Translate

fredag 19 januari 2024

Saktar inte ens ner!

 Nåt jag blir så arg på och rädd för faktiskt är plogtraktorn. Visst är man tacksam att det plogas ........ men.

De kör på våra gångvägar i full fart och saktar inte ens ner!   Man får kasta sig undan. Det har skrivits och klagats över det här, men inget hjälper, de bryr sig inte. Sista hundrastningen i går kväll var rätt sent. Ser den här stora traktorn längre upp, tänker att det är ok. Men sen helt plötsligt vänder den och kommer med rasande fart. Den tar upp hela gångvägen som nu när det plogats ändå är 4 meter bred.  Vi har hundvagnen med. Och jag drar upp den men fastnar, så mannen får hjälpa till, den är tom för vår äldsta går. Får undan hundarna. Då svänger den nerför en annan gångväg.  Hinner ut och börjar gå, vi har bara 60 meter kvar...då kommer den tillbaka, i  full gas rakt mot oss. Vi har ändå tre hundar med så man blir rädd,  det finns vallar vid sidorna.... Så upp för vallen med hund och sliter upp vagnen, mannen har det lättare, hoppar undan med det två större, får upp vagnen nästan , så jag  håller in den.  Då kommer den dundrande förbi! Man ser inte vem som sitter vid ratten, de sitter så högt upp.  Jag avskyr det här!  Jag blir livrädd, för hundarnas skull. Jag vet att de inte saktar ner. Det skrämmer vettet ur mig. Ärligt  hur hänsynslösa kan de vara!?  Är man själv och kan hoppa , men med barn och djur.  Stå vid sidan är det inte tal om, man får inte plats, utan det gäller att kasta sig undan! Och det fort.😟😠 Det enda positiva är att hundarna blir aldrig rädda. De bryr sig inte om höga ljud, maskiner, raketer osv. 

Sen hade jag svårt att somna......... 

Jag vet inte om det bara är här dom kör som idioter, hur har ni det?

Ha det fint 💟  

12 kommentarer:

  1. Usch! Det låter läbbigt. Vilken tur att dina hundar inte känner någon rädsla. Jag kan sätta mig in i det du skriver. Minns många äldre minnen från liknande situationer. Ibland var jag inte säker på om det var en slump eller om jag fantiserade att de jagade just mig. Kändes i alla fall som de jobbade på ackord. Men det får inte innebära en fara för medmänniskor.
    Kram, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tog mannen upp när han ringde, om de jobbar på ackord! Det är anmält så många gånger, men det hjälper inte. Det gäller alltså att vara snabb ,-) Riktigt otäckt är det. Så du råkade ut för det som barn....riktigt illa, det var ett barn som blev påkörd före jul.
      Trevlig Helg! Kram ,-)

      Radera
  2. Men vilket märkligt och hänsynslöst beteende! Det borde verkligen anmälas till kommunen så jag hoppas att det är gjort. Alla fordon har en skyldighet att visa hänsyn och alla fordon ska framföras på ett trafiksäkert vis. Nu kunde ni parera men tänk på äldre människor eller barn som inte begriper. Dessutom så är det inte helt lätt när man har hund med sig. Det här hade jag tagit vidare för det är inte i närheten av att vara okej. Ansvariga måste informeras och de känner säkert till vem som körde var och när. Så obehagligt för er.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte första gången för oss, blir lika rädd varje gång! Mannen har ringt, det händer alla som bor här, folk är SÅ arga. Man blir livrädd just med tanke på hundarna att man hinner få dom i säkerhet. Många som anmält, men här händer inte mycket med anmälningarna!
      Trevlig Helg! Kram ,-)

      Radera
  3. Låter ju absolut inte klokt. Vilka hänsynslösa idioter. Naturligtvis måste de låta gångtrafikanter på alla olika ben lätt komma förbi. De får helt enkelt stanna.
    Vi har ju inte detta problemet på landet. Går inte ut på landsvägen om det är dåligt väglag. Kommer plogen, kända folket kör den, på grusvägen i byn, så saktar den ner, så att jag hinner kliva undan. Självklart! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då finns bara idioterna här, vilket är bra förstås.
      Här är dom inte kloka, rent livsfarligt när de är igång.
      Jag undrar när de tänker sakta in, eller ens om!!?
      Det händer alla, en man kastade sig undan , då var det bara någon meter kvar . Ett barn blev påkörd men klarade sin bra vad jag hörde.
      Såg du fotot i mitt inlägg innan, på två, var av den ena var en grön krokodil ,-)
      Trevlig Helg! Kram ,-)

      Radera
  4. Det låter rysligt!
    Nog för att plogbilar/traktorer har att göra och det bråttom, men de får inte glömma hänsynen.
    Förstår mycket väl att du blev oroad. Om du har 1 eller 5 hundar spelar ingen roll, ni kunde lika gärna varit 2 vuxna och flera barn!
    Kram! ❣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otäckt, man tänker får man undan allt i tid! Har sett de med barnvagn som får slänga sig undan, det hände vår yngsta dotter med barn i liggvagn. Flera år sen nu. Det är ju det mest skrämmande när barn är inblandade. Förstår inte, samma varje år!
      En mysig Söndag hoppas jag du får ,-) KRAM!

      Radera
  5. Riktigt illa! Väldigt obehagligt! Tycker plogbilarna kör fort inne i stan också men nog visar de hänsyn. Ofta har de nu plogar sena kvällar, nätter och tidiga mornar när inte så många är ute. Bra så!
    En idé är att ta kontakt med ansvariga på kommunen och framföra det som hänt. Hoppas det blir bättre.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt otäckt. Den här kommunen verkar inte bry sig om något alls. Men mannen har ringt, liksom flera andra. Idag kom regnet, snö kvar men det blir så halt! Tänker på dig ,-) Ha det fint Ditte. KRAM ,-)

      Radera
  6. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och sortera in dom i mappar på en pc eller mac. Jag har en back upp tror den heter Mac Drive eller något... men lite krånglig, annars mailar jag bilder till min e-post och sparar ned det i mappar så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren ovanför var från någon som heter ÅKE! Men den kom aldrig in, så tack ÅKE, bra tips , maila bilder till min e-post gör jag. Men alla andra, sen är vi ju så dåliga på allt vad datorer heter ,-)

      Radera