Translate

fredag 21 maj 2021

By west


 En vissen blomma, jag älskar att fota allt ,-) Satt och tittade på de vissna blommorna i köket,  så vacker den är även som vissen ,-) Fotar ofta vissna blommor ,-)

By west är ett uttryck som min mamma hittat på ,-))  Jag ska gå by west säger hon, för att bara vi i familjen ska förstå och veta var hon tar vägen. By west betyder att hon ska gå på toaletten ,-) Hon har hört by west någon gång i ett annat sammanhang, eller nåt sånt och bestämde att det ska hon använda för toaletten ,-)

Jag har själv uttryck som man hört, som fastnar i huvudet och så använder jag det i olika situationer  men det vet inte mamma om.  Så det här är hennes egen ide, vilket är kul och något att minnas ,-)

Så är det väl att man hör något och gör det till sitt eget. Vi har snott ett ord från ett barn, en son till en politiker, jag läste om det här för många år sen. En svensk politiker kommer hem och sonen vill göra något tillsammans med sin pappa, men pappan har inte tid det är något med jobbet som måste göras. Sonen blir besviken och säger TYPIX,-) Både sorgligt och gulligt. 

Efter jag läst det här började jag säga typix istället för typiskt. Sen hängde resten av familjen på...så nu säger vi alla typix ,-)

Hoppas ni alla får en härlig fredag!




12 kommentarer:

  1. 😂 Härligt med lite egna ord! Tycker din mammans By west är toppen. Även din familj har ett eget ord, trevligt.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mammas ord är bra ,-)) Förstod inte första gången, men hon viskade toaletten ,-)) ibland behövs ord inte någon förstår. Typix förstår man ju men gulligt ,-))
      Ha en fin Helg! KRAM ,-)

      Radera
  2. Haha! Bra tänkt! Tar efter din mamma och använder det uttrycket från och med nu.
    Vissna blommor kan vara riktigt vackra! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tycker att vissna blommor är lika vackra som nya blommor ,-))) Ja tänk om jag skulle ta efter det uttrycket ,-))) vem vet ,-) kul med nya uttryck!
      KRAM och ha det fint!,-)

      Radera
  3. Så fint du fotat den vissna blomman. Och visst är det roligt att testa olika vinklar och se vad det blir.
    Olika uttryck är kul och din mammas här "by west" är suveränt och likaså "typix". Kul-
    Önskar dig nu en fin pingsthelg.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fi Pingsthelg önskar jag dig. Typix var ju bara så gulligt, så det blev vårt, pojken är nu en man och har säkert slutat med typix, han skulle bara veta att en hel familj använder det nu ,-)))
      Mammas by west är bra ,-)) Mest för att hon gjorde det till sitt eget ,-))
      Vissna blommar är vackra, här slängs inga vissna blommor innan jag hunnit fota klart ,-) KRAM!

      Radera
  4. Jag älskar ju att fota vissna blommor men får ibland negativa kommentarer i bloggen om det. Men det är vars och ens upplevelser. Jag har ju mina.
    By west, det har jag använt några gånger, vet vad det betyder. Gillar också olika uttryck.
    Ha en god pingstaftonskväll! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också att fota vissna blommor, den här bilden tog jag förra året. Jag hade aldrig hört by west annat än direkt översatt ,-)) Mamma har sagt det i många år ,-)
      En god pingstaftonskväll önskar jag dig! KRAM ,-)

      Radera
  5. Mycket som andra upplever som överblommat kan bli som konstverk på foton. Du lyckade bra med att förmedla det. Bye West. Ska jag sno det? Vi har också många personliga uttryck som ingen annan förstår. Efter några år minns vi knappt hur de föddes.
    Pingskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ja visset kan vara mycket vackert ,-)
      Kul med egna uttryck, precis man snappar upp och sen finns dom bara där..det är nog bara typix som jag kommer ihåg varför jag började använda det ,-)
      Pingstkram till dig!

      Radera
  6. Haha ja vad roligt med ord, det gillar jag med. By West var ju himla skoj tycker jag. Vår son sa alltid "klemensempel" i stället för till exempel så det säger jag ännu. Haha.syrrans dotter sa "baaschba lucka" istället för bagagelucka så det kör vi oxå med.
    Kramar i massor från din vän Watson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,-))))) charmiga barn och vissa ord blir så roliga, kul att ni använder dom nu! ,-)))
      KRAMAR i massor till dig, Din Sherlock

      Radera