Translate

onsdag 22 december 2021

Önskar er alla en God Jul

 


En bild från förra julen . Mamma var här i några veckor och firade med oss ,-) Precis innan julklapparna  skulle delas ut, det var bara vi tre, min man ,mamma, och jag. Hundarna förstås.

Då kom jag att tänka på att vi hade ingen tomte, ingen tomtedräkt. Det hade vi inte planerat heller. 

Så jag sa till min man man, ta på en vit skjorta och släng dit  glitter på huvudet, sen hade jag lite rouge i skåpet som jag inte kastat, så snabbt lite rött i ansiktet, det fick duga. Mamma tyckte det var kul. Det blev en mysig Jul och fint Nyår. I år orkar mamma inte komma.


Vår lilla köksgran, inte äkta som ni ser. Förr hade vi äkta granar, stora som nådde till taket, doftade så gott. Problemet var inte att de började barra, problemet blev för att de aldrig barrade och fick så fina skott, upp till 20 cm över hela granen, varje år likadant, granen fick skott och mådde bra, och då ville jag inte slänga ut den ,-)) Så vi hade granen till i början av April år efter år. Jag är nog lite känslig för att ta död på allt levande. Så vi köpte en liten gran, som snabbt monteras ner och plockad upp varje December. Perfekt! ,-)

Nu har vi nästan kommit ikapp med allt juligt! 

Att köpa till mamma är ett av det svåraste, hon har allt .  Så nöjd, nu har vi köpt en vackert lite mörkare påslakan, hittade en i hennes favoritfärg, marsipangris modell större. Och  sittdynor till de fyra stolarna vid köksbordet, de andra är utslitna, av svärdottern får hon varma tofflor, det var på hennes lott att köpa till mamma. Skönt. Barnbarnens listor är färdiga. 

Julmusik hör ju Julen till, jag gillar många av julens låtar, men har två favoriter.

Bla annat. Stilla Natt. Den berör mig, och jag skulle önska att alla fick uppleva en stilla natt.

Sen Mössens Julafton, den berör mig också, jag önskar att alla skulle få fira jul igen år efter år.

Nu är det Jul.

Så jag önskar att alla som tittar in till mig, bloggvänner och ni andra som hamnar här inne.

En riktigt God JUL! och ni som inte firar Jul, en fin Helg!






16 kommentarer:

  1. Vilken fin tomte ni fick till förra året :D Vilken tur ni har haft med granarna dessutom. Här har de ofta vissnat inifrån precis som om de blivit torkade. Inte kul alls. Sedan fem år tillbaka har vi en plastgran men nästa år ska det bli äkta vara. Lite synd att din mamma inte orkar komma men kanske kan det också vara skönt för er att rå er själva och koppla av. Ses kan ni ju göra ändå genom att hälsa på henne. Klapparna blir säkert bra :D

    Önskar er och hundarna en riktigt God Jul!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK ,-) Detsamma till er! -)
      Vi kommer att fira med familjen och mamma i år. Dock inte samma dag, hoppas det fungerar.
      KRAM ,-)

      Radera
  2. En sådan fin tomte! Bättre kan det inte bli.
    Mamma blir säkert glad åt sin julklapp!
    Önskar dej och din familj en riktigt god jul! Kam! // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fick bli en variant på nåt juligt, mamma var glad att "den här dök upp" och delade ut julklapparna ,-) det kändes lite tomt utan något ,-)
      En riktigt God Jul till er också! KRAM ,-)

      Radera
  3. Vilken härlig tomte maken blev! Himla rolig idé. Ja, detta med att era granar fick skott och blev kvar förstår jag var knepigt. Så ert nuvarande alternativ är ju enklare och granarna får vara kvar i skogen.
    Vad gäller musik gillar jag också "Mössens Julafton" och även "Stilla natt". En favorit jag har är Jussi Björling som sjunger "O helga natt".
    önskar dig och maken en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja "tomten" blev bra och roligare att han delade ut julklapparna ,-)) Träd i skogen behövs. så vår lilla gran älskar vi. Långa skott, det tog emot att slänga ut den ,-) O helga natt är otroligt vacker, var min pappas favorit, den är mäktig!
      Önskar dig och din familj ett riktigt Gott Nytt År och Ett Gott Nytt År!
      KRAM

      Radera
  4. Vilken trevlig överraskning för din mamma. Förstår att hon trivdes. Synd att hon inte orkar komma och fira jul med er i år.
    Jag tycker också mycket om Stilla Natt. Vi skulle önska att alla fick en lugn och fridfull jul.
    Jag vill önska dig och din man en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detsamma till er!
      Ett riktigt God Jul och ett Gott Nytt ÅR. Vi kommer att fira Jul med mamma också, så hon blir inte utan.
      Ja en lugn jul och fridfull Jul det önskar vi alla.
      "Tomten" eller stjärngossen eller en blandning blev bra, annars hade det känts tomt! ,-)
      VARM KRAM ,-),-))

      Radera
  5. Önskar dig också en fin jul och att vi alla får vara friska från corona-eländet. Må så gott kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, detsamma till dig! En härlig Jul och ett mycket Gott Nytt År ,-)
      KRAM!

      Radera
  6. Härligt foto på din make!
    Önskar dig och de dina en riktigt God och fin Julhelg med massor av Gott!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,-))) Gick på några sekunder, men det blev en roligare julklappsutredning för oss tre.
      Får önska dig med familj En God JUL och ett riktigt Gott Nytt År. Och massor av GOTT till dig
      också ,-) KRAM Primrose ,-)

      Radera
  7. En mysig tomte! Idag firar vi Julafton tillsammans med yngsta sonen med familj och Prinsessan Doris.
    God Jul till er alla🎅🏻🎁
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om ni får en mysig Jul ,-)
      Det blev en snabbfix till tomte det året..)
      Önskar att du och din familj fick en härlig Jul ,)
      KRAM från mig ,-)

      Radera
  8. Fin avslutning på 2021 önskar jag er alla i din familj ,-)
    Det var svårt att släng ut en gran som trivdes SÅ bra ,-) Vem vet julgranen hade kanske velat stanna hos oss för alltid, det skar i hjärtat att slänga ut den även om det var nästa vår. Barnen skämdes! När ingen tror på en längre, då är det dax att sluta ,-)
    Både min mamma och jag trodde på min mans version ,-))Även om den var udda, och jag hittat på den. Sanna sjunger jättebra.
    Utan gran. nej det går väl inte?!,-)))
    Ha det jättefint! KRAM ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin avslutning på 2021 önskar jag er alla i din familj ,-)
      Det var svårt att släng ut en gran som trivdes SÅ bra ,-) Vem vet julgranen hade kanske velat stanna hos oss för alltid, det skar i hjärtat att slänga ut den även om det var nästa vår. Barnen skämdes! När ingen tror på en längre, då är det dax att sluta ,-)
      Både min mamma och jag trodde på min mans version ,-))Även om den var udda, och jag hittat på den. Sanna sjunger jättebra.
      Utan gran. nej det går väl inte?!,-)))
      Ha det jättefint! KRAM ,-)

      Radera