Translate

fredag 1 mars 2024

Igår somnade min mamma in

 



Dagen innan var hon pigg och åt mat.
I  går morse ringde läkaren och hon var dålig. Jag packade ihop så jag kunde stanna kvar över natten.
Jag berättade för en sköterska att jag peppat mamma hela vintern att när det blir vår går vi ut igen, då säger han , gå ut nu! Jag blev så förvånad men jätteglad. Så vi gick ut tillsammans med äldsta dottern , mannen hundarna och jag med mamma i rullstol. Och varmt påpälsad.
Yngsta dottern kom och höll mig sällskap med mamma på kvällen. Så tacksam över det.
Hon åkte närmare halv tio.
Sen tyckte jag mamma andades lättare, så jag böjde mig över henne. Hon tittade på mig, sen en suck. Så hon somnade in så lugnt och stilla.
Mamma har ju haft sån dödsångest i ett år. Hon har varit så rädd och ville inte dö.
Men igår var hon lugn.
 Den 29 februari.
Nu  sitter jag och väljer musik . Mamma fick ju ett långt liv, om 5 veckor skulle hon fyllt 103.
Så tacksam för det att hon fick vara så frisk.
Men så känslomässigt att välja musik, tårarna rinner. Är så tacksam och glad att vi fick de sista åren som kom att betyda så mycket för mig.
Nu får hon träffa pappa och alla de andra.. Tror på ett liv efter döden i en annan dimension.
Tack mamma 💖💖💖 saknar dig redan så mycket 💖💖💖


11 kommentarer:

  1. Stor kram till dej! Vilket fint slut hon fick din mamma. Får gåshud när jag läser om det.
    Det där med vad som händer efter döden, det vet vi ju inget om. Är för egen del tveksam till att man får träffa sina släktingar och vänner som gått bort. Tänker ibland, att det vill jag inte ens. som den enstöring jag är, så vill jag att det ska vara slut och punkt. Men so sagt... en gång får vi svaret på frågan...
    Förstår att du är ledsen. Kanske blir man extra ledsen, då man fått ha sin fina mamma så länge. Min mor blev 80. Jag hade 47 då hon gick bort. Hon hade varit dement några år, så mycket av min sorg var redan gjord. Men visst saknade jag henne väldigt mycket, under det första året. Det blir konstigt när mamma är borta. Stor kram till dej! // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilket slut mamma fick, så lugnt. Helt otroligt.
      Vi får se vad som händer, vi tror olika och det är säkert en mening med att vi inte vet säkert. Fast jag känner mig säker ,-)
      Dement, ja det måste varit svårt, för henne också, men för närstående speciellt. Det är en stor sorg i sig.
      Varm Kram till dig och Tack !

      Radera
  2. Så ledsamt att höra och jag beklagar verkligen er stora sorg <3 Din mamma fick ett långt liv och hon fick vara frisk vilket ändå måste kännas bra. Din mamma fick somna in lugnt och stilla utan oro och du fanns där. Dessutom så kom ni ut på vårpromenaden som du hade pratat om och det måste kännas väldigt gott i hjärtat. En fin sista dag helt enkelt. Sedan är det alltid tungt och en stor sorg att mista sin mamma.

    Varma kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mamma hade turen att få vara med och vara så frisk . En vinstlott i livet.
      Att hon sen fick somna in så fridfullt, helt otroligt skönt, så tacksam över det.
      Vi var hos henne så ofta så det känns tomt. Och den sista promenaden, lite blåsigt, det gjorde mycket för mig, vet hur mamma längtat ut, så det är jag oerhört tacksam över.
      Ja den sista dagen blev ett fint minne att bevara.
      Tack!
      Varm Kram!

      Radera
  3. Jag beklagar din förlust. Vilket fint avsked ni fick och så skönt att din mamma fick somna in utan ångest och att hon fick komma ut på en promenad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det blev en fin dag. Att hon fick sånt rofyllt slut var så värdefullt och kändes så fint för mig.
      Ha det fint!

      Radera
  4. Så vackert avslut som ni fick med din mamma. Och att du var med och sa "hej då" på sätt och vis.
    Beklagar din mammas bortgång, hon fick ett långt och fint liv 🙏🏻
    Min mamma blev 76 år och jag var bara 38 år då. Jag tycker det är så skönt att ha fyllt 77 år, jag blev inte bara 76. Konstig känsla.
    Många kramar till dig 💖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja mamma fick somna in lugnt, så tacksam över det och en fin dag tillsammans, mamma sov mycket men var vaken då och då.
      Hon hade turen att få ett långt liv, och fick vara frisk förutom TBC när hon var ung.
      Förstår att om en förälder dör ung som din mamma ändå gjorde, så har jag hört av flera att det finns en oro innan man passerat den åldern själv.
      Det är en speciell känsla kan jag tänka mig.
      Kan inte sätta in hjärtan här , men ett stort hjärta till dig!
      Varm kram ,-)

      Radera
  5. Jag beklagar såklart sorgen, men vilket långt liv din älskade mamma fick. Dessutom ett anständigt, lugnt och fint slut. Mycket vackert skrivet blogginlägg som jag blir väldigt rörd av att läsa.
    Kram, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Ja hon fick ett långt liv. Förutom TBC när hon var ung, så fick hon vara frisk.
      Hon var väldigt orolig för att dö. Det kom för ett år sen. Hon var ju klar i huvudet. Men så lugnt och fint det blev, så tacksam!
      Kram Primrose

      Radera
  6. Beklagar verkligen sorgen. Jag har ju följt dig i många år och varit med via dina bloggtexter när du besökt din mamma och om era möten.
    Nu finns jag nästan inte alls i blggvärlden , förlorade lusten att blogga för snart ett år sedan, men har tittart in då och då till "gamla bloggvänner". Och idag blev det ett besök hos dig och jag läser att din mamma somnat in. Vilket fint insomnande och vackert avsked.Många tankar och en varm kram.

    SvaraRadera