Translate

måndag 9 maj 2022

STAFETT - SELFIE nummer 19

 

Stafett SELFIE nummer  19 

klimakteriehäxan ligger bakom temat. Selfie med ord.

Nu fortsätter vi med

STAFETT - SELFIE Vi som vill  mixtra ihop en SELFIE turas om att göra det.  OBS det är frivilligt, annars är man med och klurar ,-)

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. 

Nu Paulas tur    http://paulaz.se   


1.  Min favoritperson när jag var 3 år.       Ingen   ( speciell, tyckte släkten i Skåne var spännande, de pratade så vackert)

2.  Roligast när jag började skolan :     NU   (var det dax, jag fick börja! Mamma hade skrämt upp mig med skolmognadsprovet, visst var jag mogen och väldigt duktig, men mamma hade pratat SÅ mycket om att det var inte säkert att jag eller någon annan skulle få börja, man måste få en test först. Annars fick man inte, jag var SÅ nervös innan. Det är inte säkert att du får börja sa mamma )

3. Inte kul alls när jag var 10 :  Utanför  (  jag hade kompisar så jag trivdes annars, men var på landet hela somrar,  där fanns ingen att vara med, det var OK jag hade fantasi. Men så kom två kusiner som träffade varann väldigt mycket. så när jag gick in i stugan för att hämta något, var de borta, de smet iväg för de ville vara själva, lite då och då,  vi var i samma ålder, det var inte kul) 

4.  Jättekul när jag var 13:   Reste till Norge   ( för första gången,  Spännande och vackert, men vi hade tur för vi  kunde rasat utför ett stup med bilen.  Tack vare att busschauffören som vi mött i en kurva högt högt upp, mamma hade precis hojtat att hon såg grantopparna långt långt där nere, jo chauffören  körde in i berget med sidan av bussen. Vilket ljud! Folk i bussen skrek och stirrade ner på oss. Så halva semestern var jättekul, sen avskydde jag Norge resten av tiden )

5.  Framtidsdröm när jag var 15:    Enkelt,  Veterinärsassistent 

6.  Det bästa med att fylla 20 :    Tiden utan barn var förbi    ( första dottern föddes då)

7.  Gav mig ångest vid 30:    Inte få leva  ( och lämna barnen, den oron kom redan när jag var 20 och dottern var född, att lämna henne kvar i England utan mig den tanken var hemsk, det berodde mycket på hur vi hade det där)  

8.  Upptäckt vid fyllda 40:   Att jag känner mig ung    (  åldern har ingen betydelse, man är den man är, det finns unga gamla, och gamla unga! )

9.   Ser mest fram emot i sommar:   Grönskan   (   dofterna, blommor, mina nyponrosor, hur kan man stå ut utan allt det vackra, men det klarar man tydligen ,-))   )

10.  Det sämsta med vintern:    När det inte sandas    (  avskyr när det är halt, när man släpar sig fram, hoppar i höga snödrivor för att inte slå ihjäl sig!  ) 

11.   Det bästa med vintern :    Snö    ( älskar vintern annars, gillar kylan, och snöstorm då går jag ut! Knarr under kängorna, härligt ,-))  )

12.   Favorit - uttryck  . även svordomar var tillåtna :   Önskar jag kom på något,-)) Jag brukar ta uttryck från reklamen på TV göra om lite så det passar in ,-)  Men har nog inget tyvärr. men vill svara något.  F:A:N  jag brukar bokstavera ordet fan. Det får bli det!


27 kommentarer:

  1. våren och sommaren med all grönskan är underbara. jag försöker vara ute så mycket som möjligt. jag tar gärna min Selfie i augusti. säg bara när. det är nog klokt att göra ett sommaruppehåll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skrivit upp dig på vecka 23 ,-) när vi tar uppehåll är lite oklart ,-)) men de flesta vill väl njuta av sommaren så mycket det bara går. Om du själv inte heller vill vänta och börja i Augusti, det går att ändra så du väljer! ,-) Nu är allt så vackert ,-)) Ha det fint!

      Radera
  2. Så kul att läsa hur du löst din selfiefläta.
    Barn vid 20 hade jag gärna haft, men jag fick vänta ytterligare ett år innan det lyckades.
    Jag hade gärna blivit veterinär, men var för lat för att plugga, Men jag har arbetat på Veterinärhögskolan, som djurvårdare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurvårdare hade passat mig jättebra, ,-)) nästan bättre, var själv för lat för att plugga! Då var du ju bara ett år efter att få barn!
      Det måste ha varit ett intressant jobb att vara djurvårdare, hade jag ändrat något hade jag valt det istället för mitt yrke ,-)
      ha det jättefint ,-)

      Radera
  3. Vet inte varför min kommentar inte kommer fram

    SvaraRadera
  4. Utanför... det vet jag hur det kändes. Utsatt! Varför måste en del vara elaka.
    Var du sjuk vid 30?
    Tur att allt tycktes vända efter det.. för från 40 verkar du må bra och ha ett bra liv. Stor kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en del är elaka, tyvärr. Nej jag var inte sjuk, men var rädd för att bli. Den oron från när första dottern föddes och allt i England, den satt i länge...
      Jag mådde bra av att vara mamma ,-) och var en bra mamma ,-) men sen fanns det andra saker som var otroligt dåliga, men när barnen växte upp släppte oron lite ,-) STOR KRAM till dig!

      Radera
  5. Så bra svar du fått till. Tycker dina svar verkar stämma så bra med den person jag tror du är. Jag tyckte det var jättesvårt denna gång och har ett par svar att klura på tills i morgon.
    Vår och sommaren tycker jag extra mycket om men jag kan nog hitta fördelar med alla årstider. Men tiden mellan november och februari kunde i mitt tycke få passera snabbare.
    Känner igen mig i flera av dina svar även om de inte nu passade vad gällde bokstäverna.
    Ha det fint.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grönskan kunde vara längre ,-)) Att vi klarar oss utan den?! ,-) Ja det är kul och intressant att läsa svar, man får veta lite mer om varann ,-)) Det krockar ju lite med att jag avskydde Norge till att vi varit där så mycket, och älskar Norge, vågade mig tillbaka när jag var 30 år!! ,-))) Till att börja med där det var platt ,-)))
      Ska in idag och läsa dina svar, hur gör vi med sommaruppehåll , jag skrev ju att vi tar sommarlov efter vecka 22 nu har jag skrivit upp Mrs Calloway vecka 23, jättekul att fler vill vara med, eller ska vi lämna det öppet att de som vill fortsätta fortsätter.? Jag har ingen padda så jag har uppehåll kan inte mixtra med att skriva från mobilen. Varm Kram och ha det fint. Primrose ,-)

      Radera
  6. det verkar som om två stycken lagt upp Stafett - Selfie nr 19. min selfie kan gott komma i augusti. meddelar du schemat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag missat någon, vem är den andre?
      Bra att du noterar, har nog inte nått ut till alla. Ha det fint! ,-)

      Radera
    2. nej, allt är i sin ordning. det var jag som blandat ihop ärterna med morötterna. jag tar v. 23. njut våren!

      Radera
  7. Trevligt att få veta lite mer om dig för det fick jag denna gång. Du blev mamma tidigt men själv var jag 27 år.
    Vilken dramatik det blev i Norge den gången och det kunde ha slutat illa. Ibland ska man ha turen på sin sida.
    Skolmognadsprovet minns jag också men var inte det minsta lilla orolig. Det skulle väldigt mycket till för att ett barn inte fick börja. Lite onödigt att din mamma skrämde upp dig i onödan där. Uppmuntran och tilltro brukar ha bättre effekt tänker jag ;-)
    Vintern är jag inte så förtjust i vilket beror på att den skånska vintern sällan är så imponerande utan mer som en lång, kall och blöt höst.

    Önskar dig en god kväll nu.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får veta lite mer när man svarar på en SELFIE ,-) Ja det tog tid innan jag vågade åka till Norge igen, 30 var jag nästa gång ,-) Och då var det där det var platt! Men då var vägarna bättre så sen vågade vi åka där det var smalt och slingrigt. Ja mamma kunde ha låtit bli att säga så, bättre att uppmuntra att det här blir kul, sen får du börja skolan.
      Men när ni får snö,då får ni verkligen en vinter med stora snödrivor. Men här har vintern blivit sämre och ska det vara halt då är jag gärna utan snö ,-) En fin Onsdag hoppas jag att du får ,-) KRAM

      Radera
  8. Ja, det var ju inte roligt att vara 10 till 13 år. Norgeresan måste ha varit en mardröm.
    Du var rätt ung när du födde barn. Åt andra sidan har man det avklarat och känner sig fortfarande ung när man är 40. Rätt smart egentligen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Norgeresan blev en mardröm, det skulle dröja till jag var 30 innan jag vågade mig dit igen ,-)
      Ja det var rätt ungt, så då hade vi stora barn och var unga ,-) Det var smart ja!,-)
      Ha det fint!

      Radera
  9. Kul med en omgång igen! Du hade inte så jättekul när du var liten, hoppas du tagit igen det med råge! Grönska gillar vi båda, snö är inget jag längtar efter - den förvandlas alldeles för snabbt till en skitig smörja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul med en omgång till ,-) man lär känna varann lite mer ,-) Jodå livet blev bättre. Tiden nu, den gör ont, så vackert det är,-) Om det är en riktig fin vinter, då är det härligt, men om man går ut med livet som insats, när det är halt, då kan jag vara utan vintern. Ha det fint!

      Radera
  10. I 3-årsåldern var nog mamma den viktigaste personen för många, även om man inte minns det. Och att börja skolan var ett äventyr, inte minst p.g.a. alla nya kompisar.
    Fyrtio år tycker jag var en bra ålder. Då hade man kommit över den perioden då man var beroende av vad andra tyckte och tänkte om en. Man visste vad man själv ville, och så fick det bli.
    Alla årstider har sin tjusning, men vissa är för långa och vissa för korta.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast jag minns att min mamma inte var det!
      Ja alla åldrar har sitt som är bra. Skolan var jättekul, fina kompisar genom alla år hade jag uren att få, nu kikar jag in till dig. Ha det gott!

      Radera
  11. Då vet jag att du också är vintermänniska, tycker jag ofta är den enda som gillar kyla och snö. Men halkan hatar jag lika mycket som du, i vintras var det värre än vanligt. -Ett test för att kolla att man var skolmogen tror jag inte fanns när jag började. är född i slutet av året så då borde man ha gjort ett test på mig som alltid var yngst i klassen. Blev du veterinärassistent? Vilka bra och intressanta svar du ger, du har varit med om mycket. Ha en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vintern älskar jag ,-) Kul att du också gör det!
      Ja den här vintern var det bara snorhalt hela vintern! FY. Nejdå veterinärassistent blev jag aldrig.
      Jobbade med svårt sjuka, jag som är hypokondriker! Ha en fin fortsättning du också på veckan ,-)

      Radera
  12. Heisann, for en opplevelse du sitter igjen med etter første ferietur til Norge. Det gjelder å ha øynene på veien her i landet, vet ikke hva som finnes bak neste sving! Visst kan vinteren være vakker, men helst uten tøvær og holke. Mørket er verre å håndtere. Ha ei flott uke ;:OD)
    https://viltogvakkert.blogspot.com/2022/05/da-ar-det-paulas-tur-att-ge-er-veckans.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja många slingriga vägar -)) Men det här var en smal väg utan räcken eller kanter, Helt plötsligt kommer bussen i en smal kurva, jag hade aldrig tänkt åka tillbaka till Norge efter det, men tur att jag ändrade mig, men det tog många år, nu älskar jag Norge ,-)) Ja vintern kan vara mycket fin, även om den i år var så dålig, mörkret är det som kan vara jobbigt, Den mörka årstiden är SÅ lång, men nu är det ljust ,-)) Ha det fint!

      Radera
  13. Å, vad oväntade frågor. Upplevelsen med bussen i Norge verkar läskig, skönt att det gick bra. Ni hade kanske en skyddsängel med på resan.

    Kram och fin helg
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Selfie är kul ,-) Den resan kunde slutat illa, så skyddsängel hade vi absolut där ,-) Hoppas allt är bra med digt! Härlig Helg önskar jag! ,-)

      Radera