Translate

söndag 10 april 2022

allt är kul

 


Så är det ju om man bara tänker till ,-)) Men när jag inte ens gillar att fulmåla då är det nåt som inte stämmer ,-)

Har bara suttit och tittat efter olika färger att måla om väggen i stora rummet, och det ska vi göra nästa år. Så det stämmer inte det heller, för mannen och jag brukar bestämma os på två röda och inte ett år innan! Men tänker lite så här, en kylig färg på väggen borde passa med alla varma färger vi har,-))  I mitt huvud skulle det passa jättebra, och som jag la upp det för mannen om kylig färg och varma färger, fick jag medhåll direkt ,-))

Håller på med en dötrist bok, ok jag ska leta upp en ny, när jag orkar.  

Tomt i huvudet fullständigt.

Jo en sak som är vettig kan jag skriva om.....mamma har bott i sin lägenhet igen nu i nästan 4 veckor. Och gått ner nästan 5 kg! Oroande eller hur!  När hon är hos oss äter hon otroligt bra, ok hon har sällskap! Men nu kan hon knappast äta alls. Vi ska kontakta imorron, såg att hon blivit så smal. 

Ändå har hon personal som ska kunna sin sak hos henne..

Ha det fint 💗

8 kommentarer:

  1. Ibland har man sina dippar och det kan vara knepigt att inse det. Tillvaron är och känns inte som vanligt. Och om du inte ens tycker det är kul att måla så måtte det vara något speciellt.
    Kan tänka mig att du oroar dig för din mamma som inte vill äta utan sällskap. Vet att det är så för många. Min pappa kastade maten när han hade sin alzheimer och inte hade sällskap vid måltiderna. Han höll på att helt tyna bort.
    Bra att ni ska ha en träff och kanske kan din mamma få mer tid av hemtjänsten så att någon alltid äter tillsammans med henne.
    Hoppas och håller tummarna.
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att hemtjänsten är så dåliga när det kommer till mat, de ger ofta halva portioner och säger mamma att hon är mätt har det hänt att hon inte får något alls, det gör mig riktigt arg. Träff har vi haft men vi ska kontakta sköterskan om det här, de ser väl at hon blivit smal och om hon inte äter det vi lagat med extra grädde och smör får de väl kontakta oss. Ja det här oroar vill ju inte att hon ska tyna bort helt, när mat finns. Din pappa skulle haft någon vid bordet under måltiderna och dt ska min mamma ha men jag undrar!
      TACK och ha det jättefint VARM kram till dig!

      Radera
  2. Tror du att det är oron för din mamma, som får dej att känna dig så nedstämd?

    Nu blev inte min mamma så gammal, bara normalgammal, men hon var dålig på slutet och det var superjobbigt.

    Har du någon att dela oron med?

    Sen är man inte alltid på topp!
    Och vissa böcker bör man lägga ifrån sig!
    Gillar din bild! Väldigt mycket!
    Hoppas att denna dag blir bättre! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en del är nog mamma, sen är vi helt uttömda efter covid. Men blir tokig på maten och personal, de ger henne inte en portion , de slarvar och säger mamma att hon är mätt, då får hon inget, vi ska kontakta sköterskan igen, vi har hållit på med det här i så många år. Men att servera en portion är tydligen det svåraste som finns, Hon behöver inte äta allt, men hon ska ha tillgång till en hel. TACK ,-) Stor kram till dig! Förstår att du hade det svårt med mycket oro med din mamma!

      Radera
  3. Så tråkigt att din mamma har gått ner i vikt. I hennes ålder är det viktigt att få mat och näring i sig. Sedan är det så klart så att maten smakar bäst i sällskap. Hemtjänsten i all ära men så mycket tid och omsorg kring matstunderna finns nog inte tyvärr.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den tiden finns inte , men det är uppskrivet att hon ska ha personal där, men hon bjuder ju på fika så det kanske är den som är mest intressant. Vi har kämpat i flera år med att hon ska bli serverade en hel portion, Men de ger en halv, sen vill inte mamma fråga om mer, säger hon till mig. Om hon säger att hon inte vill ha och att hon är mätt, då har det hänt att hon inte får något. Det här har vi tagit upp så mycket med olika, Det ska bli bättre lovar de, men tyvärr. Vi lagar hennes mat från grunden, med grädde och smör. Men det hjälper ju inte om hon inte får den. Om hon inte äter alls eller ytterst lite borde de kontakta oss, nu är måttet rågat!
      KRAM till dig!

      Radera
    2. Det håller jag med om. När det gäller hemtjänsten så får man stå på sig rejält. Tyvärr vet jag av erfarenhet att mötena inte brukar leda till någon större förändring, i alla fall var det så för min mammas del. Urdålig hemtjänst skulle jag vilja säga och det var inte mycket som fungerade som det skulle tyvärr.

      Kram

      Radera
    3. Det är ungefär samma här, tyvärr. Många har tid att fika med mamma vilket är positivt, fast inte om det tar tiden från hennes mat. Ändå är det vuxna människor med egna familjer, men att tänka utanför ramen eller i den är svårt.
      KRAM!

      Radera