Translate

fredag 26 juni 2020

36 grader i Meppel förra sommaren, oroliga för hundarna. Värmebölja genom hela Europa




Har svårt för värmen i år.... brukar klara av värmen bra. Men det är som om kroppen minns när vi lämnad England förra året...och skulle åka hem sakta genom Europa. och det var en otrolig värmebölja. Det började redan  när vi åkte av båten i Calais, sen stannade vi i Belgien några dagar, där var det 34 gr, sen in i Nederländerna. 36 gr. Problemet var att vår AC i bilen hade pajat, vi kom inte undan värmen någonstans, lika varmt ute och inne i husvagnen, sen fick vi punktering på motorvägen! Sen var det stopp på motorvägen efter vi hade fått punkteringen fixad. det var så varmt så man knappt kunde gå på asfalten, (hundarna gick inte på asfalten) hundarna mådde inte bra, det oroade oss mest. Vi duschade hundarna, och en camping hade en liten sjö. Men det blev mer en bastueffekt av allt.  Det ångade värme av hundarna. Vi höll på att smälta bort. Har man inte hundar kan man gå in i en affär, men dit kan vi ju inte ta hundarna, vi klarade oss men hundarna dom hade det jobbigt, kyl matta osv inget hjälpte! Det var riktigt läskigt. Hade vi kommit in i en lägenhet hade det ju hjälpt, men en husvagn. Vi kom inte undan någonstans. Våta handdukar blev bara ännu varmare! Det var som om alla försök att kyla ner fick en motsatt effekt.
Så vi tog det sakta hemåt.  Till nästa långresa måste vi köpa ett kylaggregat att ha i husvagnen, en fläkt hjälpte inte något alls.
Och känslan att vad vi än gjorde så räckte det inte till för hundarna. Vi har ju haft mopsar förr och vana att hantera värmen, då har det fungerat hur bra som helst. Men nu kändes det som om det skulle gå åt skogen, Nätterna var kokheta de med. Sen hade vi Tyskland och Danmark, sen upp genom Sverige. Det blev lite av en mardröm.
Så minnet av den sommaren kommer tillbaka nu och min kropp säger NEJ när jag känner värmen. Nu mår ju hundarna bra alla fall ,-)) 

12 kommentarer:

  1. Man måste ha en fungerande AC om man ska ge sig ut på vägarna. Jag kan förstå hur olidligt det var för er del. Vår AC gick sönder när vi var på semester i södra Tyskland och det var lika varmt den sommaren. Hemresan blev en fullständig plåga kan jag säga.

    Redan i morgon kan det bli svalare väder här så vi passar på att njuta av denna dag.

    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu kan man känna glädjen av värmen även om jag tycker det är lite för varmt ,-)
      Allt pajade den sommaren...det var som när det började slutade det aldrig ,-)
      Ja en AC måste man ha!
      Ha det gott du också,-)

      Radera
  2. Vilken tur att det gick bra i alla fall! En AC måste man ha så det går att kyla ner husvagnen. Ha öppen dörr eller fönster räcker inte utomlands. Jag har upplevt något liknande på tåg. All kyla slogs ut och tåget blev stående. Ungefär samma temperatur som nu. Det var fullt på tåget med flera barnfamiljer. Fanns inget vatten att dela ut till de törstiga. Jag hade köpt 2 flaskor innan jag klev på tåget, så jag delade med mig till barnen.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är otäckt, omtänksamt att dela flaskorna med barnen, ja det finns inte mycket att göra när ett tåg stannar!
      Inte kul när man är i en utsatt situation!
      Ha det fint ,-) KRAM ,-)

      Radera
  3. Riktigt illa! Och tur att ni är så rutinerade med era hundar. Men det måtte ha känts illa när ni inte kunde svalka dem.
    Men att skaffa en ac som fungerar både i bilen och husvagnen är ju viktigt. Men visst kan detta gå sönder.
    Skönt att ni kom hem och att allt gick bra. Men förstår att minnena finns kvar hos er.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundar kan dö fort av värme så det var läskigt. Nu har vi AC i bilen och skickat efter idag till husvagnen ,-)
      Även om det blir hemester i år ,-)
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Vilken mardröm, låter helt fruktasvärt. Värme är något som jag har svårt för, så jag kan förstå hur ni kände er, nästan.
    En sommar som jag och mysingen bilade i södra Sverige så var det dryga 30 grader och vi har ingen AC i bilen, det var mycket jobbigt.
    Tänker på de små hundarna också, går ju liksom inte att förklara för dom heller.
    Sköt om dig.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju haft mopsar som inte tål värme så med de här större hundarna var vi beredda, men att det slog så fel att det blev tvärtom, var en överraskning! Ja utan AC är det jobbigt förstår er.
      Vi hade nästa 200 mil hem i värmen. Hade det bara varit vi, men jag var rädd att hundarna skulle dö!
      Sköt om dig du också, trevlig Helg!
      KRAM ,-)

      Radera
  5. Låter som en mardröm, inget vidare för hundarna och er. Värme kan vara fruktansvärd om man inte kan svalka sig. Får mig att tänka på när vi körde genom öknen, Dead valley i USA. Utan AC och massor av vatten i bilen hade det aldrig fungerat...

    Skönt att ni skaffat AC, kan komma tillnytta även om det blir hemester.

    Må gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när man inte kommer undan värmen, och nästan 200 mil hem. det läskigt fast ni hade AC och vatten ,-)
      Ja det kan behövas hemma också ,-)
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  6. Tänker:Hur stod ni ut? Men ibland måste man. Förr hade vi ingen AC, men klarade oss ändå. Fast nog tycker jag att klimatanläggningar, är det viktigaste i en bil. Ja, om msn bortser från drivandé krafter då.
    Idag tycks det bli en "laglm" varm dag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan 200 mil hem och så hett, det tog två veckor att komma hem. Allt pajade den semestern,-))
      Lagom varmt önskar jag mig ,-)
      Ha det jättefint, KRAM ,-)

      Radera