Translate

lördag 17 juni 2023

Det var gråstarr

 Skriver lite mer, fast det finns inte mycket att skriva, annat än att jag är tacksam. Det här inlägget blir ju "kaka på kaka" Men hade svårt att fokusera efter dropparna ,-) 


När jag kom dit var jag så stressad att jag knappt fick upp mobilen ur ryggsäcken.  Lite av ett löpande band, först in och de mätte trycket och fick sen droppar, sen vänta. Sen in och fota ögonbotten, sen vänta, sen in till ögonläkaren.

Ganska många som väntade på sin tur, mannen väntade i bilen med hundarna.

En bra ögonläkare som förklarade och gav mig en remiss i handen direkt, operationen blir ju i början av hösten. Men får komma dit till en ögonmotagning där de mäter styrkan i ögonen för att beställa.

Sen åkte vi och hämtade två av barnbarnen som skulle få simma . Då hade jag dimsyn på båda ögonen av dropparna, resten av dan.  Men det var fler som kollade barnen i vattnet ,-)

Så det blev en bra dag. 


Blir en dyr sommar trots att vi är hemma ,-) Först blir det mannen som opereras för åderbråck. Får betala själva för den, även om det ser gräsligt ut och han besväras mycket. Sen mina ögon, först det ena, som också kostar . Det andra ögat kan vänta, det får jag bestämma själv hur det känns då.Men båda operationena  mannens och min är viktiga så det är ok ,-) 



Trevlig Helg önskar jag er som tittar in. 😀

8 kommentarer:

  1. Så skönt att det "bara" är gråstarr, det går fint att operera och du blir återställd. Ofta gör man ett öga i taget och det är nog bra. Jag har gjort gråstarr på mitt bästa öga.
    Önskar en fin sommar! Varm kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en lättnad! Det känns bäst att göra ett i taget, och det andra ser jag på .
      Önskar dig en fin sommar, och sommar har vi verkligen fått.
      Varm Kram ,-)

      Radera
  2. Här var svårt att kommentera. Blogger är inte så kul!
    Tycker att det är konstigt att era respektive operationer inte går på sjukvårdstaxa. Är ju vanliga operationer .. och inte så komplicerade. Kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja min man han har ju verkligen besvär, och svårläkta sårbla. Men de var väldigt noga med att han måste betala! Dom godkänner inte en gratis operation, vilket vi hade hoppats. Om han hade haft bensår, då kunde han fått det gratis!
      Jag kan få min gratis, det fanns tre alternativ. Alternativ 2, tar bort gråstarr och mitt brytningsfel. Så då måste man betala. Brytningsfelet ställer till det, så jag tänkte att ok jag väljer den! Det allra bästa kunde jag inte få, för jag har en ärvd gen nåt på linserna. Som är ok men då går inte det alternativet, då skulle jag fått full syn på nära o långt håll, nu måste jag ha läsglasögon, men det känns ok! Det är en lätt operation som går på en 10 minuter ,-)
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  3. Än en gång, så skönt att det bara var grå starr men det är ju en otroligt vanlig åkomma i vår ålder. Men får du betala för operationen? Det kan jag inte minnas att min mamma fick utan det kostade som ett vanligt läkarbesök. Man brukar ju ta ett öga i taget men jag vet kliniker som tar båda samtidigt. Själv har jag början till grå starr på båda ögonen men märker än så länge inte av det vilket är skönt.

    Önskar en riktigt god lördag nu! Hos oss regnar det faktiskt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns tre alternativ, det ena är gratis. det andra som jag kan välja tar bort mitt brytningsfel som jag har . Det tredje, som var dyrast. kan jag inte få, på grund av en ärvd genförändring på linsen. Eller nåt sånt, då behöver man varken läs glasögon eller på avstånd. I mitt fall nu då, blir jag av med brytningsfelet, gråstarren , men måste ha läsglasögon. vilket känns ok.
      Ja ett öga i taget känns bra ,-))
      Vi kan få regn i morron.
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Aha, då är jag med. Ja, det är kanske smidigt med två flugor i en smäll när det ändå ska göras.
    Här regnade det i går och i natt men vi fick inte så mycket som det kom i grannhålan. Välkommet ändå!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när det går att fixa! ,-) här har det regnat idag,-)
      Fin fortsatt söndag! KRAM

      Radera