Translate

onsdag 3 maj 2023

Maj redan, ojdå

 Tack alla för fina kommentarer. Har inte tittat in på min blogg sen senast jag skrev.

Nu har det gått en tid. Längre uppehåll än jag tänkt mig. Känner mig lite ringrostig.

Fick vänta längre på strålningen, tre veckor åkte jag dit varje dag utom helg, samtidigt sålde mamma sin lägenhet, så det blev lite mycket på en gång. Först söderut, sen norrut samma dag. Fick hjälp av barnen att tömma lägenheten, men eftersom det skulle gå så fort så tog vi hem mycket till oss för att i lugn och ro sortera, så vi hade kassar med grejer både här och där.  

När det var klart så fick mamma en chock.......personalen lyssnade inte när hon pratade, så en dag säger hon till mig att personalen säger att hon ska dö.  Jag säger att hon måste hört fel. En dag sitter jag i rummet, mamma sätts i rullstol...så säger mamma till den som står framför henne...ska jag dö ikväll frågar hon, personen lyssnar inte , utan nickar och säger jaaa. Mamma blir ju så chockad, sen skakar och darrar hon, skvimpar ut kaffet...kan inte äta...... Jag blir arg och frågar ju personen om hon hörde vad hon svarat ja på! Det hade hon inte gjort. Talade med sköterskan, efter någon dag sitter jag där igen, en annan av personalen gör då precis likadant, mamma frågar och får ett ja. Så i flera veckor var mamma i chock.

Jo vi har sagt till och pratat!

Efter det så hamnade mamma på sjukhus med bakterier i blodet, där kunde det gått illa, men mamma klarade sig och kom tillbaka till hemmet.

Mannen fick ljumskbråck före jul. Har haft väldigt ont och mått illa. Nu är han opererad, Men måste ta det lugnt, får inte lyfta osv. Då har jag gått ut med våra hundar. Så det har varit fullt upp .

Det blir nog inte varje dag jag bloggar ,-) Men vill ju inte heller sluta. 

Måste röra på mig mycket, vilket jag som alltid varit i farten blivit lite av en hösäck, innan jag blev sjuk. Nu tänker jag inte återgå till den hösäcken. Allt tar ju tid och tiden flyger iväg.........

En härlig Vår önskar jag er alla

Primrose

15 kommentarer:

  1. Så fint att få höra från dig- Jag har tittat in då och då och just idag var det ju "rätt dag". Så mycket som hänt dig och på väldigt kort tid. Och allt kom ju också samtidigt. Din sjukdom, din mammas flytt, makens operation och en del annat. Fint att du har de vuxna barnen till hjälp och makens moraliska stöd finns ju .
    Ta det i varsam takt och jag önskar dig god bättring.
    Många tankar.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev lite mycket på en gång. Så energin försvann med bla bloggandet. Tänker på dig som har haft en jobbig period, Och hoppas du får må bra igen, Och lite bloggpaus kan vara bra.
      Tack och detsamma till dig, god bättring ,-)
      KRAM

      Radera
  2. Så kul att höra från dej! Så bra att du är pigg!
    Synd om maken! Men det blir nog bättre med tiden.
    Helt sjukt med din mamma! Vad är det för personal! ? Synd att omvårdnad är ett sådant lågstatusjobb. Det är ju för barn, sjuka och gamla som den bästa personalen behövs !
    Nä, du behöver inte blogga dagligdags. Det har jag aldrig gjort! Men jag är så glad att du är tillbaka. Har funderat mycket på dej, och tänkt att du kan inte ha blivit sjukare, när man hittade knölen så tidigt. Har dock funderat på om bortavaron haft med din mammas hälsa att göra! Stor kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu äntligen börjar mannen må bättre,-) Allt kom på samma gång, så energin försvann o tiden gick för fort! Ja det är verkligen synd att vård och omsorg är lågstatus, Väldigt viktigt jobb, de mest sårbara i vårt samhälle som är beronde av omsorg! Ja. personalen är vänlig och bra mat, mamma trivs i sin lilla lägenhet på hemmet, Men att vara närvarande är dom inte så bra på. Att lyssna. Att man lyssnar när någon pratar är väl en självklarhet kan man tycka, men tyvärr var det inte så. Kul att vara tillbaka och kul att se vad ni andra har för er ,-) Härligt med Malmö resan, njut på ,-) Om ni inte är hemma igen ,-) Får kolla efter besöket hos mamma ,-)
      KRAM

      Radera
  3. Så roligt med ett nytt inlägg och ett livstecken från dig. Har tänkt på dig och tittat in här för att se om du hade skrivit. I dag var vi på campingen där vi träffades förra året och då tänkte jag på vårt möte. Lustigt nog ser jag sedan att du skrivit.

    Det har verkligen varit mycket för er både med din sjukdom och så mannens åkomma och operation samt tömning av en lägenhet. Hoppas i alla fall att allt gått planenligt så här långt och att ni kan se framåt. Skönt att ni fått hjälp under resans gång i alla fall.

    Inte lätt för din mamma heller. Först en allvarlig infektion och sedan personal som inte lyssnade på hennes frågor utan bara svarade på rutin. Förstår att det var väldigt jobbit för henne. Skrämmande att personalen inte tog sig tid och lyssnade för då hade din mamma sluppit bli så orolig.

    Röra på sig mår vi alla bra av och jag tror det är än viktigare när man varit sjuk. Kondition är ju en färskvara och ny energi måste tankas.

    Önskar er jättefin vår också!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev lite väl mycket ,-) Ja mamma var chockad länge efter det, så nu får hon lugnande . Hon fick en sån stor ångest av det.
      Ja snart ett år sen vi träffades ,-) jag var så nervös och tänkte fega ur ,-)) Glad att jag inte gjorde det utan tog kontakt!
      Ja nu får jag röra på mig ordentligt, det har jag alltid gjort förr, men sen ett par år satt jag lite för mycket vid datorn . Maj den vackraste tiden på året enligt mig ,-) Så jag önskar er en jättefin vår ,-)
      KRAM

      Radera
  4. Så roligt att få se dig här igen, jag har väntat och hoppats att få höra hur du har det. Att du inte har orkat skriva kan jag förstå, men jag har undrat hur du har mått. Fint att du skrev.
    Du har haft otroligt mycket runt dig och det har hänt en del jobbiga saker.
    Obegripligt detta med din mamma. Skamligt och inte värdigt åldringsvården att uppföra sig så. Det sätter spår.
    Krya på er du och din man och sköt om er.
    Varma styrkekramar från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo allt gick bra, strålningen kändes inget och tog inte mer än 10-15 minuter gången. Det blev mest jobbigt de dagar man skulle flänga både dit och till mamma. Medicinen jag ska ha i 5 år mår jag bra av, lite yr ett tag men nu är det borta. Sen blev jag ganska nere ett tag. Men tycker det har vänt. Mest att tiden från början av sep till nu gick fortare än vanligt. Det var bara sjukhuset i tankarna mest hela tiden. Nu försöker jag slappna av och njuter av våren. Du har ju haft det väldigt jobbigt och har fortfande, så jag hoppas verkligen att rygg och nacke blir bra, sånt tar väldigt mycket energi. Och Mysingen hoppas jag har det bra efter allt jobbigt han fick vara med om. Ni har haft det väldigt tufft! God bättring till er båda! Ja mamma blev väldigt chockad och fick sån ångest, så nu får hon lugnande och mår bra. Det är väldigt viktigt att lyssna innan man bara svarar ja, och tänker på annat, det hände ju flera gånger, det borde vara en självklarhet när man tar hand om andra.
      Varma styrkekramar ;-)

      Radera
  5. Jag har undrat flera gånger hur du haft det. Men nu vet jag mer.
    Jag låg själv lågt ett bra tag efter min olycka och är inte ikapp än.
    Fint att du klarat dig/er genom prövningar och nu kan det väl bara bli bättre?❤️
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag letat mig fram till vad som hände dig! OJ först otur att ramla i en stentrappa, sen, krossad axel och protes. Vilken smärta och jag förstår att det tog lång tid att komma där du är nu, och att du har en bit kvar! Jag tycker otroligt synd om dig! Så fortsatt bättring. Varm styrkekram

      Radera
  6. Så mycket som hänt för dig. Kom på att leta dig upp dig igen och se, där var du ju med ett inlägg! Goa tankar och jag tittar in vid senare tillfälle, Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,-) hoppas det är bra med dig! ska kika in o se om jag hittar dig. KRAM!

      Radera
  7. Hoppas att du har det fint. Ingen stress, för det tynger.
    Tittar in för att se hur du har det och för att önska dig en trevlig helg.
    Varm kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det ett tag sen igen. Stress är inte bra, tyvärr har jag lätt nu att bli lite för stressad. En fin kommande vecka önskar jag dig! KRAM ,-)

      Radera
  8. Du har gjort comeback. På det hemmet vill jag inte bo. Fast jag heter det. Kanske hade jag ställt andra frågor. Är du en katt? Kommer jag att bli miljonär ikväll? Jag har i många år sagt att jag önskar jag dör knall och fall. Vill inte bli beroende av andra. Litar inte på dem. Tyvärr väljer vi oftast inte själva.
    Kram från Sveriges största ö

    SvaraRadera