Translate

lördag 19 juni 2021

Bara några få procent......får bältros fler gånger.

 Bara några få procent får bältros två gånger läser jag. 

Såklart hör min man till de några procenten, han har fått bältros igen och deppade ihop!.

Men i tidigt stadium förstod vi att det var bältros igen så han har fått  Valaciclovir Orion 500 mg och zinksalva att smeta på. Det ska lindra alla fall, vi skulle ta dos två för covid, så nu måste min man vänta. Och jag får hålla mig undan, för om jag blir smittad får jag inte bältros men jag får vattkoppor. Det vill jag ju inte ha. Men det är kontaktsmitta så det blir lättare att undvika. När han blir frisk från bältros nummer två, ska han vaccinera sig mot bältros!, Alla över 50 kan ta vaccin. 

Men det fick min man att deppa ihop, nu mår han bättre, han har haft så mycket de senaste 5 åren.

Varmt är det ute, eller snarare hett!

Vi har en kylfläkt hemma, när den var avstängd gick ena hunden fram till kylfläkten och smällde till den och tittade på mig, ,-))) Såklart satte jag på den ,-) smart hund!



12 kommentarer:

  1. Oj, att det är så ovanligt hade jag ingen aning om. Tvärtom så har jag hört väldigt många som fått bältros igen. Den ligger bara latent och flammar upp vid ett senare tillfälle. Hoppas din man är bra snart så att vaccinationen kan bli av. Har ni bestämt er om en semester än? Tror och tycker att ni är förtjänta av lite miljöombyte.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få bältros en gång är vanligt läste jag men två gånger ska vara ovanligt, i vilket fall som helst ska min man efter det här vaccinera sig! Ja lite miljöombyte vore kul ,-)
      KRAM!

      Radera
  2. Önskar mig rn klok hund...och rn fläkt. Maken har dragit sig tillbaka till källaren! Där är det svalt!
    Jobbigt att drabbas av så mycket. Bältros lär göra ont. Kommer ihåg att minmotmor hade det. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En källare är nog det bästa ,-)) Men nu får en fläkt duga ,-) Ja min man deppade ihop nu, inte det här med! sa han. Han orkar inte med allt.
      Bältros är inte att leka med! Gör ont och kliar.
      KRAM!

      Radera
  3. Så trist och besvärligt för maken med bältros igen. Men tur i oturen att han hade salvan hemma och kunde komma i gång med behandlingen snabbt.
    Hoppas du nu slipper bli smittad och få vattkoppor.
    Vet inte hur verksam vaccinet mot bältros är men vet att det kommit ett nytt. Absolut värt att testa.
    Fint med den här kylaren och en klok hund som vill ha den på. Är ju varmt även för hundarna nu.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättevarmt för hundar, han köpte salvan efter ett snabbt läkarbesök och fick medicin som ska tas 6 tabletter dagligen, viktigt att få de snabbt. Han deppade ihop totalt men mår nu psykiskt bättre ,-)
      En härlig Helg önskar jag dig! KRAM!

      Radera
  4. Bältros har jag haft flera gånger. Vattkoppor har jag haft som barn. Bältrosen följer kroppens nervbanor, det är därför det gör så ont innan blåsorna kommer fram. Får man det i huvudet, gör det ont bara man rör håret. Det är ingen som sagt åt mig om någon spruta mot Bältros. Jag vet att det finns. men tror att det är i förebyggande syfte och inte när viruset redan finns i kroppen. Jag förstår din man om han blir deppig, för det är inte roligt innan blåsorna finns på utsidan.
    Lycka till med sprutan!
    Ha en fin kväll!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis sprutan måste tas när man är frisk och det tänker min man göra, han tänker inte riskera en tredje gång! Han blev otroligt deppad. I huvudet är nog värst, han har det på ryggen. Han ska ta sprutan mot bältros i höst. En fin kväll önskar jag dig! KRAM!

      Radera
  5. Nä, fy vad tråkigt! Jag har haft vattenkoppor men aldrig bältros. Har haft funderingar på vaccin men inte kommit till skott.
    Må ni må bra nu! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var tråkigt , men min man fick tabletterna i tid så det verkar bli en lindrig variant, hoppas ,-)) Min man har fått nog nu och ska senare i höst vaccinera sig. Ha det fint KRAM!

      Radera
  6. Ajdå, bältros kan vara smärtsamt vad jag föstått. Tråkigt att drabbas nu när det är så varmt och man redan är känslig...men tur att ni har en fläkt. Men å, vilken underbar hund. Men en sådan vän i hemmet kan man väl inte annat än att le...Älskar hundar :)

    Kram och fin sommar! Ta hand om er!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja han är smart ,-)) vår hund!
      Det kan göra väldigt ont med bältros, men tack vare att han fick medicin så fort så verkar det bli en lindrig variant den här gången !
      Men synd att han inte kan ta covidvaccinet.
      En jättefin sommar hoppas jag du får! KRAM!

      Radera