Translate

måndag 13 december 2021

Lucia

 

Har just tittat på reprisen med Lucia på TV.  Inte många låtar med melodi, tyvärr. Det ändras om och blir bara tjatigt och tråkigt, tycker jag.
Det finns så många vackra låtar, men det ska vara nytt tydligen.

Jag hör nog och min klass till de få , tror jag , som aldrig fick lussa i skolan .
I småskolan var det två fröknar i varsin klass, den andra fröken kunde spela piano, orgel. Så de som hade henne fick lussa i klass 1 till 3. Sen högre upp i åldrarna var det de som kunde sjunga och gick i kören. Någon sångröst att gå i kören hade bara tre i klassen, så vi  andra gick genom hela skoltiden utan att få vara med i Luciatåget. Nu tycker jag det är så fint att titta på och det är med en klump i hjärtat för det brukar vara så vackert ,-)

Fina mysiga dagar. Även om det mörknar tidigt är det en fin årstid.
Ha det fint alla ni som tittar in hos mig.



6 kommentarer:

  1. Vårt traditionella och fina luciatåg i skolans regi i kyrkan var inställt för andra året i rad. I stället såg vi på TV men jag tyckte sändningen var ganska så tråkig. För stelt program för min smak.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lucia i TV var otroligt stelt, blir sämre och sämre. För att hålla mitt glada Lucia humör uppe tror jag inte jag tittar fler gånger ,-))
      KRAM!

      Radera
  2. Vilken fin bild på Lucia du gjort.Jag tittade också på reprisen men kan också sakna en del av de gamla melodierna. Jga har varit med själv i några Luciatåg och även varit Lucia ett par gånger. Minns att jag var orolig för att inte minnas den långa versen. Men det gick bra.
    Kram och ha det fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långa verser, oj det måste vara lite nervöst, för då vill man ju inte missa. Kul att du varit Lucia flera gånger, det är nog något speciellt att vara med. Jag saknar de vanliga melodierna som sätter sig rakt i hjärtat. Nu ska det ändras då blir det stelt och tråkigt tycker jag.
      Lucian fick bli en snabbvariant, en dag var det bara Lucia ,-)) det går för fort!
      Ha det fint du med. KRAM!

      Radera
  3. Det blev luciafirande framför TV med kaffe och lussebulle. När jag gick i skolan var det gemensamt firande i aulan.
    Ha en fin dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade ett gemensamt firande i aulan vi med, men det var aldrig min klass som fick vara med i tåget. Äldre klasser bara kören. Och i lågskolan bara de som hade en musikalisk fröken ,-)
      Ha en jättefin dag! KRAM .-)

      Radera