Translate

måndag 14 februari 2022

SELFIE

 

Ord-Lek nummer 7

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

Eventuella tillägg inom parantes är frivilliga.

1. Morgonvana:  Välling  ( när barnbarnen var mindre var dom väldigt undrande till min välling,  de trodde knappt det var sant, det dricker ju bara bebisar!!!! det finns vuxenvälling oxå ,  näääe. Jo,    jag fick visa paketet ,-)  Inte en morgon utan välling )

2.  Djur:   Groda  ( jag älskar grodor och paddor, när jag var 4 - 5 hittade jag och mina kusiner en jättestor padda i en källare med vatten hos min farmor. Jag ville visa paddan så jag höll i med båda händerna, mina kusiner som alla var äldre tyckte det var kul, de vuxna satt inne och drack kaffe, jag  går in och visar den jättestora i mina ögon paddan. För att den inte skulle hoppa klämde jag till, då rann det från paddan, alla skrattade, den kissade, men jag trodde i många år att jag kramat ur en massa vatten)

3.  Ost:   Apetina  (den har vi rätt ofta , tärnad vit ost )

4.   Sällskapsspel:  Alfapet  ( men den har jag tröttnat på, det finns så många riktigt roliga )

5.  Dricker aldrig:   Tequila

6.  Litterär figur:  Alice  ( i Underlandet) 

7.  Njutbart:  Efterrätt   ( tycker många är njutbart ,-) när jag bodde hemma som ung hade vi aldrig efterrätt, så det är inget jag är van vid, och  är gärna utan, men någon gång, så visst kan det vara njutbart ,-)  )

8.  Äter gärna:   Tonfiskröror

9.  Dans:    Rolig fridans  ( jag har dansat lite jazzbalett, men dansar helst ja just rolig fridans, att få röra sig hur man vill, det är härligt, det gör jag ofta. )

10.   Beatles-hit:    Strawberry Fields forever  

11.  Vid datorn:   Roar mig  ( det finns mycket kul och intressant )  Tester av olika slag......allt möjligt kul. Sen klart bloggen, titta in hos bloggvänner och nu också det här Selfie ,-))   )

12.   Tv-serie :   Grotesco   ( men ojämn, vissa avsnitt kul, andra inte. ) 

20 kommentarer:

  1. Apropå grodor: mitt älsklingsord på danska är SKROPTUSE och betyder padda ... visst är det häftigt? :-D
    Välling tackar jag däremot nej till, äter mycket hellre lite tonfisk i en eller annan form. Alfapet har jag ersatt med Wordfeud. Och Grotesco bjöd på höjdpunkter! Så kul att läsa dina svar och "spegla sig" i din selfie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ,-))) det var ett kul ord för grodor, får kolla på google hur det låter på danska ,-))
      Wordfeud är kul, men försöker komma på namnet på ett som familjen nästan dör av skratt. Men det började ändå inte på A.
      Bra start på måndagar med din Selfie ,-))

      Radera
  2. Välling åt jag också i många år, och mina barnbarn älskade frukostarna hos farmor. Dessutom satt vi och åt och pratade jättelänge, i lugn och ro.
    Nej, precis som du är jag ingen älskare av tequila. Det finns godare drycker. Ha en bra alla💖-dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul en till som gillar välling ,-) Visst är det mysigt att äta frukost och ta det lugnt med barnbarnen. Sitta och prata ,-)
      Ha det fint du med .-)

      Radera
  3. Margaurita, tror jag drinken med Tequila heter. Jättegod ! Men längesedan jag beställde en drink. Är för snål... mot mej själv.
    Efterrätt, det är det sällan jag äter. Men de gånger man gör det, så tänker jag att det är ju jättebra... Inget sötsug den eftermiddagen.
    Strawberry Fields.. den är fin.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske prova en Margaurita ,-) Efterrätt kan vara gott och kanske blir det inte så många chokladbitar då,-) som jag älskar!
      Många fina låtar hade dom.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  4. Välling på morgon är definitivt inget för mig kan jag säga. Däremot så visste jag så klart att det finns vuxenvälling. Nej, här blir det yoghurt i stället :D

    Stackars groda ;-) Vilken tur att du inte klämde vatten i alla fall ur den.

    Ha en fortsatt fin alla hjärtans dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stackars padda, den var stor och tror den mest blev rädd, men den kom ut sen ,-) Yoghurt är gott!
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  5. Wordfeud har fångat mig.
    Jättekul att läsa dina svar!
    Tequila har jag druckit, ingen höjdare.
    God kväll <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dricker inte så ofta, men ett glas vin till maten är gott ,-) Wordfeud gillar jag också ,-)
      God Kväll KRAM ,-)

      Radera
  6. Vad roligt att läsa dina svar. Och flera kunde helt klart passa in på mig också. Men bokstäverna stämde inte...
    Alfapet har jag spelat mycket förr men nu har jag kommit av mig.
    PS Tänkte på dig och dina fina tavlor idag när jag var på Liljevalchs och såg deras Vårutställning.Så du var med mig. I tankarna.
    Ha det fint och hoppas du haft en bra dag denna "Hjärtedag".
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gäller ju att hitta rätt på den bokstaven man får ,-) Inte alltid det lättaste, men det är det som är kul,-)
      Det var ju gulligt att du tänkte på mig. Måste ha varit intressant att se.
      Hoppas du haft det bra du också denna hjärtdag ,-) KRAM !

      Radera
  7. Underbar Beatles låt. Stort GRATTIS till någon bloggvän jag gillar.
    Kram, mannen på ön

    SvaraRadera
  8. Jodå välling finns för vuxna och det åt jag ett slag för ca 16 -17år sedan då magen gjorde uppror med stress. Vad som hjälpte bäst var att sadla om i yrket. Gillar efterrätt och tonfisk är gott =) Grodor gillar jag också blir alltid glad om jag får syn på en i trädgården. Härliga svar! Ha en fortsatt bra vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja välling är bra ,-) Bra att du hittade ett yrke som du trivdes med! Grodor är jättesöta, kul att ha grodor i trädgården, tycker det är sällan man ser någon nu, var vanligare förr tror jag. Men så har vi ingen trädgård heller ,-) Ha en fortsatt bra vecka du med ,-)

      Radera
  9. Grattis i efterskott du glada tjej i dina bästa år! Jag gillar faktiskt också välling, fullkornsvarianten, den är ju len som sammet. Men, den har nog glömts bort i pörtet som numera antingen serverar gröt eller mackor. Tack för påminnelsen. Kul att läsa dina svar, jazzdans gillade jag för sisådär trettio år sen, fridans är knepigt, är inte van att få bestämma själv. Många grodor har jag pussat men bara en har blivit en prins. Daniel! Han har fyra tassar och en yster svans och är min sambo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja välling är gott! Har fullkorn ,-) Kul att du också dansat jazzdans ,-) Älskar att dans som jag vill ,-)) En prins är ju kanon att hitta och vilket fint namn ,-) Gillar riktiga namn på hundar ,-) sen var Daniel så söt också! Fin sambo du har!
      Ha en fin vecka! ,-)

      Radera
  10. Heisann, ååå, så mange TV-serier jeg ikke har sett! Tida rekker heller ikke til å se dem jeg har tilgang til. Ser ut som om vi har en del felles drikkevaner, vi som svarer her. Vin: ja takk, sprit: nei takk! Ha fine dager ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tiden räcker inte till allt, så någon serie får det bli ,-))
      Vin till maten är gott ,-))
      Ha det fint du med ;-)

      Radera