Translate

onsdag 19 januari 2022

Trottoar full med ........

 


Det blev en lite oklar bild ,-)))

Men ett litet minne. När jag är hos mamma sitter vi och pratar.  Mannen tar ut de två större hundarna, när han kommer tillbaka tar jag ut den minsta och han fortsätter prata med min mamma. Jag tycker det är mysigt att gå omkring där jag bodde som barn, så vacker miljö. Passerar ofta ett litet hus, som en kiosk i storlek. Där fanns en liten fiskaffär när jag var barn.  Mamma handlade där ibland. Den här soliga dagen var jag där med min klasskamrat Katarina, vi gick i klass 2.

Hon skulle köpa strömming åt sin mamma.  Handlaren lindade in allt i flera kvällstidningar, det blev ett stort paket. När vi kom ut på trottoaren satte Katarina paketet på sitt huvud. Hon höll i med båda händerna.  

Ja.....hela paketet föll i trottoaren, och sprack!  Hela trottoaren var full med strömming och en massa sand.

Sen satt vi där och plockade upp allt, i nytt tidningspapper.  Jag ler varje gång jag går förbi och tänker på Katarina.  Hon flyttade efter 2 an. Jag vet inte var.

Nu har en av våra hundar fått kennelhosta, trots vaccinering. Så det ska bli lindrigare. Ringde veterinären , det går tydligen här där vi bor. Blir ju orolig när han låter som om något fastnat i halsen, men vi gissade på kennelhosta. Vi har ju två hundar till. Hoppas de slipper.  

Har pratat med mamma, vi firade Nyårsafton själva hon, jag och pappa ,-)  Det borde jag kunnat räkna ut ,-)  Men kul att få veta att det var så.  Ibland dyker det upp frågor om släkt eller så, jag blir så nyfiken och frågar då mina äldre kusiner.  Bra med levande uppslagsböcker ,-))





4 kommentarer:

  1. <Den strömmingen hade jag klarat mig utan. Men så tänkte man inte förr. Då fixade man till det som fanns.
    Strömming tycks vara svårt att få tag i just nu. Synd, för strömming är gott. Och man vill ja köpa färsk strömming. Vet f.ö. inte om det finns fryst heller. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet inte hur det gick med strömmingen , om den blev middag eller nåt ,-)
      Har själv aldrig tyckt om strömming, så jag var glad att vi inte skulle ha den ,-)
      Fryst har jag aldrig sett ,men den kanske finns.
      Ha det fint!

      Radera
  2. Vilket minne! Strömmingar är verkligen hala fiskar så jag kan se det framför mig hur det såg ut :D Vissa saker glömmer man liksom aldrig. Visst är det mysigt att strosa omkring i sina barndoms kvarter. Se hur allt ser ut nu och minnas...

    Så bra att du frågade din mamma för nu vet du hur det var när ni firade nyår.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur mamma har bättre minne än vad jag har ,-)
      Det är så mysigt att gå omkring där man växte upp, gamla fina kvarter.
      Ha det fint! KRAM ,-)

      Radera