Translate

måndag 22 maj 2023

Lagt om hela mitt liv känns det som ,-)

 


Vi har ändrat om mycket i vårt liv. Min man gjorde som jag!

Lunch, soppor, grönsakssoppor ,-) som vi gör från grunden,  kycklingbuljong och vatten ,vi blandar i det vi känner för .

Lite olika av det här. Grönkål, purjolök, palsternacka, ärtor, potatis,durumpasta, morötter, kidneybönor mest, ibland andra bönor stekt lök, tomater, brysselkål, broccoli, avokado, spenat,olivolja gurkmeja.osv har säkert glömt ett och annat. Sen kör vi allt i en mixer. Det känns som vi äter lyxsoppa varje dag. Har också i gurkmeja, en stor vitläksklyfta har jag till kvällsmaten, pressad varje kväll.  Har slutat helt med socker. Och alkohol, det blev det ju inte mycket av förr heller, men ett glas vin till maten blev det förr. Nu kanske ett halvt glas i månaden. 

Sen gör vi frukt smoothie varje dag.  Med lite olika frukter, men alltid ett äpple ,-) Mår bättre av den här kosten måste jag ju skriva. ,-)  Så jag längtar aldrig efter choklad, som var min fika favorit förr! ,-)) Med nyttigt blir man inte sockersugen alls!

Vi rör på oss mer, och tränar lite hemma.

Så jag glömmer nästan bort bloggen!

Sen har vi ju nu haft härligt väder, häggen doftar så gott ,-) och allt det gröna. Så man får passa på att njuta . Ha det gott

KRAM

💗






14 kommentarer:

  1. Det låter som en bra livsstilsförändring även om ni nog inte var speciellt osunda tidigare. Att äta gott men också nyttigt är väldigt viktigt för det allmänna måendet. Väldigt skönt att slippa sötsuget men det tror jag att man vänjer sig av med ganska så snabbt faktiskt. Så skönt att du mår bättre av den nya kosten och har hittat vad som passar dig.

    Önskar en finfin start på den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har varit bra med kost ,-) men ändå har det här gjort stor skillnad, kroppen mår bättre ,-) ja sötsuget försvann direkt faktiskt ,-) helt otroligt!
      En finfin vecka önskar jag dig också! ,-) KRAM

      Radera
  2. Visst äter man öite osunt. Säkert bra att göra dom ni. Soppa är gott! Ska cykla iväg och plocka lite nässlor på ett ställe där inga bilar kör förbi. Tror nog att de går att använda ännu, trots att de vuxit en del. Nässelsoppa med ägghalvor från dotterns hönor! Gott
    Ha det fint! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nässlor har vi aldrig plockat, låter intressant ,-)
      Nässelsoppa med ägg från din dotters hönor låter väldigt gott. Fina ägg blir det väl!
      Ja mår bra av den här maten. Får lite ont i magen av äpple, men det ska vara nyttigt s¨å det går väl över hoppas jag ,-) Ha det fint du med, kram!

      Radera
  3. Så bra att du hittat en kost som du mår bra av. Önskar att jag kunde äta mer frukt men jag får ont i magen av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här mår vi bra av ,-) Ok äpple får jag lite ont i magen av, men det ska vara nyttigt så jag hoppas det går över ,-))
      Ha det fint, kram!

      Radera
  4. Vilken god mat ni lagar! Precis så där gör jag ofta. Soppa eller gryta på nyttigheter, jag tager det jag haver och kryddar upp. Känner också att jag mår bra av detta och jag är begåvad med noll sötsug. Ibland tvingar jag i mig en kaka bara för att, annars kanske jag försvinner 😊
    Ha det så jättebra, har allt undrat hur det går för er.
    Varm kram! 💖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst mår man bra ,-) jag har gott ner i vikt så det passar in på mig om kakan, en liten sockerfri får det bli ,-) Ha det jättebra du med, tänker på dig, det hemska du råkade ut för! Tuff resa tillbaka. Varm Kram!

      Radera
  5. Vad roligt att du skriver några rader. Har haft och har mina tankar hos dig. Viktigast att du och maken mår bra och har hittat en god hjälp i kosten på vägen mot detta, Och visst betyder det en stoppar i sig mycket för välbefinnandet. Kost, motion och hälsa hänger ju ihop i stor utsträckning.
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänkte att jag ska få i mig så mycket nyttigt det bara går ,-) Ser att du fortfarande har paus, tänker på dig! Och hoppas du har det jättefint! Har svårt att få till bloggandet nu ,-)) Varm Kram till dig!

      Radera
  6. Roligt att se dig här ibland och få följa dig.
    Bra detta med att leva sunt. Jag är dålig på det och älskar det som är sött, tyvärr. Borde försöka ändra mig, inte nyttigt på något sätt med söta saker.
    Fint att ni promenerar också, det känns nyttigt och ska vara det också.
    Ha det fint.
    Varm kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nyttigt att gå och mysigt, då hinner man se det vackra ,-) Hade inte jag fått bröstcancer hade jag inte ändrat kosten och slutat med chokladen. Men nu ger jag mig själv det nyttigaste jag kan komma på ,-) Men mår otroligt bra av det ,-) Ha det fint du med! Kram ,-)

      Radera
  7. Hejsan, roligt att du är i bloggen igen. Har hälsat på hos dig ibland. Bloggar inte så ofta numera. Jag har varit i Sigtuna på Mälargården i 3 veckor på rehab. Är nu hemma igen.
    Skönt att du är piggare nu. Ha en trevlig Pingst.
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har undrat så hur det är med dig! ,-) Hoppas din rehab i Sigtuna var bra och gjorde gott! En härlig sommar önskar jag du får, nu behöver du få njuta och koppla av! Varm Kram från mig! ,-)

      Radera