Translate

måndag 28 februari 2022

SELFIE

 Ord-Lek nummer 9

Klimakteriehäxan ligger bakom temat.   https://klimakteriehäxan.blogspot.com  Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar.

Eventuella tillägg inom parantes är frivilliga.

1. Ögonfärg:  Blågrön 

2.  Äter inte:  Nässelkräm  ( Har aldrig provat, tycker inte det låter gott med nässlor, men det ska vara nyttigt)

3.  Musikal:  My fair lady  ( det var min skola som satte upp den, jag och en kompis såg den 4 gånger)

4.  Inget för mig: Yrsel   ( inte för någon! Men vi har haft yrsel några gånger nu, nu har vi det för vi har covid, och det snurrar i huvudet)

5.  Hemgjort: Langos

6.  Värdefullt:  LIVET  ( det värdefullaste som finns, som alla har rätt till, det finns så många liv som aldrig borde ha gått förlorade, genom våld mord olyckor läkarslarv osv. och nu kriget mot Ukraina,  jag grät när jag läste att bla tio barn hade blivit mördade, barn som ska ha livet framför sig, förlorar sitt liv för att det finns så sjuka vuxna ) 

7.  Halvfabrikat:  Tikka Masala  ( med kyckling)

8.  På golvet:  Alabaster    ( här tänkte jag det blir ju lätt, vi har så mycket av hundarnas saker, en och annan dammtuss, nåt på A borde ju finnas, till slut bad jag mannen om hjälp ,-)  det var mannen som hittade A grejen som ligger under skåpet för den tar sin plats, en sten i alabaster ,-))) Mannen hittade den i England när vi var mycket unga.....man får bara ta om den ligger lös. Det här låg (nästan) lös.) Tänk att den skulle rädda mig i en SELFIE på en blogg SÅ många år senare)))  )



9.  Mat från Italien:   Ravioli  får det bli, det gillar två av barnbarnen, jag hade helst berättat om PIZZAN, men det kanske kommer senare)

10.  Teaterpjäs:  Isåfall. Spanska sjukan  ( den såg vi på teatern, men när vi såg den på TV några år senare, då kunde jag skratta fritt, Och skrattade så mycket så jag fick kramp i ansiktet ,-))))    )

11.  Obehagligt:  Nackspärr   ( har ingen koll på när det inträffar, jag spänner nacken ganska mycket, men någon gång blir det nackspärr som kan sitta i , i flera dagar. varför det händer ibland har jag ingen aning om )

12.  Ranunkel     ( en söt blomma, som håller länge, och finns i olika färger.



10 kommentarer:

  1. Vad trevligt att läsa dina svar. Och visst är det knepigt att ibland få till det. Men jag tycker du lyckades fint.
    Kan känna igen mig i dina svar även om de inte passade in helt i mina slutbokstäver. Men för övrigt.
    Hoppas ni mår bättre och fortsätter med det.
    Tankar till dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja man känner igen sig i dina o andras svar, men bokstaven är fel, men man hittar rätt till slut. Vi mår fortfarande inte bra, och tror att mamma har nåt på G nu.
      TACK och Varm kram

      Radera
  2. Ranunkel, det är en väldigt fin blomma!
    Nackspärr, det har man haft någon gång. Otrevligt!
    Alabaster får jag googla lite på.
    Ticka Masala.... eller så kanske det inte heter... det jag gjort med ost i. Hallumi funkar... såsen är godast!
    Livet... naturligtvis är det det allra mest värdefulla!

    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nån gång blir det nackspärr. Det gör SÅ J ont.
      Ja ett tips mede Tikka Masala ,-)
      Ha det fint ,-)

      Radera
  3. Stackare, har du trillat dit på coviden! Hoppas det går över snart! Själv råkar jag faktiskt ha nackspärr, inbillar mig att jag legat konstigt i sängen. Ranunkel är en ljuvlig blomma inte minst så här års - hoppas någon ger dig en fin bukett som du kan ha vid sängkanten. Tack för din selfie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi mår jättedåligt men måste ut så hundarna kan rastas. sen har mamma troligtvis smittats också. Hon är här för att få ombyte.
      Ha det fint ,-)

      Radera
  4. Har du lagat egna langos? Wow, jag har inte ätit dem sen jag flyttade från Stockhom på 90-talet, de dök väl upp med vattenfestivalerna. Så goda! Nässelkräm låter väl inte så gott, men nässelsoppa är vansinnigt gott, mycket godare än spenatsoppa. Jag torkar nässlor och smular sönder och har i grytor året om, det är ingen som märker av dem men ger en massa extra vitaminer! Vilken lycka att du fick nytta av din alabaster till slut! Och olycka att ni ligger sjuka, krya på er snart !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi gjorde det några gånger, men det är längesen nu. Som du skriver , i samband med vattenfestivalen fick man upp ögonen för langos, men det var flera år efter det som de små färdiga paketen med smet inte fanns så ofta, då hittade vi recept. Nässelsoppa har jag aldrig smakat, men nu blir jag nyfiken ,-) Ja trodde aldrig efter att ha haft covid-19 2020 och tre vaccinationer att vi skulle må så här dåligt. TACK. Ha det jättefint ,-)

      Radera
  5. Heisann, jeg har hatt en bukett hvite ranunkler i to uker! Fikk dem på morsdagen av eldstesønnen. Og jeg er så enig med deg om at livet er det mest dyrebare vi har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ranunkler håller länge, underbart vackra. Omkring två veckor höll min bukett ,-)
      Så ska jag ge blommor i gåva, blir det ranunkel,
      Önskar dig en fin Söndag, vi har sol och blå himmel ,-)

      Radera