Translate

torsdag 3 mars 2022

Mary, inte "Den där Mary" utan min Mary ,-)

 


Hade aldrig tänkt visa MARY, hon är det största i storlek jag någonsin gjort.

Hon är omk 2,15 cm . Mannen mätte, hade glömt hur lång hon var.   För 10 år sedan gjorde jag henne.. Jag ville inte visa henne för att ingen i familjen tycker om henne ,-) Jo mannen tycker att hon är ok. Jag gillar henne ,-).   En sak jag kan ångra är att jag gjorde henne med kläder, så det blir inte mycket variation. Därför köpte jag i höstas en poncho till henne.

Det familjen hänger upp sig på är hennes ansikte, ögonen, de är så läskiga, så alla tycker att hon är läskig..))))  Ok ögonen blev inte bra, jag skulle kunna ändra dem nu, men då är det inte den Mary jag gjorde och var SÅ glad när hon blev klar.   Jag frågade  äldsta dottern , vad händer med Mary när vi blir så gamla att vi måste flytta och inte kan ta henne med, äldsta dotterns svar. Då hamnar hon på soptippen! Och jag kände i hjärtat, neeej.

Så här gjorde jag Mary.  Jag gjorde de olika kroppsdelarna för sig i hönsnät, fyllde dom med tidningspapper, hårt packad. , sen "sydde" jag ihop delarna med en stark ståltråd. Huvudet gjorde jag när resten av kroppen satt ihop.  på samma sätt som kroppen,  Jag klistrade tidningspapper i flera lager på kroppen . Efter det tog jag gamla lakan och klippte i remsor, som jag sen klistrade fast med tapetklister, runt hela kroppen, lappade  och lindade runt runt i flera lager. , det tog sin tid att torka. Efter allt var torrt, smetade jag in Mary med väggspackel i flera lager. slipade där det skulle vara  slätt. Jag kan säga att hela rummet måste städas dammsugas och torkas efter det..  Jag formad kläderna med väggspackel , svarta långbyxor, kraftiga skor, skosnören gjorde jag,  svarta handskar, rosa tröja som inte var slät, utan ska se lite stickad ut. sen gjorde jag så att det ser ut som en vit blus under , Köpte snygga silverfärgade knappar till blusen och  som manschettknappar i blusärmarna.  Jag målade kläderna o ansiktet med akrylfärg. Hon är en tung dam  ,-))

En kortare frisyr i mörkbrunt fick hon, som jag tröttnade på och köpte en billig peruk,  Hon har legat på en tapetbänk, hon har stått i extra rummet medans jag jobbade med henne, Då hade hon en rem runt halsen.  Vissa moment måste hon vara stående när jag jobbade med henne.  Då kom en kusin på besök, ser Mary stå med en snara runt halsen fastsatt i en krok i taket och säger men fy f*n va makabert! ,-)))

Och i början förstås, olika kroppsdelar som låg på golvet i stora rummet ,-)

Så blev Mary till.  På det sättet fick jag ett fint förhållande till henne ,-))) förstår ju om familjen inte vill ha henne, men en soptipp, min Mary, det känns för sorgligt !

Ena armen hänger ner och den andra armen är lite böjd, så innan ponchon hade hon en fin sjal som hängde över den ,-) örhängen byter jag någon gång i bland.  Jag har inte gjort henne lik någon jag känner . Så ansiktet är helt hennes eget.  Just nu och på bilden som togs för någon dag sen, står i bakom soffan. 

Ha en fin dag 

💗



8 kommentarer:

  1. Men oj! Oj, för att du gjort rn sådant stort konstverk och oj, vad jag skulle bli rädd om jag såg henne stå bakom soffan.
    Lite otäck ser hon ut....ögonen är genomskådande!
    Ställer du ut dina verk? Det borde du göra! Och Mary ska definitivt vara med på utställningen.
    Klart att hon inte ska på soptippen! Vore häftigt att ha henne i en offentlig lokal!
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hennes blick blev lite stirrig, men annars tycker jag hon ser vänlig ut. Gjorde henne för jag ville ha en stor figur. Jag tycker det är jättesynd om hon hamnar på en soptipp ,-( Nej jag ställer inte ut, jag gör och skapar för att må bra själv ,-)
      Ha det gott du med! KRAM!

      Radera
  2. Så roligt att du bestämde dig för att visa din Mary! Kan tänka mig att det var ett stort projekt som både tog tid och plats. Jag tycker inte att det är något större fel på ögonen faktiskt för de balanseras av att man anar ett försiktigt leende. Det vore verkligen synd om hon hamnade på soptippen måste jag säga så nog borde hon kunna få flytta in hos någon. Nåja, den tiden den sorgen.

    Kram och god torsdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack , ja jag tänkte varför inte ,-)) det tog en himla tid att få henne klar ,-) Jag tycker inte det är något större fel inte som familjen håller på ,-))) Det kanske är någon som förbarmar sig den dagen ,-) Kram och fin torsdagskväll till dig! KRAM ,-)

      Radera
  3. Helt fantastisk! Vilket jobb du lagt ner på henne och i denna storlek. Väldigt roligt att du berättade hur du gjort. Otroligt kreativt. Du har så många spännande konstverk och skulpturer som du gjort. Kan helt klart tänka med att du borde få med en del till Liljevalchs vårsalong nästa år. Jag tror man tar bilder av sina alster och skickar in dem först.
    Tack för att Mary fick vara med här på bloggen.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mary fick vara med till slut ,-)) Det tog en himla tid, och kunde säkert gjort henne på ett enklare sätt, men det här var vad jag kom på då ,-) det var kul ,-) Jag gör ju mina saker bara för att jag ska må bra ,-)
      Tack!
      Varm Kram till dig!

      Radera
  4. Hej, Vilket jobb du gjort, forma till en så stor dam kräver
    sin kvinna. Hon kanske kan agera provdocka. Glasögon kanske är ett tips om de sticker i ögonen på någon. Heja dej !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit bra om hon kunnat vara en provdocka, men hon har kläder på redan som jag formade med väggspackel, så det fungerar inte, det tog sin tid ,-) att göra henne. glasögon var ett tips ,-) ska prova!
      Kram ,-)

      Radera