Translate

måndag 31 januari 2022

SELFIE

 Ord-Lek nummer 5

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

Eventuella tillägg inom parantes är frivilliga.

1 Där börjar jag skolan:  Eriksskolan ( I Uppsala. Jag var glad när jag började skolan, min mamma hade flera gånger sagt att innan man börjar måste alla barnen göra ett test, klarade man inte det fick man inte börja, hon sa det så många gånger att jag tänkte att det här kommer att bli svårt, jag var absolut normalbegåvad, men började då tvivla att jag någonsin skulle få börja skolan, jag var så spänd när jag fick testet , såg hur alla andra skrev och blev så rädd. Till slut lugnade jag ner mig.  Då klarnade allt ,-))   )

2 Bok:  Natt över dalen:  Wendelgard von Staden. (En bok från " det Bästas bokval" )

3 Äter gärna:  Nougat :  ( nästan varje dag )

4  Väder:   Töväder:  ( är väl inte så kul, annars tycker jag om allt väder)

5  Konsert:  Rockkonsert med Jerry Williams: ( Har jag aldrig sett live, bara lite på nätet,  men hade önskat att jag hade varit där.  Kanon var han ) 

6  Nyttigt:  Senap:  ( Litar nu på min pappa, senap är bra för magen,  När jag kom till Tempo som ung, köpte jag alltid fem varmkorvar med bröd med bara senap och mycket. Hade kanonmage ,-)  )

7  Abba-låt  Put on your white sombrero: ( Känslosam och lite fart i, har alltid gillat fridans för mig själv hemma. )

8   Färdig mat:  Ost-Schnitzel  Findus.  (Vi lagar mammas mat , men hon vill ibland ha färdig mat,  den här är en av hennes favoriter )

9  Skrämmande:  Lögner:  ( lögner kan förstöra en persons liv för all framtid. ) 

10  Roligt för barn :  Rasterna:  ( i skolan,   frågade ett av barnbarnen vad som var roligast i skolan. det behövdes inte lång betänketid innan det glada svaret kom, rasterna!  ,-))))    )

11  Ömtåligt:  Antikglas:  (  De glas vi har använder vi så gott som aldrig, tar bara plats.  Vi har glas som "studsar" när vi tappar dom . Problemet med de är att vi har samma glas år in och år ut. )

12  Grönsak : Spenat:  ( det är gott , men vi glömmer ofta bort att köpa spenat, det borde stå färdigtryckt på varje inköpslista! )


14 kommentarer:

  1. Tänk det hade jag helt glömt men förr gjordes ett skolmognadstest. Jag skulle misstänka att så gott som alla barn nästan fick börja. Det handlade ju inte om att ha alla rätt eller så. Numera görs fortfarande olika tester men mer som ett vardagligt inslag i förskoleklass.

    Vilken service att ni lagar maten till din mamma. Det gjorde hemtjänsten åt min mamma så några kulinariska sensationer blev det inte. Då kunde en färdigrätt vara bra att ta till. Svårt att misslyckas med att värma en sådan...

    Önskar dig en fin start på veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En rosa fluga31 januari 2022 15:00
      Gör biffar på högrevsfärs använder riktiga råvaror, har grädde och smör. Det är kul.
      Nya maträtter med lite sting, husmanskost bla.
      Det gillar mamma.
      Ja så var det förr, skolmognadstest, jag var så orolig, jag ville ju börja skolan ,-))
      Önskar dig också en fin start på veckan, snart februari (hjälp) så snabbt det går.
      KRAM Primrose ,-)

      Radera
  2. Kommer också ihåg skolmognadstestet. Man skulle rita en "gubbe" på baksidan av häftet.
    "Ritade du öron?" frågade min mamma. Det hade jag glömt. Så jag trodde heller inte att jag skulle få börja skolan.
    Spenat är nog nyttigare än senap... eller också har jag helfel!
    Har varit på en Jerry Williamkonsert. I Göteborg. Där var det ös!
    Kul att läsa
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jerry Williams var bara SÅ bra, förstår att det var ös ,-))
      Jag skrattar åt att du glömde öronen ,-))) Förstår för jag hade sån stress för att inte klara det, för mamma tjatade så mycket ,-))) Det beror på magen om senap är nyttigare, får du ont i magen prova senap ,-)) Ska in och läsa ditt när du skriver, jättekul är det! KRAM ,-)

      Radera
  3. Vilka jätteroliga svar! Spenat förtryckt på varje inköpslista - en strålande idé!!!! Och hotet om att kanske aldrig få gå i skolan ... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förtryckt, förstår inte varför vi glömmer, det här är så kul ,-) Jag var så rädd, min kusin gjorde testet samtidigt, och tänk om bara hon fick börja, tyckte mamma verkade tro att det aldrig skulle gå för mig ,-))) Ha det fint

      Radera
  4. Fint att läsa dina svar! Mina kommer i morgon. En rolig utmaning.
    Jag är inte så glad i färdigmat men har något hemma utifall och då blir det från Dafgårds.
    Så snällt att göra hemlagat till din mamma!
    Glad kväll, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma har alltid älskat mat, men började tappa matlusten , så för att hon skulle få mer nyttigt började vi laga hennes mat ,-) Kikar in och läser dina svar, kul
      Ha det fint ,-)

      Radera
  5. Jätteroligt och fint att läsa dina svar och att få veta lite mer om dig.
    Kände igen mig i flera av dina svar.
    Mina kommer i morgon.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här är kul, tittar in och är nyfiken på vad du kände igen dig i, ,-) eller du kanske svara något annat.
      KRAM ,-)

      Radera
  6. Mmmm nougat så gott =) Har också varit och konsert med Jerry - det var drag det!
    Inget töväder utan idag snöväder..... Ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nougat är gott ,-)) Jerry skulle jag så gärna velat se. Förstår att det var drag! ,-)) Härligt.
      Här snö och SÅ halt.
      Ska kika in till dig, måste handla fört.
      Ha en fin eftermiddag du med!

      Radera
  7. Så många bra svar jag hittar här!Töväder vill man helst ha i slutet av mars och i april då det tar evigheter för sista isen att smälta undan.
    Lögnare står lågt i kurs hos mig, och att skolbarn gillar raster råder inget tvivel om! Jag har alltid ostschnitzel i frysen, så bra att ta till när fantasi och ork tryter. Ha en fin vintervecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ,-)
      hoppar in hos dig nu , undrar hur du har svarat ,-)
      Fin vintervecka önskar jag dig också.
      Har inte smakat ostschnitzeln själv, men mamma älskar den ,-)

      Radera