Translate

måndag 18 april 2022

SELFIE

  Ord-Lek nummer 16

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

1. Varje morgon:  Hundarna att rasta  ( som tur är de sjusovare som oss )

2. Konstverk jag inte glömmer:  APA  ( Det måste då bli mitt eget konstverk av ett apansikte, jag målade på ett underlägg av trä vi hade i en sommarstuga, jag var omk  4-5 år.  Ett par ögon, näsa o mun. Men tyckte själv det var som ett fotografi ,-) Mamma sa att det där liknade inte en apa alls. Mamma var förvånad att jag tyckte det liknade en apa, så jag satt och funderade, det var kanske för att jag var ett litet barn, om man var stor kanske det inte liknade en apa. Så jag bestämde mig att när jag blir stor ska jag titta och se hur mitt apansikte ser ut då! Och det gjorde jag ,-) När jag var omk 19 år  kom jag ihåg att titta. Charmig men en apa kunde man nog inte ens gissa att det skulle vara )

3. Favorit på kakfatet:  Arraksboll  ( så gott)

4.  Färdigmat:  Lasagne  ( får det bli, inte hemma för då lagar vi den själv, men i husvagnen blir det ibland en färdig )

5.  Älsklingslåt:  En blomstertid nu kommer  (  En av de vackraste mest rörande låtar som finns, och nu när vi snart är där ,-)  )

6.  Spel:  Roulette:  ( litet bordspel bara ,när barnen var små)

7.  Så känner jag mig:  En ung själ  ( har jag lyckan att få ha,  känner mig inte gammal alls,  tänker aldrig på åldern,  )

8.  Beundrar:  Livskonstnärer  ( Sen också beundrar jag  alla som står upp för de som behöver stöd och hjälp och nu  Volodymyr  Zelenskyi . 

9.  Bokfavorit:  Rolig bok  ( som får mig att skratta, behöver sånna böcker nu känner jag )

10.  Vårtecken:  Krokus  (  och alla gröna blad)

11.  Sport jag gillar:  Styrketräning    ( i liten skala bara, alltså ska det bli, har inte börjat än, men är säker , det kommer jag att gilla ,-). Håller på att peppa mig. Kör igång nu, det här blir kul!  muskler ska man vara rädda om )

12.  Färg som piggar upp:    GUL   (  min mammas älsklingsfärg, solen lyser gul, som så mycket annat fint, tussilago, och snart alla fina maskrosor. ) 

10 kommentarer:

  1. Den blomstertid nu kommer gillar jag också. En vänlig grönskas rika dräkt ännu mer. krokus, vårlök och snödroppar är underbart. styrketräning gillar jag mycket

    SvaraRadera
  2. Det är lustigt hur annorlunda barn och vuxna kan se på saker och ting. Vi vuxna är så inne på hur allt SKA se ut! Vi skulle behöva så mycket mer av barnen oförutsägbara sätt att se på saker och ting.
    När det gäller ålder så håller jag helt med i ordspråket "man är inte äldre än man gör sig!"
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Härligt att känna sig ung. Det gör jag också. Oftast. Ibland när man tittar sig i spegeln, så inser man att man inte är så ung som man känner sig..
    Men det kunde varit värre.
    Tror att styrketräning är viktigt när man blir äldre. Gott att känna att man orkar ta i lite.
    Krokus! Vackert !
    Alltid kul att läsa svaren! Kram

    SvaraRadera
  4. Barn och vuxna ser inte alltid samma sak och ibland har vuxna svårt att se, förmodligen beroende på bristande fantasi. Jag hade valt att spela med men där är man olika. Egentligen är det ju oväsentligt vad det liknar.

    Lasagne gillar jag men inte färgen gul.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar gult i naturen. Maskrosor är SÅ fina! Det där med åldern är faktiskt inte alldeles lätt att hantera alla dagar. Men man får göra så gott man kan ... Roliga böcker läser man aldrig för många av. Och hemgjord lasagne är definitivt godare än den från butikens frysdisk! Tack för en fin selfie!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga svar! Jag blev så glad när jag läste dem. Så fascinerande när du berättade om din apa .
    "Den blomstertid" är en favorit hos mg också.Säger så mycket och som lärare minns jag alla skolavslutningar med denna psalm.
    Ålder? Instämmer så i det du skriver.
    Vram kram

    SvaraRadera
  7. En härlig fläta med många nickar från mig. Det där om apan, var intressant!!
    Kram!

    PS. Jag ska försöka se mig själv som frisk! 42 dgr nu av utmattning. DS

    SvaraRadera
  8. Härligt med jyckar som rättar sig efter övriga familjen. Det har mina fyrbenta också alltid gjort. Tror jag ska satsa på att bli en livskonstnär i mitt nästa liv, det låter eggande och häftigt! Tvärtemot dig dock så är jag en gammal själ. Så har jag alltid känt, vilket inte alls betyder att man är gammal och klok! Fin fläta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade precis samma tanke, att om vi turas om!
      Jag har gjort en. Så om ni andra hänger på ,-) jag tänker inte fortsätta men som du och jag tänkte kan vi turas om, ser hur det går!
      Ha det fint Primrose

      Radera
  9. Heisann, oj, din selfie nummer 16 har jeg gått glipp av, mange gjenkjennelige svar. Morsom historie on apen, sikkert fin sett med barneøyne! Vi heier på alle vi beundrer og nå er det de som kjemper for sin frihet. Ha en flott uke ;:OD)

    SvaraRadera