Translate

tisdag 10 november 2020

Aldrig glömmer jag den smaken ,-)

 



Hur många maträtter har man inte njutit av under ens liv. Men det finns två som jag fortfarande minns extra ,-)
Jag kommer aldrig få äta de igen ,-)

En maträtt åt jag varje lunch i Italien. Jag var 14 år. Vi mina föräldrar och jag skulle åka med min farbror och faster, vi hade aldrig åkt iväg med någon tidigare. Min farmor hade dött, vi brukade alltid åka ner till Skåne och hälsa på.
Nu skulle vi till Italien. Min farbror (pappas bror) och faster var alltid oroliga att bli magsjuka, så de hade fyllt hela bilen med mat i konservburkar, när vi skulle åka så  skrapade hela bakdelen i gatan, snabbt runt kvarteret och vi lassade in  många konservburkar i deras hall. Sen iväg.,-)
Slutmålet skulle vara Castiglione Della Pescaia. Mycket vackert, Där vi hade hyrt en våning i ett stor villa.
Varje dag åkte vi till Riva del Sole. Där åt vi vår lunch varje dag. Pizza! Något vi aldrig ätit tidigare. Pappa, faster o farbror vägrade äta pizza. Men mamma och jag valde pizza varje dag. ,-) Den pizzan glömmer jag aldrig! Har aldrig smakat en pizza likt den i smaken efteråt.
Jag hade med skinka och mamma med champinjoner. När jag nu brukar kolla mammas minne tar jag upp pizzan vi åt i Italien bla, mamma lyser upp, hon har inte heller glömt hur god den var. Hur många pizzor jag än har ätit efter den pizzan har jag aldrig ätit en som var lika god!
Ofta har jag hoppats få en som är lite lik, lite samma smak, men aldrig, men jag minns den än idag ,-)
Har ni något ni ätit som ni älskat och njutit av som ni aldrig hittar maken till? ,-)
Min farbror och faster var ju rädda för att bli magsjuka! Men en av de sista dagarna där, valde de kalkon! Pappa tänkte göra det, men tog något annat, mamma och jag valde förstås pizza. Vi hann bara hem, så blev min farbror kritvit i ansiktet, en stund efter var det min fasters tur.. Vilken matförgiftning dom åkte på.! Pappa och jag fick leta efter en doktor, En man i en av affärerna i Castiglione stängde sin affär och tog oss i sin bil till Riva del Sole, för att förkorta det här,-) Så fick vi åka tillbaka till Castiglione och träffa en läkare, Sen slutade det gott, fast de var ordentligt sjuka, och min farbror kunde inte svälja tabletten som var stor och inget vatten till. Han tuggade den, den minen han gjorde, den kollar jag också mammas minne med ,-) För den minen glömde vi aldrig!

18 kommentarer:

  1. Så skönt att läsa att din mamma mår bättre. Hoppas att ni alla tre kryar på er snabbt. Och, hoppas att ni inte mår så dåligt.
    Roligt att läsa om din pizza och den goda smaken. Jag har också ätit pizza i Italien flera gånger och dom var verkligen goda.
    Fin bild du har ritat, som vanligt. Förra också, av dig och din mamma.
    Sköt om dig och krya på er.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha det var min man och jag på den bilden, men inte lätt att se.
      Mamma mår bättre så skönt hoppas det går åt rätt håll nu! Vi mår inte bra, men det är OK med tanke på att det är covid, så börjar vi slappna av lite nu! TACK för omtanken!
      VARM KRAM!

      Radera
  2. Nu fick du igång mig på minnen! Jag var till Riva del Sole med mina yngsta barn 1995 (tror jag). Vi åt pizza och jättegott! Första gången jag var i Italien så åt vi de allra godaste pastarätterna med underbara såser. Ja, något sådant hittar man inte i Sverige, du har rätt.
    Kram på dig och en eloge till alla dina fina teckningar som du sätter ut i bloggen, du är en verklig konstnär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Så kul att du har varit där ,-) Ja nu tänker jag på olika platser vi varit på eller som barn. Ibland dyker det upp något alldeles speciellt i matväg, och sen kan inget gå upp mot just den, även om mycket annat är gott ,-)
      Kan tänka mig att pastarätter i Italien med underbara såser, det är nog svårslaget det med!
      Ha det jättefint
      KRAM!

      SvaraRadera

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Pizza är gott! Liksom många mustiga soppor. Trattkantarellsoppa, den smakar umani...tror jag. Kommer ihåg en tunn pizza som jag åt i Stockholm när jag var ung och pizzan Sverigeny.Den smaken kommer jag ihåg...eller kanske var det frasigheten. Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vissa måltider stannar kvar ,-) Hade gärna ätit den pizzan igen ,-) Trattkantarellsoppa låter gott. Botten på pizzan är A och O.
      frasigt låter gott!
      KRAM!

      Radera
  5. Visst har man vissa matminnen! Den godaste Tiramisun åt jag i Rom och den godast pizzan Husse ätit var i Bibione. På Mallorca åt jag paella och blev dålig så ja, nog minns man.

    Kram och krya på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man ätit något man blev sjuk av , det minns man och svårt att äta det igen! det finns alltid något som är över det vanliga ,-) Tack för dina och Husse matminne! ,-)
      Tack KRAM!

      Radera
  6. Ler igenkännande. Har också varit just här i Italien och ätit pizza och det var på 1960-talet första gången. Kan minnas detta än idag.Vad roligt att du har ditt minne kvar men trist för de som blev matförgiftade.Då är det svårt att äta det igen-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul, Du kanske åt samma pizza som jag ,-)
      Det var ju jättevarmt så kalkon, ja det kanske inte var det säkraste kortet min farbror och faster valde.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  7. Dina teckningar i inlägget här och förra är jättefina, så uttrycksfulla!
    Gott att mamma mår bättre och att ni också har det hyfsat. Härliga minnen från Italien där.
    Det blir mindre bloggbesök framöver då jag har lite annat jag vill ägna tid åt.
    Ha det så gott :-)
    Kram
    Stor varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK
      Ja efter att mamma har varit dålig så börjar hon så sakta bli bättre! Hoppas verkligen hon klarar sig nu.
      Förstår att du har mycket annat att fixa med, och tiden räcker inte till allt!
      Ha det så fint
      Stor varm kram till dig!

      Radera
  8. TACK
    Ja efter att mamma har varit dålig så börjar hon så sakta bli bättre! Hoppas verkligen hon klarar sig nu.
    Förstår att du har mycket annat att fixa med, och tiden räcker inte till allt!
    Ha det så fint
    Stor varm kram till dig!

    SvaraRadera
  9. De bakar sina pizzor i vedeldad ugn. Då blir botten så knaprig och god. Det finns Pizzerior i Stockholm som säljer vedeldade pizzor. Testa en sådan och kanske du får tillbaka smaken.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det finns ingen pizza som smakar som den ,-) Har provad i vedeldad ugn, men inte samma smak alls. den var unik, men jag åt den varje dag ,-))

      Hoppas ni mår mycket bättre! Ha en fin dag du med. KRAM!

      Radera
  10. Det där var ett gissel när man reste utomlands. Turistmagen som gjorde en sjuk. Har varit med om det några gånger. Minns en pizza i Monaco. Vi tyckte nog bättre om de vi fick i Sverige, det var mer fyllning på dem. Min första pizza åt jag i Stockholm på Kungsgatan mittemot Hötorget. Jag har sen i hela mitt liv blivit retad för att jag ville dricka mjölk till pizzan. Undrar varför hahaha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pizza med mjölk visst fungerar det ,-))
      Ja man ska nog äta det som andra äter det brukar vara säkra kort. Min farbror o faster som skulle ta med hur många konserver som helst, äter kalkon och blir sjuka! Det var den första pizzan jag åt, så gott ,-)) Jag gillar inte pizzorna i Sverige.
      Ha det jättefint KRAM! ,-)

      Radera