Translate

fredag 19 augusti 2022

Äntligen

 


Att flytta någon till ett demensboende som inte är dement är inte OK!  Att mamma inte var dement såg sköterskan där med en gång.  Efter någon dag fick ,mamma äta sälv och då åt som om hon inte sett mat förrut., Hon skulle bli förflyttad .  En fruktansvärd sak hände som jag inte tänker skriva om här.....jag kom på besök, mamma var rädd och  berättade vad som hänt, hon ville stoppa mig för att säga något.. Då blir det bara värre sa hon..Jag  ringde mannen direkt, som ringde chefen.  Jag röt ifrån på avd. Fick själv prata med chefen. Sen förflyttades mamma. Nu är hon på en vanlig avd.  Men det räcker inte att chefen kan flytta någon direkt, biståndshandläggarna måste bestämma,  Det kunde ta veckor!!! Då gick vi i taket! Sen var mamma förflyttad!

Det har varit så mycket,   vi sover över i mammas lägenhet några dagar i veckan, så vi kan besöka. Det blir lättare än att åka fram och tillbaka. Tänk vad ord från första stället ställt till med för min mamma. Påhittade ord, Ren lögn.

Nu är hon på en avd som verkar vara så bra .Riktigt riktigt bra!  Nu känns det som om vi kan börja slappna av.  När jag går in till mamma nu känner jag mig glad! Den här avd tror jag på. Personalen är unik!  Känner mig tacksam och väldigt lättad.

Men alla som blir felaktigt demensförklarade, som inte har någon anhörig eller någon alls, tänker jag på!

Jag kikar in till er så fort jag hinner.

En liten rolig sak hände,  satt i bilen och  väntade på mannen när han handlade, Började läsa något intressant i en tidskrift. I bilen brevid satt en man, det är ju så varmt så fönster är ju öppna.

Då sätter han på en ljudbok med hög volym.  Jag blev så full i skratt, jag kunde ju inte koncentrera mig på vad jag själv läste. Så det slutade med att jag lyssnade på hans bok......😁

💗


8 kommentarer:

  1. Vilken lättnad att läsa att din mamma är flyttad och att den nya avdelningen och personalen verkar bra. Jag har tänkt mycket på er och undrat hur det gått.
    Sedan är det fortfarande skandal att det fick gå till som det gjorde och att en felaktig diagnos ställdes så lättvindigt. Så ska ingen behöva bli behandlad, varken gammal eller ung. Bra att ni gick i taket och stred för din mamma! Men man kan ju inte låta bli att tänka på äldre som kanske inga anhöriga har...

    Kram och god helg nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vem som helst kan råka ut för det här! Och har man ingen anhörig, skrämmande tanke. Chefen fick veta direkt av personalen på demensavd att min mamma inte var dement, det var två andra som var där som råkat illa ut. Efter det som hände mamma på demensavd fick mamma flytta fort! Vi kommer att anmäla första stället !
      Där mamma är nu, verkar vara SÅ bra! Så nu hoppas vi att det är så bra som vi tror, är det inte det tappar jag all tro på människor! Men det känns rätt! Det har varit fllt upp, just nu märker jag mammas kläder ,-) Kram och god helg till dig!

      Radera
  2. Får hoppas nu att "äntligen" blir en lycklig fortsättning, för det föregående var förfärligt skrämmande. Som att bli fråntagen sin identitet, fastän ni finns där!
    Varm kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skrämmande hur människor kan bli, vi kommer att anmäla för mammas skull men även för andra som kan råka ut för liknande, har man ingen anhörig så är det illa!
      Att det här hände mamma fast hon hade oss, det skrämmer mig, nu har hon hamnar på ett vad det verkar ett otroligt bra boende, jag märker just nu hennes kläder ,-)) TACK! Varm Kram!

      Radera
  3. Det är skrämmande hur sjukvården fungerar idag. Jag har nyligen sett hemska saker på nära håll. Hoppas att din mamma går det bra på nya stället.
    Ha en fin Dag!
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är fortfarande orolig, men det verkar bra!
      Ha en fin dag du också, den som du känner som råkat illa ut önskar jag det bästa!
      KRAM!

      Radera
  4. Så fint att din mamma nu hamnat rätt. Och man kan inte säga att någon är dement innan en grundlig utredning gjorts.
    Min pappa var dement och hade Alzheimers och jag fick kämpa för att 2003 få en demensutredning- Efter att jag hotat och menat, att jag skulle placera pappa
    på biståndshandläggarens kontor fick han en plats på ett äldreboende. Men jag vet att utredningen tog ett par dagar och jag var med på Löwenströmska som gjorde den-
    Är så glad för din mammas skull och för er.
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att man ska käpma för allt. Kommer ihåg hur du kämpat för din pappa. Att de inte lyssnar på anhöriga! Nu verkar det som det ordnat upp sig! Men det tar tid att slappna av, trodde aldrig det kunde vara så här!
      TACK!
      Varm Kram!

      Radera