Translate

tisdag 1 december 2020

Kråksnack med kråkvänner

 


Min mamma hör väldigt dåligt, vilket gjort att min röst förändrats, jag låter nu mer som en kråka!

I förrgår när vi var hos mamma hörde hon inget av det jag sa. Jag pratade högt, tydligt ,uttalade varje ord så tydligt jag kunde. Men nej hon hörde inget! När vi kom satt en i personalen där, med visir, han pratade lågt, hon tittade på mig när han pratade, men hörde vad han sa?! Mamma har själv kommenterat min röst, men hur du låter, !!

Mig hörde hon inte alls, nu var hon väldigt arg, för att vi inte hade varit där på länge, vi var där för en vecka sen säger jag, då blir hon ännu argare, för det hade vi inte varit. Jo det hade vi, men innan dess hade vi alla tre corona, så hon kan mycket väl ha glömt, alla fall så försvann min röst igår morse,  men kom tillbaka lite senare  och jag kraxar vidare som en kråka. Min röst har varit ansträngd länge, mamma kan förstås inte rå för att hon inte hör ,-) När jag pratar med mamma anstränger jag rösten så den hörs klart och tydligt, förstår inte hur hon kan höra personalen.

Ska  köpa en  röstförstärkare, vet inte om de heter så.  Ibland har jag skrivit på ritpapper så mamma kan läsa, men det blir lite bökigt.


Min man berättar om hans mamma, som när familjen var samlad, sa, nu ska jag vila, stängde av sin hörapparat, satte på den i smyg, för att på det viset få veta om något sas om henne!

Den ena av mina kråkor är så mysig. Kråkan trampar sidledes  när jag skojar med den. Från höger till  vänster Sen kastar jag och han hoppar och fångar i näbben! ,-) Jag skojar med den, och den gör sig beredd,-))


13 kommentarer:

  1. Kanske är jag väldigt orättvis nu men om din mamma kunde höra personalen så måste hon kunna höra dig. Anar nästan lite ovilja där...

    Jag tycker inte att du ska köpa en röstförstärkare utan det är väl bättre att din mamma får utprovat en hörapparat.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl vara så, har tänkt det själv. Läkaren säger att det är försent för en hörapparat nu, vi har försökt övertala henne i flera år, men hon vägrar. Då kan de inget göra.
      Ha en fin tisdag du med, KRAM!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det bara krånglar när jag ska svara ,-)

    SvaraRadera
  4. Det kan mycket väl vara så att hon hör mig, men ska krångla, har tänkt så själv. Läkaren säger att hon är för gammal för att klara av en hörapparat nu, vi har försökt att hon ska gå med på en hörapparat i flera år, men hon är envis, hon vägrar. Vägrar hon kan dom inget göra.
    Ha en fin tisdag du med! KRAM

    SvaraRadera
  5. Kanske kan det vara så att en hörapparat kunde vara bra för din mamma. Men nu såg jag i kommentaren ovan att det inte blir så. Makens mamma fick en när hon var 85 år och hade den tills hon avled och då var hon 92. Men hon ville ha den. Eller också är det så att din mamma hör när hon vill. Knepigt är det ju för dig.
    Verkligen!
    Många tankar!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om hon haft en när hon var omk 85 då hade det säkert fungerat. Men nu är hon otroligt gammal och så envis. Hon skulle vägra, hon vägrar alla hjälpmedel. Jag tycker det skulle vara konstigt om hon sa att hon inte hörde när hon pratade med mig, men det är möjligt! Hon kan ju inte rå för att hon inte hör, men blev förvånad när hon hörde honom i personalen. Det blir ju knepigt om vi nu ska sitta och prata, då förstör hon ju verkligen för sig själv.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  6. Om hon haft en när hon var omk 85 då hade det säkert fungerat. Men nu är hon otroligt gammal och så envis. Hon skulle vägra, hon vägrar alla hjälpmedel. Jag tycker det skulle vara konstigt om hon sa att hon inte hörde när hon pratade med mig, men det är möjligt! Hon kan ju inte rå för att hon inte hör, men blev förvånad när hon hörde honom i personalen. Det blir ju knepigt om vi nu ska sitta och prata, då förstör hon ju verkligen för sig själv.
    Ha det fint KRAM ,-)

    SvaraRadera
  7. Mammor är inte alltid snälla när de blir gamla. Så var det för mig. Tror att din mamma hör dej, men vill jäklas lite med dej.Ta det med ro och prata som du brukar. Kram!

    SvaraRadera
  8. Det är jobbigt när de gamla tappar hörseln. Det är svårt att få dem att använda hörapparat. Min mamma tyckte det ekade i huvudet av ljudet från apparaten. Vi prövade olika apparater men ingen fungerade. Om din mamma hör hemhjälprn, hör hon nog dig också. Hon är nog lite " sur på dig ". Det kommer säkert att bli
    bättre snart.
    Ha en fin kväll!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog,-)
      Mamma har ju aldrig provat hörapparat, det är för envis för.
      Ha en fin Onsdag, KRAM!

      Radera