Translate

tisdag 23 juni 2020

Mr D försvann fortare än kvickt, och är nu borta!



Ha ha När min man skulle få ett nytt namn i min blogg, tyckte han Mr D var perfekt, engelsman som han är!
Men sen fick han höra att det fanns  en Mr B och en Mr R. då blev han inte lika nöjd ,-)))
Så nu kommer han alltså att kallas English"man på min blogg. Nu är han nöjd ,-))) Vilket var förslag nr 2, men som han då dissade, men nu var det annat ljud i skällan ,-)))

Så här är han nu, my, min, the "English"man!
en man som känner sig svensk på det sättet att han bott här så många år, men är naturligtvis en engelsman i själen. Precis lika gamla är vi, så en tvillingman dessutom.

I hundrastgården finns det nässlor runt hela. DE har inte börjat blomma ännu, men för ett par veckor sen så kände jag en härlig doft, först visste jag inte vad det var som doftade så gott. Men sen kom det det var nässlorna! Vilket gjorde mig glad, för doften tog mig tillbaka flera år, till skåne, till min farmor, mina föräldrar och jag åkte till Skåne och släkten två veckor om året. Jag kommer inte ens ihåg att jag pratade med min farmor, mer än några ord, kanske. Vi åkte dit så länge hon levde. Sista sommaren var jag 12 år. Där hon bodde fanns det en doft jag tyckte om, nu kände jag igen den, nässlor! Har inte haft en tanke på nässlor . Inte visste jag att brännässlor även utan blommor doftar så härligt ,-)
Så nu när jag går runt och känner doften tar det mig tillbaka många år, härligt ,-))
Min farmor var otroligt snäll, det har min pappa sagt. Väldigt enkel, när vi skulle åka någonstans sa hon, jag ska bara hämta hatten. sen var hon klar att följa med .Lärde känna min farmor gjorde jag aldrig , jag lekte för mig själv och de vuxna pratade.







12 kommentarer:

  1. Så skönt att din man är nöjd nu för det är ju viktigt att det blir rätt ;-
    Själv har jag aldrig tänkt på att nässlornas blommor doftar vilket är lite märkligt för det finns ju gott om dem här. Fina minnen du har från din farmor <3

    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brännäslorna doftar gott utan blommor, därför tog det lite tid innan jag förstod att det var dom ,-)))
      Ja nu är han nöjd ,-)))
      Tur det!
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  2. Här fick jag mig först ett gott skratt. Ja, min make kallar jag i bloggen ibland för Mr B. Men nu har Mr D utgått hos dig och ersatts av "Englishman". Bra så! Och att maken är nöjd. Detta namn är han ju ensam om.
    Vilka fina minnen som kom upp när du nu kom på varifrån du kände igen doften av brännässlor. Ler av detta med "att hämta hatten". Något so min farmor också gjorde. Helst kappan också.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon var alltid klar att följa med, min farmor! ,-)
      Brännäslor hade jag inte en tanke på att det var förrän nyligen, .-)) jättekul!
      Ja nu blir han ensam "kanske" ,-))) "English"man. han är ju både engelskt och man ,-)))
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  3. Dofter kan förflytta en till helt andra platser och tider. Tror att näsan är den enda av våra sinnen som har direktkontakt med hjärnan. Så doftsinnet är det mest exklusiva som vi har.
    Förr så hade damerna hatt. Kommer ihåg att det var många damer som behöll hatten på både utomhus och inomhus. Konstigt, tyckte jag. H det fint! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nässlor doftar gott ,-)
      Min farmor var ju född på 18-talet då hade man hatt när man skulle bort .-))Hon var på G det tycker jag var härligt!
      Fast bara på utomhus ,-)
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  4. Så tråkigt att MrD har fått byta till English man p g a att bl a jag döpte min gubbe till Mr R som jag tyckte var ett bra tips när du skrev MrD.
    Håller med dig att nässlor luktar sommar, upptäckte det när vi hade landet.
    Ha en fin kväll!
    Kram♥️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha haha det fanns en till Mr B så inte bara din ,-)))
      Jag tycker det blev bättre nu. Det var ju inte så att han blev arg eller sur, han sa bara att om det finns två andra, byter jag till alternativ 2. Och finns det något bättre att för en Englishman att kallas just "English"man ,-))))
      Ha det jättefint KRAM ,-)

      Radera
  5. Nässlor, nu måste jag ju bra ut och sniffa nässla. Minns att när jag som barn tyckte om de där vita blommorna på nässlorna. Min kompis och jag plockade blommorna och sög i oss den där söta vätskan...Tyckte att det var som godis, är det de där nässklorna du menar? De som får vita blommor? och som man ju kan göra nässelsoppa av, vilket jag aldrig smakat.

    Englishman blir väl ett bra smeknamn på maken :)

    Ha en fortsatt fin sommardag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är ju från ENGLAND ;-))
      Ja det måste det vara, brännässlor, men det har inte kommit blommor ännu. men tror de är vita, de doftar härligt utan blommor ,-))
      Ha det fint KRAM Primrose ,-)

      Radera
  6. English man, passar ju perfekt och bra att namnet blev till belåtenhet.
    Jag kallar ju min man för Mysing här på bloggen och han har aldrig sagt något om det, kanske han tycker att det är OK, har inte frågat.
    Dofter har verkligen förmågan att föra oss tillbaka till långt bak, minnena ramlar över oss och det bara av en speciell doft, märkligt. Det kan ju ha gått så många år och ändå blir det så.
    Var rädd om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tycker det är bra han är ju både engelsman och engelsk man ,-))
      Tycker mysingen låter bra! ,-)
      Ja dofter är viktiga, har undrat vad det var för doft, så jag blev glad när jag kände igen den helt plötsligt, men förvånad över att det var brännäslor ,-) Varmt är det.
      Var rädd om dig du med! ,-)
      KRAM ,-)

      Radera