Translate

lördag 11 december 2021

Nej nu regnar snön bort, och familjen firar Lucia med mamma.

 


Fotade vid graven, tänder ljusen några dagar innan advent så det brinner vackert till helgerna. Torsdags.

Vi min man och jag har hand om min pappas , en moster och morbror och min morfar och mormors grav.  Så då vill vi att det ska vara fint.  Var tvungen att fota himlen, så vacker tycker jag.

Tråkigt nog har snön börjat regna bort, vi som hade det så vackert. Nu får all snö försvinna, för annars blir det knöggligt om det fryser på och halka, inte kul.

Nu på morgon åkte vi till mamma tidigt, barn och barnbarn kom dit och lussade för henne, jättekul och hon blev verkligen att  så glad, de gör dom varje  Lucia.

Så ingen sovmorron, men en dag som den här skippar vi gärna den. ,-)))

Önskar alla som tittar in en trevlig Helg!


14 kommentarer:

  1. Det var ett rejält arbete att sköta så många gravar. Finns det ingen annan i släkten eller familjen som vill engagera sig? Jag och syster min ansvarar för våra föräldrars gravar och Husse och hans syster för deras pappas och sedan delar vi kusiner på mormors. Känns som en rimlig arbetsbörda.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är en stor släkt och då blir det nog att ingen riktigt vill, delar med en kusin, men han bryr sig inte. Min man och jag gör det, det känns ok. Det blir fint. ,-) Men jättebra att som ni dela upp det!
      God kväll till dig . Kram ,-)

      Radera
    2. Jo men tyvärr kan det vara så att alla inte bryr sig och då blir det att några automatiskt tar hand om det. För vår del känns det viktigt men samtidigt också bra att fler tycker på samma sätt. Sedan har vi skötselavtal på gravarna så det handlar ju mest om blommor och så.

      Kram

      Radera
    3. Mannen och jag har skötsel också men vi är ju så nära, men senare kan vi tänka oss betala för skötsel men blommor och ljus står vi för.
      KRAM

      Radera
  2. Så fint att ni tar er an gravarna. Jag betalar ca 500 kr /år till kyrkogårdsförvaltningen på Solna kyrkogård så de ser till att det är fint på mina föräldrars grav. Men blommor och sådant ordnar jag och döttrarna. Jag åker gärna dit en gång i månaden.
    Så fint med luciatåget hos din mamma. Förstår att hon blev glad.
    Önskar dig en fin helg-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte jag såg en kommentar men hittade den inte först hade missat din, ledsen för det.
      Bra ide att få det ordnat, och det kan ju hända att vi tar det senare, men vi är ändå så nära några gånger i veckan. Men som du och dina döttrar vill jag fortsätta med blommor och ljus ,-)
      Ja mamma blev så glad , och mysigt att samlas alla och fika efteråt i vardagsrummet ,-)
      Önskar dig en fin Helg även om det nu blev helgen efter ,-) KRAM!

      Radera
  3. Schysst att ta hand om så många gravar. Och så roligt med luciafirande hos din mamma. Det bästa är ju att glädja sina nära och kära, medan de är i livet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mamma blev jätteglad, det blev vi alla. Roliga härliga upplevelser är viktigt dagar som är ensamma. KRAM ,-)

      Radera
  4. Jag har ansvar för vår familjegrav. Gravarna i Skåne sköter släkten dom bor där.
    Så mysigt med ett luciatåg på morgonen, uppskattas säkert av fin mamma.
    Ha en fin 3:den advent?
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tredje advent, så himla fort det går. Mamma blev SÅ glad ,-) Kul att få se ett själv ,-))
      Kul att pynta gravar och göra det fint. KRAM ,-)

      Radera
  5. Fint att ni sköter om gravarna, Vi har fyra gravar som vi brukar titta till, med blommor och ljus.
    Vackra bilder på himlen har du fotat.
    Trevligt att ni kunde mötas och fira Lucia hos din mamma. Förstår att hon blev glad.
    Här har snön också försvunnit, tråkigt. I morse var det jättehalt, de varnade till och med på radion.
    Trevlig söndagskväll och var rädd om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar det bli halt igen, så ni får vara rädda om er, fy det gillar jag inte, men älskar snö ,-) Mamma blev SÅ glad, så det var härligt! Tycker om att göra det fint på gravar och tända ljus ,-)
      KRAM ,-)

      Radera
  6. Vad fint att ni lussat för din mamma!
    Det där med gravar... jag har haft kyrkan som jag betalat. Mina föräldrar ligger så långt bort. Och jag är ensamt barn. Jag får ordna men blir inte på samma vis.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir helt annat om man bor långt bort och det finns ju andra sätt att bry sig om gravarna. Men vi är ju nära några gånger i veckan, så vackert på kyrkogårdar när det brinner ljus. Så det gör jag gärna. Är ensam barn jag också.
      Mamma blev SÅ glad, sen satt vi och fikade och hade kul. Varm Kram ,-)

      Radera