Translate

måndag 10 januari 2022

Mamma platsar på Kunga middagar ,-))


 Ingen tulpan bukett ännu. Men snart, tulpaner den här tiden är ett måste.

En sak som alltid slår mig när vi äter med min mamma, att trots sin väldigt höga ålder, äter hon SÅ vackert. Hon kladdar aldrig och spiller inte, utan för gaffeln så vackert till munnen. Hon skulle kunna vara med på en kungamiddag! ,-)  Jag spiller lite, eller min mat flyger...för jag äter försiktigt, senast igår när vi firade ett av barnbarnen.  Åt väldigt försiktigt, helt plötsligt säger födelsedagskillen, du har spillt lite soppa här,  jadå...på min nya fina kofta. Sånt händer aldrig min mamma

Hon ser väldigt dåligt, men hon är otroligt duktig.  Det måste jag säga.

Envis till tusen, det har hon alltid varit, men det hjälper henne nu.  Mycket tröttare förstås. Men konstigt vore det ju annars..

Min man somnade till ståendes när han borstade tänderna i går. Han tappade eltandborsten i handfatet., då är man trött ,-)

När vuxna spelar spel med barn så brukar de låta barnen vinna allt som oftast. Så att barnen ska bli glada.

Inte vi, vi gör allt för att klå de små i spelen! Inte fuska men vi ger järnet. De små vinner så gott som alltid, Någon gång har vi vunnit. Det var ett tag sedan, för senaste vi hade ett spel framme, började yngsta barnbarnet som är 7 att fuska, hon hjälpte oss lite, blev tillsagd av sin storebror att nej gör inte så.

-- Men det kan väl vara kul för mormor och morfar att kunna få vinna någon gång.. ,-))))

En fin vinterdag, äntligen knarr under kängorna igen!

Ha det fint alla!







14 kommentarer:

  1. Våra barnbarn är inga bra förlorare. Men de är ju inte så gamla. Tror dock att det dåliga förloratskapet kan följa med upp i åren. Länge!
    En sådan fantastisk mamma. Min mamma spillde ofta på son stora byst. Så gör även jag... Skyller på gener...men det kan ju du inte göra!
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde mig aldrig något att komma sist, förr ,_))) men nu gillar jag att tävla, tror det började med bloggvän Bosses tävlingar ,-))
      Spiller ju gör de flesta ,_) Men inte min mamma, otroligt hon hanterar kniv och gaffel plus munnen, med sån skicklighet.
      Ja gener är det inte, det är jag ett bevis på ,-))
      Ha det gott du med
      KRAM!

      Radera
  2. Vad roligt att din mamma ändå är så pigg för sin höga ålder. Och roligt att hon fortfarande klarar av att äta så "fint". För visst är det lätt att spilla.
    Vad gäller spel låter vi inte heller de "små" vinna. Men många gånger vinner de ju ändå.
    Vi gillar också att spela spel.
    Önskar dig en fin måndag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spel är kul, nej inte behöver man låta de små vinna ,-))) Det klarar sig utmärkt! ,-)
      det är otroligt hur hon hanterar kniv o gaffel o mun. Hon kladdar aldrig runt munnen ens.
      Hon är duktig på många sätt. Nu börjar hon bli tröttare och det syns att det är inte lätt att bli så gammal trots allt.
      Önskar dig detsamma!
      KRAM ,-)

      Radera
  3. Så fint att din mamma ändå är så pass pigg för sin höga ålder. Förr var gott bordsskick en självklarhet men numera är det inte det bland alla barn. Sedan kan väl alla råka spilla någon gång för alla äldre är ju inte lika stadiga på händerna längre.

    Jag tycker inte man ska låta barnen vinna utan man ska spela på lika villkor. Barn som får vinna hemma får en chock när de inser att det fungerar annorlunda i skolan. En rejäl björntjänst helt enkelt skulle jag vilja säga.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när jag tog upp det med mamma, att hon äter så fint så sa hon att de måste äta fint, så det kommer nog från barndomen. Ja men hon spiller aldrig, vilket förvånar mig, det är jag som står för spillandets ,-)
      Precis, man spelar och den som vinner den vinner, nu är barn så vana vid spel av olika slag, så hade inte vi när jag var barn, mest Fia med knuff ,-))
      precis om barn alltid vinner hemma så förlorar de ju någon gång med kompisar. eller så.
      Man behöver ju inte vinna för att det ska vara kul!
      God kväll till dig!
      KRAM ,-)

      Radera
  4. Jag är i full gång med tulpanerna ...
    ... och visst 17 är det lätt att spilla! tomatsås är hopplöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tulpaner känns som om våren är runt hörnet, och det är den ju ,-))
      Ja visst är det lätt att spilla, precis tomatsås eller nåt annat gärna rött ,-))) som sen ger fläckar man inte vill ha. Kikar in till dig!
      Ha det fint ,-)

      Radera
  5. Yngsta barnbarnet så snäll och så gulligt. Men det är bra att inte "låta" dom vinna, de är så duktiga ändå, för det mesta.
    Blir så full i skratt då jag läser om din mamma och hur försiktig hon är, att det är skillnad mot dig och din mamma. Så är det med Mysingen och mig, han spiller och jag säger till och han kan inte begripa varför det aldrig händer mig.
    Ha det bra och var rädd om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju väldigt omtänksamt sagt ,-)))
      Det är klart det skulle vara kul ,-))
      Jag äter försiktigt men jag spiller ändå ,-)
      Du är vi i samma liga Mysingen och jag ,-) Och du får följa med min mamma ,-))
      Ja barn är otroligt duktiga på spel nu! Så inte behöver de någon hjälp! ,-)
      Ha det bra du med och ta hand om dig
      Varm Kram ,-)

      Radera
  6. intressant läsning, jag kan somna när jag sitter och skrollar på telefon. Det är inte klokt säger jag till mig själv. En väninna till mig är mästare på att spilla på sig,jag klarar mig än så länge så jag kan följa med på den där kungamiddagen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag spiller lite då o då, eller blir attakerad av maten ,-) för jag tycker jag äter noga. Somnar det gör jag med, framför datorn ibland.
      OK du följer med min mamma ,-))
      Ha det fint KRAM

      Radera
  7. Din mamma kunde vara bordskompis med kungen. Jag hade inte platsat. Tillhör mer din kategori. Somna stående. Han borde ha på hjälm när han borstar tänderna.
    Samma taktik hos oss. Vi fuskade aldrig för att de skulle vinna. Därför blev de inga dåliga förlorare som vuxna. Inbillar jag mig. ;)
    Kram, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst där skulle min mamma platsa. Själv blir jag attakerad av maten. Ja hjälm på, det ska jag tipsa honom ,-)))
      Tror du har alldeles rätt, inte bra att låta barn vinna jämt. Så din teori stämmer är jag säker på ,-)
      Ha det fint! KRAM

      Radera