Translate

tisdag 1 februari 2022

Det grå huset ger mig spännande tankar. En upplevelse bara att passera ,-)

 När vi åker till min mamma så passerar vi ett grått hus, en stor tvåvåningsvilla, källare och vindsvåning. Så det är en stor äldre villa. Från 1920 talet. Raka väggar . 


Först tyckte jag det var ruggigt.  Jag kunde fantisera allt möjligt hemskt som försiggick där.  Kom man in, kom man inte ut.  Tänkte det där  är det perfekta huset  för en  film en thriller.

 Min man förstår inte sånt här....fantiserar du aldrig?    - inte som du!   tänker du aldrig runt?    - neeej.

Men det gör jag, sen har jag aldrig tråkigt heller ,-))

Alla fall blev jag fascinerad av huset.  Vem bor där, hur ser det ut inne.  

Om vi vann mycket pengar så skulle jag fråga om de som bor där kunde tänka sig att flytta! ,-))) eller inte ,-))))

Mannen förstod inget, men nu börjar jag tycka jättemycket om huset, det är något visst med det, det ser lite läskigt ut samtidigt som jag nu tycker det ser läckert och spännande ut.  Ovanligt hus. 

Jag pratade med mamma om det, hon funderade om hon kanske hade sett det, men sa , nej det ligger åt ett håll hon sällan var åt.  När jag har tagit mamma på promenader har jag ofta påpekat vackra detaljer  på hus,  och gamla grindar. Hon sa då att jag var lik min pappa , han skulle stanna kommentera sånt. Inte bryr jag mig om sånt sa mamma, jag bara går jag. 

Då missar man mycket tycker jag, Och glad för en likhet med min pappa ,-) 

Jag älskar att titta på helst gamla byggnader,. Så mycket tjusigt.

Gröna hus gillar jag också ,-)   Fantiserar på skoj, att där bor jag.....mannen tycker säkert det är underligt. Ibland drar jag med honom i min fantasi.  Nu går vi in, tänder en brasa och dricker te. Eller vin. Då vet han att just nu bor vi där i  det huset.  Då spelar han med ,-) Vi fantiserar på lite.   Sen fortsätter vi, mycket nöjda med att bo precis där vi bor.  Så leker jag med  barnbarnen  också.  När vi ser ett slott eller Herrgård. Vad ska vi göra nu när vi kommit hem, de hakar på, det vet hur jag är.  Pekar ut sina rum och jag pekar ut mannens och mitt sovrum. Sen fantiserar vi på....tar mycket längre tid än jag fantiserar med mannen.  Nu blir det allt, från tapeter,  hur det ser ut inne, vad vi äter, leker ja  allt.  ,-)

Som man säger...man har inte mer kul än man gör sig! ,-))

Ha det fint ,-)


10 kommentarer:

  1. Jag tittar gärna på hus och tillhörande detaljer när jag passerar. Som hundägare är det oftast legitimt att stanna till en stund att titta. Vissa skulle jag kunna tänka mig att bo i andra inte. Men nog finns det mycket intressant att studera på en promenad. Själv tycker jag att en god fantasi är en tillgång men hade jag sagt som du gör till Husse här hade han nog trott jag fått spader ;-)

    Kram och ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,-))) min man är van . Vi åker förbi med bil så vi stannar inte, men hinner se en hel del, vill inte oroa den som bor där med att visa mig nyfiken, det händer så mycket skumt nu, men med hund där kan man titta lite extra ,-)
      Fin tisdag till dig med ,-) KRAM!

      Radera
  2. Vi beundrar också gamla hus. De är då vackra trots sin ålder. Snickarglädje på verandor är underbara. Fantasin skall man vara rädd om, den mår man bra av 👍
    Ha en fin dag❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla hus är underbara ,-) jättekul att gå och titta på, finns många nära där mamma bor ,-)
      Ja mår bra av få fantisera lite då och då, känna känslan hur det skulle kännas om man själv bodde just i det huset ,-))
      Ha en fin dag du också ,-) KRAM!

      Radera
  3. Men så häftigt! Hade i och för sig aldrig fått med maken på fantasin. Bättre att fantisera i din egen hjärna.
    Gamla hus är intressanta! Speciellt ödehus. Skulle då gärna jilja ya mig an ett gammalt övergivet hus, göra det beboeligt och flytta dit! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ödehus är intressanta de med, de har ju verkligen sin historia ,-) Du har ju sett på dina promenader ödehus, tänk du kanske bor där en dag ,-)
      Jag fantiserar, mannen hänger på, oftast, några minuter bara, så man får in känslan hur det är att bo där. Men bara hus jag verkligen gillar ,-))

      Ha en det fint KRAM ,-)

      Radera
  4. Spännande och roligt att fantisera. Lite så gör jag också när jag ser speciella hus, torn och detaljer på hus.
    Jag måtte helt ha missat allt fint du gjort på bloggens startsida. Jättefina målningar,teckningar och skulpturer som du gjort oc som får sin lilla plats här och gläder oss sim tittar in. Och dina fina fotografier.Jag är så fascinerad och imponerad över allt du gör. Vilken kreativitet och skaparglädje. Tack för att du delar med dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK ,-)
      Ja det är kul att fantisera lite.-)
      Leva sig in hur det är att bo just där några minuter. Och torn på hus, så härligt. Många fina detaljer på hus, speciellt de gamla. Hur duktiga de var att bygga och hur de nu nöjer sig med väldigt enkla hus, hur varje liten detalj med utsmyckning på äldre förändrar allt, det var en konst att bygga hus förr.
      ha det fint KRAM!

      Radera
  5. Så roligt. Tänk att det finns fler som är som jag i detta avseende. Jag trodde nästan att jag var ensam om dylika fantasier. För jag fantiserar om nästan allt då jag är ute och går. Men, till skillnad emot dej, så håller jag det för det mesta för mig själv. I alla fall om de hus vi vandrar förbi och som jag undrar och grunnar över, ja fantiserar om.
    Sköt om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du också fantiserar ,-) Jag drar ju med mannen ,-)) om vi går tillsammans, annars njuter jag själv, aldrig blir en promenad tråkig, man upplever nog mer om man gör som du och jag!
      Ha det jättefint Varm Kram ,-)

      Radera