Translate

torsdag 3 februari 2022

Personal hittar mamma på golvet igen

 


För några dagar sedan hittades hon sittande på golvet och kunde inte ta sig upp. Idag ringde en i personalen, då låg hon på golvet, hon var inte skadad alls med ledsen, förra gången larmade hon inte, för det hade hon glömt bort. Så jag har pratat med henne om den röda knappen på larmklockan. Senast igår frågade jag, vad gör du om du ramlar. Jag trycker på den röda knappen sa mamma glatt.  Idag var det alltså dax igen. Jag blir rörd när en i personalen ringer och berättar att det första min mamma hade sagt, att hon lovat mig att trycka på den röda knappen ,-) Lilla mamma ,-)

Inte lätt att bli gammal, och undrar hur länge min mamma kan fortsätta bo hemma. 

Hitta ett bra hem är inte alltid lätt det heller. Det kan nog ta tid.  Sen väntetiden på att få komma dit, nu vill ju mamma absolut bo hemma.   Så det får hon göra ett tag till. Men börja titta runt så vi vet var vill att hon ska bo, det får vi nog börja med.  Nu är det ju covidtider, då vill man ju inte springa runt och besöka, det får man antagligen inte heller.  

Här fortsätter vi med kennelhostan, även om de två som började mår riktigt bra, den tredje håller på att bli bättre. Resten av vår familj, vuxna barn och barnbarn har covid. 

Ha det fint


10 kommentarer:

  1. Jobbigt med gamla föräldrar, samtidigt som det är en glädje att få ha dem kvar. Kram

    SvaraRadera
  2. Förstår dig så väl. Fint att din mamma har bra tillsyn. Men det är klart att hon glömmer trycka på larmet när det händer något. Hon blir ju stressad av att just falla. Visst är det svårt att hitta ett annat boende till henne men du kan kanske hemma Googla och se vad som finns och titta på omdömen. Säkert kan du efter det plocka bort en hel del.
    Vet hur kämpigt jag hade det med min pappa som hade Alzheimer innan jag fick ett boende till honom. Pust!
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att larmet finns, men mamma blir säkert chockad så hon glömmer, nu kom hon ihåg vad jag sagt ,-) blev så glad!
      Ja det finns så många hem men bra ide att titta hemma och efter omdömen, viktigt ,-)
      Förstår att du hade det kämpigt, man vill ju att det ska bli bra! Det finns bra och många dåliga tyvärr.
      Tack och ha det fint Varm Kram till dig!

      Radera
  3. Vilken otur att din mamma trillat igen men det var i alla fall skönt att hon inte skadade sig. När något sådant händer blir äldre oftast chockade och glömmer då bort att trycka på larmet tyvärr.

    Det är kanske lite av en tidsfråga hur länge hon kan bo hemma så det skadar inte att börja se sig omkring. Tyvärr, vis av skadan, så skulle jag vilja säga att det gäller att hitta boendet som är minst dåligt. På många boenden är personalstyrkan på tok för låg, det finns alldeles för lite personal och bra vikarier är svåra att få tag på. Ledsamt att det ska behöva vara så...

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att bli chockad och glömma röda knappen, så därför har jag tagit upp det flera gånger, och blev jätteglad när hon kom ihåg för hon lovat mig ,-))
      Lätt att hitta hem är det verkligen inte, håller med att hitta något som är dåligt, otäckt att det är så, men det är verkligheten tyvärr.
      God Kväll till dig också ,-)
      KRAM!

      Radera
  4. Det är tudelat, det där med gamla föräldrar. Din mamma har det ju väldigt fint hemmavid, men allt måste fungera.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja mamma har det bra hemma, och jag önskar att hon fick fortsätta bo kvar, hon älskar att bo i sitt eget hem, och vi flyttar henne inte om det inte behövs ,-) hon är nästa 101 så hon är gammal.
      Det är tudelat. Varm Kram ,-)

      Radera
  5. Så jobbigt för din mamma att hon börjar att ramla, det är inte bra. Men, hon kom ihåg vad du hade sagt, det var fint.
    Jag är ju så ängslig för min bror, han fyller 95 år i juni och har ramlat några gånger. Senast han var här och hälsade på så sjönk han ihop. Men han ville inte ha hjälp utan kämpade tills han stod på sina fötter. Hemma har han ju ingen som kan hjälpa eftersom han bor ensam.
    Förstår att din mamma vill bo hemma så länge det går, men det är oro ofta.
    Hoppas att dina familjemedlemmar snart friskar på sig och även de fyrbenta.
    Var rädd om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack alla börjar mer eller mindre må bra igen ,-)
      Ja oroligt att mamma ramlar, hon har ju tur som inte bryter något, men det kanske är bara en tidsfråga.
      Förstår att du blir orolig för din bror Men så duktig han är som kämpar sig upp! Det är ju en trygghet för honom att testa att han fortfarande kan. Det är starkt gjort, många kommer inte upp.
      Var rädd om dig du med! Varm KRAM ,-)

      Radera