Translate

torsdag 20 maj 2021

Balkong vilket mysigt ord ,-)

 


Jag på vårt sommarställe för två år sedan. Tog fotot av mig framför lekstugans fönster. Vi sålde sommarstället förra året. Har inte ångrat det en sekund, de nya ägarna tar hand om stället på ett sätt vi aldrig hann med. Är nog ingen sommarstuge person. Jag älskar balkonger. Där trivs vi bäst, mysigt  ,-)

En fördel var det ju med sommarstället, hundarna kunde vara ute hela dagen och springa fritt, nu är vi ute mycket ändå så det fungerar bra Jag har aldrig riktigt trivts på sommarstället. Tycker att det var fint, men vi åker ju gärna runt med husvagnen. Det är vår grej.  Då hann vi aldrig med sommarstället, när vi kom hem hade gräset växt så högt så vi fick börja med lie. Det var så mycket som skulle göras så vi köpte aldrig solstolar ,-) Vi tog ju över sommarstället från min föräldrar, Dom åkte ut i april och kom tillbaka till stan i slutet av september.  Kräftskiva hade vi tillsammans med våra barn och deras familjer ute på vårt ställe några gånger, men sen tyckte våra familj att det var för långt att åka och de ville inte sova över. Nu har vi kräftskiva tillsammans på närmare håll.  Sen var det bara gubben och jag som satt där och tittade på allt som skulle göras, började alltid med en fika för att orka ,-) 

Balkong, det är mysigt.  Älskar även ordet balkong ,-))  Nybyggda hus brukar ha jättestora balkonger, men vissa har så små, balkonger är viktiga!  En faster till mig hade ingen balkong, alla andra lägenheter hade balkong utom hon. De hade blivit en miss av nåt slag. Ett fel...........

Nu håller vi på att göra vår balkong redo för mysiga sommarkvällar, vi äter på balkongen, sitter där till sent med tända ljus. Även om det spöregnar. .-) Det kanske till och med finns en "balkongens dag" ,-)))

Troligtvis inte.  Men vi hyllar balkongen, en av de bästa uppfinningar som finns ,-))))

Sommarstället hade jättegoda plommon, vi gjorde sylt och likör, det var förstås härligt ,-)



14 kommentarer:

  1. Om man hellre reser runt med husbilen så är man inte rätt person för ett sommarhus. Alla hus behöver skötsel, kärlek och omvårdnad och den ska ges av glädje. Känns det bara jobbigt så är det lika bra att sälja precis som ni gjorde. Nu kan ni med gott samvete njuta på er balkong.

    Kram och ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan inte vara på två ställen samtidigt ,-)
      Och balkongen hinner vi med ,-))
      Ha en härlig dag du med KRAM ,-)

      Radera
  2. Både husvagn och sommarstuga, det blir lite väl mycket. Vi väljer ju bort hus på hjul. Vår gamla stuga, köpt av svärfar, är en bra samlingsplats för vår familj.
    Måste kännas gott att veta att stugan blir väl omhändertagen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så bra att rätt familj äger huset idag ,-)) Så att stället får leva upp igen. Det är tur att man väljer olika sätt att leva på, mina föräldrars dröm, blev aldrig min ,-)
      KRAM!

      Radera
  3. Jag njöt av tiden vi hade landet. Har inte blivit någon balkonglady ännu😀 men det kommer nog snart. Ha två ställen en längre tid, blir jobbigt, så jag förstår att ni valde den rullande.
    Ha en fin kväll!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni hade ett fint lantställe med grannar, men vårt låg väldigt ensamt, det var en betydande faktor för mig, som vill känna att dt finns andra runt om ,-)
      Campingplatser ,där finns andra vilket känns som en trygghet. Och vi hann inte med båda....så valet var lätt! Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

      Radera
  4. Jag har aldrig varit med om att ha sommarstuga, inte min grej. Har haft husvagn tidigare och när jag träffade min Pusselbit hade han redan köpt en ny husvagn och den var så välinredd med riktigt porslin och glas mm så det blev som ett hem.
    Sen avverkade vi två nya till ;) älskade det livet med honom. Och så hade vi balkong.
    Nu är min balkong här min oas.
    Visst är det mysigt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha en rullande "stuga" är otroligt mysigt. Den blir som ett hem, det finns allt och lite till ,-)
      Balkongen är min oas, där jag kan koppla av och bara njuta ,.))
      Det är mysigt med balkong ,-)
      KRAM!,-)

      Radera
  5. Jag tycker vi inför "Balkongens dag." Ordet balkong låter för mig som det kommer från franska språket.
    Ingen ägodel ska bli som en ryggsäck full med tunga stenar och taggigt samvete. Klokt beslut av er.
    Vad taskigt att de glömt att bygga en balkong till henne. Hoppas grannarna var snälla och turades om och lät henne vara en trevlig stafettpinne på somrarna mellan de olika balkongerna.
    Vi uppskattar också vår balkong. Det händer att vi äter alla dagens måltider därute. Men när vi flyttade hit mitt i värmeböljan orkade vi inte med att vistas där. Nästa säsong investerade vi i en markis. I Ystad hade vi det lyxigare med både balkong och liten trädgård och jag hade fixat till olika fikaställen. Följde solens "spring" på himlen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. olika fikaställen på en tomt är bara så mysigt! ,-)
      Ja det låter som det kommer från franska språket, och självklart ska balkongen ha en egen dag ,-))
      Ja det var ju inte kul att få lägenheten utan balkong, det skulle aldrig fungerat för mig! Bli en stafettpinne mellan olika grannar ,-)))) ja det hade nog fungerat bra.
      En markis har vi ,-)
      KRAM ,-)

      Radera
  6. Visst är balkong ett mysigt ord. Instämmer helt. Och balkongen i sig. Gillar vår också. Vi bor i princip högst upp och har inget tak över så dynor och annat får vi ta in på kvällen.
    Förstår dig vad gäller sommarställe. "Slit och gno". Mina föräldrar hade ett fint sommarhus ute på Värmdö, helt nära vattnet men jag ville att de skulle sälja det när de inte orkade. Inget för mig så jag förstår att ni sålde ert. Men har man ett sommarställe och trivs är det ju en helt annan sak.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra val av dig att be dina föräldrar sälja, jag kände att jag borde ta hand om det, fast jag inte ville. Balkonger är underbara och ni bor så fint, och har världens bästa utsikt! ,-)
      Ha det gott du också. KRAM!

      Radera
  7. Jag älskar oxå min balkong, inglasad på ca 5 kvm med en underbar utsikt över hela min stad nästan. I år håller den på att bli mysigare än alla tidigare år. Kram! Watson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något visst med balkonger,-))) Mysigt till tusen och vilken helt underbar utsikt du har! Den skulle jag älska ,-)
      Allt gott dig min vän käre vän Watson. Din Sherlock

      Radera