Translate

måndag 24 maj 2021

Bältros, inte får jag det, sa min man

 


Min mans rygg! Det finns vaccin mot bältros, om du är över 50 år,eftersom jag inte har haft vattkoppor är det inget för mig, men min man sa att inte tänker han ta vaccin mot bältros, för varför skulle han få det.

För 1 1/2 år sedan fick han bältros, gissa vem som blev förvånad. Ja inte var det jag.

Det gjorde ont och det kliade. 

 Nu efter 1 1/2 år syns knappt de röda utslagen, men det händer fortfarande att det kliar så där eländigt mycket.

Han säger nu efteråt att hade han vetat att det skulle bli så här, så hade han vaccinerat sig.

Jag kan inte vaccinera mig mot bältros för att jag inte har haft vattkoppor. Det finns vaccin mot vattkoppor, så för några år sen beställde jag tid för vaccinering mot vattkoppor för den ena efter den andra av barnbarnen fick vattkoppor. Under flera års tid.

Sköterskan sa att om jag haft en eller två koppor som min mamma missat, för min mamma har varit säker på att jag aldrig haft vattkoppor. Och får vaccinet kommer jag att bli väldigt sjuk! Man kan ta ett test om jag haft vattkoppor, men det kan visa fel! Så sköterskan avråder mig att vaccinera mig. Det finns en risk att jag blir så sjuk så hon tyckte att jag skulle chansa på att inte skulle smittas av vattkoppor.

Eftersom jag inte till hundra vet att jag inte haft vattkoppor kan jag inte vaccinera mig mot bältros.

Min kusin fick bältros i huvudet och fy så dåligt han mådde i över ett år, Vilken värk!  Och ögonen rann hela tiden och han såg knappt  något.

Bara en liten tanke  Vet man om att man haft vattkoppor så vaccinera er mot bältros,  om klockan gick att ställa tillbaka så hade min man gjort det ,-) 

Det finns medicin att ta om man drabbas, men då måste man ta det inom en väldigt kort tid. då blir bältrosen inte lika svår.  Min man hann precis få tabletterna i tid! ,-)


14 kommentarer:

  1. Bältros kan vara väldigt besvärligt ja men jag har inte kommit till skott och vaccinerat mig. Just nu går det vattkoppor i vår klass så det gäller att vara försiktig... Ibland är det väldigt lätt att vara efterklok. Husse hade bältros för ett par år sedan och han var snabb till läkaren vilket gjorde att han fick det tämligen lindrigt.

    Kram och ha en fin start på den nya veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog inte många som vaccinerar sig. Bra när man kommer i tid och får medicin. Min kusin mådde så dåligt. Min man klarade sig bättre ,-)
      Ha en fin start på nya veckan du också!
      KRAM!

      Radera
  2. Har aldrig hört talas om att man kan vaccinera sig mot bältros! Min mormor hade det, kommer jag ihåg, men hon fick inga men av det.
    Får fundera på det här med vaccinet...Har haft vattkoppor, ordentligt, så vaccin skulle ju funka.
    Intressant inlägg! Tack och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då fungerar vaccinet för dig! Man gör som man vill men bältros är vanligare än vad man tror
      KRAM ,-)

      Radera
  3. Jag har inte heller kommit till skott. Det vaccinet är väldigt dyrt. Men klart bättre än att få bältros, även om det finns bra medicin.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör ju som man vill. Det kostar, det gör det, men min kusin led något otroligt.
      Med medicinen så blir man ju sjuk ändå.
      Kom på att skriva om det här för min man känner av det ännu efter 1 1/2 år.
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Jag tror att jag har haft vattkoppor men är inte hundra på det, få för mig får vaccinet vara.
    Känner till Bältros, min förra man fick det och även en arbetskamrat som fick det i huvudet, så jobbigt, besvärlig sjukdom på många sätt.
    Hoppas att vi slipper drabbas.
    Ha en finfin dag.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jobbig sjukdom.
      Vanligare än vad man tror.
      Om inte vet om vi haft vattkoppor så får vi hoppas på turen ,-)
      Ha en jättefin dag! Varm Kram!

      Radera
  5. Bältros är väldigt knepigt och smärtsamt. Jag fick det men hann få tabletterna och påbörja kuren inom ett dygn och det hjälpte. Bra att din man också fick detta.
    Värre för dig nu men hoppas på det bästa. Jag vet att jag haft vattkoppor men vaccin hade jag inte tänkt på. Har förstått att man inte vet så mycket om det och att det är ganska dyrt.
    håller tummarna för att du klarar dig.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man hade tur ,men känner ännu av den, nu har alla barnbarn haft vattkoppor. ,-)
      Tur att du hann få tabletterna!
      KRAM och ha det fint

      Radera
  6. Det är bra att vaccinera sig mot Bältros om man vet att man aldrig haft Vattkoppor. En del blir väldigt sjuka i vattkoppor och kommer ihåg, medans andra kan det passera utan stt det märks. Jag har haft både vattkoppor och Bältros. Bältrosen går inte ur kroppen, den går i skov. Viruset finns kvar i nervbanorna och blossar upp lite då och då. Har man tur att förstå vad som händer i kroppen har man kort tid på sig att skaffa medicin. Tror det är 78 timmar.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara om man haft vattkoppor man kan få bältros, men vattkoppor kan jag få, och det är ju allra bäst att ha som barn ,-)
      Ha en jättefin dag, när kommer solen ,-)
      KRAM!

      Radera
  7. Ja huffa jag fick bältros då jag var 21 år tror jag. Det var hemskt trots att det var så lite. Och jodå det kan blossa upp o klia än idag, inga blåsor men kliandet o lite värk o jag tycker det är märkligt att det kan vara så. Kram! /Watson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men min käre Watson ,-))) Jag har tänkt på dig och hoppas att du har det jättebra!
      Bältros är hemskt, och du känner av det än idag, fy!
      KRAM från mig! ,-)

      Radera