Translate

måndag 21 mars 2022

SELFIE

 Ord-Lek nummer 12

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

Eventuella tillägg inom parantes är frivilliga.

1. Mitt yrke: Undersköterska

2.  Brädspel: Agricola  ( har bara spelat en gång, äldsta dotterns familj som har)

3. Bästa köksprylen: ALLT   ( kan inte välja, allt är bra  ,-)))   )

4.  Bil:  Toyota  ( letade vi efter för vi hade hört så mycket bra om den, den bara rullar på mil efter mil, men det blev en Hyundai vi köpte, så nöjda )

5.  Älsklingsmöbel:  ALLA två fåtöljer  ( Får svaret bli, för det är sant ,-)) )

6. Öl:  REDO Att Smaka alla sorter:  

7. Tidning jag läser: 0  ( har slutat med kvällstidning, så det är bara hundtidningen, men den kommer en gång i månaden bara, så det är nästan noll! )

8.  Favorit i garderoben : Odelat min lila klänning   jag hade på mig när jag mötte min man ,-))  )

9.  Basvara:  Grönsaker

10.  Radiofavorit:  Ring så spelar vi  ( vi vaknar till den och ligger kvar i sängen och lyssnar, vi har sjusovare till hundar, passar perfekt. )

11.  Material:  Igelkottaskin ( hade ju varit tufft, men det är väl mest bomull)

12.  Underskattad matvara:   Nyponsoppa   ( som jag haft till lunch i tre veckor, först med grädde halva tiden, sen  utan grädde, kan klämma dit med att grädde också är underskattad speciellt med nyponsoppa.

16 kommentarer:

  1. Nyponsoppa! Ja... Länge sedan... klart bortglömt!
    Samma klänning som när du var ung!! Funkar inte på mej... kommer inte plats i den.
    Underskattat yrke du har... Så viktiga ni är!!
    Ring så spelar vi.. det lyssnar jag/vi också till. Men ligger i sängen till framåt tio... det kan jag inte göra...
    Hadet gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,-))))) nej den kommer jag inte in i!! Den hänger i garderoben som ett minne ,-))) Jodå det går bra att ligga o lyssna, vi tar igen det kvällstid och är vakna länge. Nyponsoppa är gott ,-)
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  2. Nyponsoppa, ja. När jag skulle beställa vad grannen skulle handla åt mig som jag var lusten på betr. smak, så valde jag mellan nyponsoppa och Proviva. Faktiskt. Nyponsoppa med grädde är ju oslagbart.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyponsoppa var det längesen jag åt, men nu har jag haft det i 4 veckor ,-))
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  3. Du lyckades få till det även denna gång. Nyponsoppa var det länge sedan jag åt men jag tycker om det. Minns att det var en vanlig efterrätt när jag var liten. Sedan många år tillbaka har vi Toyota och vi är nöjda men det finns säkert många bilar som är minst lika bra eller bättre.

    Kram och god tisdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi nu måste köpa en ny, så var vårt första val Toyota, den ska ju aldrig gå sönder fick vi höra överallt, men hittade ingen, så det blev en Hyundai,
      Den här gången var det svårt, hade huvudvärk, hade suttit med mamma och hennes läkare i ett par timmar, allt bra, men jag spänner mig ändå, plus dödstrött efter covid. en vill inte avstå, för det är kul.
      Nyponsoppa var väldigt vanlig förr.
      Ha det fint
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Alla mina hundar har varit sjusovare, hundar anpassar sig till flocken! Och tur är väl det. Nyponsoppa tycker jag har en fadd smak som inte tilltalar mig, men den är ju väldigt nyttig. Du var säkert kanonfin i din lila klänning! Den ska du spara i garderoben för alltid som ett härligt minne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skönt med hundar som sover ,-) vi brukar gå upp kvar i 9 ,-)det är bara lördagar det blir lite längre.
      Ja den klänningen var fin, vi möttes 1969 så den har längt länge ,-)
      Ha det fint!

      Radera
  5. Kul att läsa dina svar. Och så bra du fick till det. Och tänk nyponsoppa! Hade nästan glömt bort den. Tack för påminnelsen. Vet att jag förr alltid hade den hemma. Får nog börja med det igen. Så roligt at du har kvar klänningen som du hade när du träffade din blivande make. Den för nog tur med sig.
    Har också en fåtölj som jag gillar och som är min. Maken har en likadan så vi kan lugnt ta vara sin.
    Ha det gott och hoppas du är piggare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo tack vi mår rätt bra men nu hänger hjärnan inte med ,-) så trötta.
      Nyponsoppa blir det ibland när jag kommer ihåg den, det kan dröja 15 år ,-)) Men nu har jag haft den i en månad. Ja klänningen hade jag när vi möttes 1969, så den har längt länge!
      Vi har varsin fåtölj, mysiga ,-) som ni två!
      Ha det fint!

      Radera
  6. Nu blev ju detta en selfie där man verkligen saknade ett foto - på dig i den lila klänningen! Vilken häftig grej! F ö kan jag meddela att jag tillhör de vrålnöjda Toyota-ägarna. Hade en som var superb. Kul att kolla dina svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det finns ett enda foto på mig i klänningen , tyvärr tycker jag själv nu ,-) Det var första gången jag mötte min blivande man, på en båt ,-) vi var ganska blyga båda två så något foto blev det inte ,-))
      Ja många som säger att Toyota är en bra bil !
      Ha det fint! ,-)

      Radera
  7. Heisann, ukas mest kreative svar! Javisst nypesuppe burde vi spise mer av... spiste det ofte som barn, først ut å plukke, så rense og koke suppe til slutt... hele søndagen gikk med. Ha en fin søndag ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyponsoppa är gott, men vi har alltid fuskat, köpt! ,-) Ni var duktiga som plockade nypon och gjorde eget, tänk om jag någon gång skulle prova det ,-))
      Ha det fint ,-)

      Radera
  8. Heisann, godt svart.... min tidligere kommentar kom dessverre ikke igjennom - og min egen lenke på Klimakterie Häxans side ble jo også feil, forresten går det jo an bare å klikke på navnet aller først og lete seg fram til selfien ;:OD) Ha ei flott uke ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kom fram ,-)) Ha en härlig vecka du med! ,-)

      Radera