplatseri Sverige också. Kanske du kan börja att köra i Sverige, och om du sen vill och känner att det känns bra, utvidga turerna.
    Vänstertrafik har jag aldrig kört, det är maken som fått köra i Storbritannien och på Irland. Så jag förstår km du inte vill köra där.
    Hoppas att det ordnar sig för er, och att nästa sommar blir en fin resesommar. Och att orosmolnen skingras! Kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja det finns mycket fint i Sverige, så om jag blir ensam förare får jag kanske börja här och Danmark,
      Nu blev det här något jag oroat mig för, men ska kanske lugna ner mig och se vad som händer!
      KRAM!

      Radera
  3. Kära du! Jag förstår din stora oro. Synen är ju så viktig och det vet jag själv.
    2008 tog jag om hela körkortet och fick BE, alltså tungt släp. Min make och jag turades om att köra med vår stora husvagn.
    2010 upptäcktes att jag hade glaukom. 2017 fick jag förbud att köra bil.
    Vi körde mycket på de danska öarna, helt underbart. Tips är Själland, Falster, Lolland, Langeland och Fyn.
    Du klarar säkert av detta.
    Varm fredagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt att du inte fick fick fortsätta köra! Synen är viktig.
      Danmark är vackert och om jag inte klarar det själv, är det inte långt hem. får kolla upp hela vårt vackra grannland!
      Varm fredagskram till dig!

      Radera
  4. Det är nog svårt att släppa oron tills man vet. Och detta med att se är ju viktigt. Kanske kan mannens ögonsjukdom stanna av. Hoppas. Kanske behöver du fräscha upp körkunskaperna för att bli säkrare. Kanske kan en körskola skulle kunna hjälpa dig. Eller något av era barn för då kunde du ju testa med husvagnen efter bilen. Ja, mycket att fundera på är det.
    Många tankar till dig.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Köra med husvagn är inget problem, kör hellre med husvagn än utan ,-) Kanske för att jag är nästa mer van med det.
      Det är att ha ensamt ansvar om något händer som oroar mig. Och att orka hela resan själv. Men som sagt det är oron bara just nu, om ögonsjukdomen stannar upp som ett mirakel, man vet ju aldrig, skulle inte ta ut oron nu. Men sån är jag ,-)
      Kram!

      Radera
  5. Förstår din oro om framtida semesterresor med hundar och husvagn. När det är dags för er att resa, tror jag du klara av det jättebra. Du får börja i vår med några resor inom Sverige. Det finns så mycket vackert att se som inte ligger så långt bort. Släpp på din oro, det går åt för mycket energi som du kan lägga på roligare saker.
    Ha det så fint!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tror jag klarar en hel del och borde inte oroa mig, men det är platser vi inte kommer till om det blir illa, men den dagen får vi ta tu med det, så är det ju, men hann
      Ha det fint du med! STOR KRAM ,-.)precis slappna av med ryggoperationen, så det här kom så oväntat!
      Ha det bra du med. KRAM ,-)

      Radera
    2. texten försvann så det blev lite konstigt ,-)

      Radera
    3. Nej jag tror inte jag fixar det, det är skillnad att veta att en avbytare finns, än att ha allt ansvar själv, Danmark fixar jag nog men inte Italien, eller England tex, det blir för stort ansvar, tyvärr KRAM!

      Radera
  6. texten försvann så det blev lite konstigt ,-)

    SvaraRadera
  7. Förstår din oro. Synen behöver man ju. Hoppas att maken återhämtar sig snarast. Håller dock med en av tidigare kommentarer om att det finns många fina platser att besöka här i Sverige. Känns ju inte som helt rätt tillfälle att ge sig iväg på någon resa utomlands just nu..
    Må gott och ha en fortsatt fin vecka!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket fint nära, vi hade inte tänkt åka nu, men ska vi åka långt så är det ju imom en snar framtid för ögonen blir ju inte bättre utan sämre.
      Kram

      Radera