Translate

torsdag 26 november 2020

Märkligt hur man minns och inte minns

 


När jag var ung var jag tillsammans med en vän i ungefär två år, hon var sambo och bodde i hans villa, hon var några år äldre än jag. Vi hade kul ihop,-))

Jag hade min musiksmak, helt olik hennes. Men när vi satt i deras gillestuga satte hon på en LP med James Last. Hon älskade den musiken. För det lät som om man satt i en tysk pub och skrålade med en sejdel öl, det var glatt och mysigt. Vi lyssnade på James Last varje gång vi var hos henne, och tänkte att vi satt där i en tysk pub. Jag började älska den LP skivan  jag med och köpte en egen. 

Så när jag har tänkt på henne genom åren som gått har James Last dykt upp. James Last på full volym, och hur kul vi hade.

Vi möttes för några år sen...och gick ut och fikade tillsammans, vi har inte haft någon kontakt sen vi skildes åt. Så många år hade gått.

Vi satt och pratade om mycket som hänt, så tar jag ju upp James Last...  vem är det? säger hon!

Det var ju du som fick mig att älska den LP skivan, tysk pubkänsla i gillestugan..... Nej hon minns ingenting. James Last har hon glömt helt och hållet. Inget mindes hon. Skivan hade hon inte kvar, hon satt där och funderade. James Last??!! Nej inget minne.

???!!!

Hur är det möjligt  tänkte jag! Visst har det gått många år...men.......Det var ju inte en gång, vi lyssnade och tänkte oss med en stor öl, glada människor som sjöng och skränade. varje gång vi var hos henne. Ja så olika kommer man ihåg livet som passerat. Den skivan har jag alltid förknippat med henne. Det var ju hon som lärde mig att James Last var bra ,-)  lite märkligt kändes det ,-)

Jag har kvar min LP ,-)


Golden non stop dancing 10   James Last



18 kommentarer:

  1. Kommer ihåg James Läst. Hissmusik. Men att glömma...det måste vara något fel i hennes hjärna? För ungdomens musik, den kommer man väl ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju det att man minns, jag minns musik jag gillat! Blev SÅ förvånad måste jag säga,-)
      KRAM!

      Radera
  2. Det är förmycket Bumpa Bumpa i musiken. Passar bra på ölpubar i Tyskland😉 Om din kompis verkligen gillade James Last så är det konstigt att hon glömt bort det😉
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon älskade James Last, vi satt i hennes gillestuga, jag minns det som igår ,-)) Blev så förvånad!
      KRAM! Han hade ju speciell musik!

      Radera
  3. DET var mycket märkligt. Va? Har hon förträngt allt detta?
    Ja, det är ju inte du som har glömt och inte kan du väl ha drömt? ;)
    Trevlig torsdag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej , skivan finns här och hon var den jag umgicks med , bara hon innan jag flyttade till England!
      Jag förstår inte hur hon glömt James Last. Det var ju hon som älskade honom!
      KRAM!

      Radera
  4. Det var verkligen mycket märkligt för jag säga! Antingen minns någon fel eller så gör olika saker väldigt olika intryck på oss människor...

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod ingenting, hon älskade James Last, Det var bara henne jag umgicks med innan jag flyttade till England och det var bara hon som hade en gillestuga, jag minns det som igår, vad som hänt med hennes minne, jag förstod ingenting, min James Last fick följa med till Englad ,-))
      KRAM!

      Radera
  5. Ja, det var märkligt.
    Annars brukar man ju komma ihåg det som hände för många år sedan och kanske inte kommer ihåg det som nyligen hänt. Så kan det vara för mig. Så jag förstår din undran.
    Hoppas att ni mår bra nu.
    Trevlig helg.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var märkligt,-) on var den vän jag hade när mina tre klasskompisar hade flyttat. Innan jag själv flyttade till England.
      Tack vi mår bra nu alla tre ,-)
      Trevlig Helg och en Varm Kram till dig!

      Radera
  6. James Last ja, här finns hans musik och den spelar när jag städar, gympdansar och ibland har jag den i öronen ute på motionsrundan, fast mest är det Sven Ingvars då eller rock.
    Det du beskriver om att glömma är inte så ovanligt, vi minns olika från gemensamma tider. För något år sedan träffade jag mina skolkamrater från ettan och uppåt - det dök upp olika minnen kan jag säga :-) Vid ett av minnena mindes vi själva händelsen, men detaljerna var olika för alla fyra.
    Läste också ditt förra inlägg, så skönt ni är krya igen efter denna persen med allt innan test och genom det hela i sjukdomen tills nu. Gott du kunde förklara för din mamma.
    Må så gott!
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är väl så att man minns olika, men den vännen hade lyssnade på James Last många gånger innan vi tillsammans lyssnade på honom ,-) Mina andra vänner och jag som jag hade innan, de flyttade, vi lyssnade på helt andra låtar, Men hon hade glömt, jag blev förvånad, men så var det ,-)
      Jag skönt att vi blev friska ,-))
      Må gott du också. Varm Kram!

      Radera
  7. Tänk så det kan bli! Och så olika saker man minns och tycker är viktiga. Förstår verkligen att du blev förundrad.
    Och James last minns jag. Log när jag hörde musiken här.
    Önskar dig en fin första advent.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den enda skivan med James last jag lyssnat på, men den är jättebra!
      Tycker det är konstigt att hon inte minns, den var ju hon som älskade skivan ,-))
      Fin advent till dig! KRAM!

      Radera
  8. Musik är fantastiskt! Jag är likadan vad gäller musiken kopplat till minnen, en låt kan försätta en i helt ny stämning. Men vad märkligt att din vän inte minns, huvudsaken att du minns - du har fått ett fint minne av den där skivan och stunderna med din vän. Kanske har din vän ett annat minne som hon kopplar just till dig.

    Må gott och ha en fortsatt fin adventsvecka!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon mindes mig alla fall så det är nog så att vi har olika minnen av varann. den här skivan var helt ny musik för mig, van att lyssna på annat. Så det förblir ett minne för mig ,-) ändå ,-)
      Må gott du också, och fin advent!
      KRAM!

      Radera
  9. Är det någonting man kommer ihåg sen ungdomen och händelser så är det musik. konstigt att hon glömt så totalt, minnet brukar komma tillbaka om man pratar om saker.. tur iallafall att du har ditt fina minne..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var udda måste jag säga, hon var den enda jag umgicks med då, som jag lyssnade på musik med på det sättet, mina kompisar innan gjorde jag andra saker med och de hade samma musiksmak som mig ,-) Jag blev ju väldigt förvånad ,-)
      Jag minns mycket, jag har ju aldrig haft många vänner. utan få som jag varit med!
      KRAM!

      Radera